Dead hair day - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Dead hair day - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Dead hair day

Blijf op de hoogte en volg Marjan

30 April 2015 | Israel, Jeruzalem

In alle vroegte op staan en ontbijten. We moeten op tijd weg want we willen naar het zuiden.
Het lukt redelijk maar als we dan eindelijk op pad zijn moet Hetty terug voor iets dat, wat later blijkt, ze toch bij zich heeft. Leuk hoor. Zo hebben we allemaal wat, maar dat geft niks want wie hold van mekoar.
We rijden via Beersheva naar Sede Boker. In Beersheva nog een koppie koffie bij de benzinepomp in de Negev woestijn. Lekkere koffie trouwens! We rijden door het zuiderland zoals we dat vanuit de Bijbel kennen. Warm dat het er al is om 10.00!
Het doel in Sede Boker is het houten huis bezoeken van David Ben Goerion, vlakbij de kibboets. Wij hebben ook nog nooit een kibboets gezien dus zijn blij met iedere nieuwigheid. Wel een aparte ervaring dat eens te zien.
Tuurlijk hebben we wel gehoord van David, maar hoe en wat, is ons nu veel duidelijker geworden.
In ieder geval de eerste premier van Israël, hij richtte de staat Israel op, laten we het zo maar zeggen. Wat ik ervan vind, dat laat ik in het midden, goed?
We rijden nog even verder naar het graf van hem en zijn vrouw. Tjonge zeg wat een paradijselijke plek! Bij het zien van die overweldigende rotsformaties wordt je als mens heel stil en klein. De duizend kleuren in de rotsen, lucht en op de grond. In 1 woord: prachtig! Ik zie nog een Hop, de rest kwettert zelf veel te veel.

We vervolgen onze autoroute naar Ein Avdat waar we door een kloof, van 200 meter diep, tussen het gebergte door, wandelen. Als je je zin doet, loop je met open mond van links naar rechts te kijken. We proberen het maar niet te doen want je moet wel even opletten om alles heel te houden. Na wat klimmen en klauteren hebben we een prachtig uitzicht over de kloof. We zitten later nog even stil bij de waterval. Wat een rust, ruimte en heerlijk warme zon. Zien ook nog steenbokken!
Laat op de middag komen we aan bij de Dode zee. Ik duik er twee keer in want het is toch echt wel heerlijk hoor. Zacht, warm water. Ook wel een beetje prikkend maar ohhhhh zo bijzonder. We wassen ons haar maar eens even goed, want het staat stijf uit van het zout en al het stof van de dag. Door de warme wind is het ook in 10 minuten weer droog. Ja, droog is het! Het is een real dead hair day maar dat mag de pret niet drukken.

Verder maar weer, terug naar onze uitvalsbasis: Jeruzalem! Onderweg nog een paar keer stoppen voor foto's, mooie vergezichten en nog veel meer. In Jeruzalem is het een gekkenhuis qua verkeer. We doen er wel de helft langer over dan normaal en zijn pas tegen negen uur thuis. We rijden tegenwoordig allemaal zonder enig probleem onze automaat die KIA heet.
Weer op onze vertrouwde stek haasten we ons dan maar eens naar de Mac. Ja, lach er maar om, wel echt Israelisch want......... alleen kosjere maaltijden worden er verkocht.
Nu thuis, nog even schrijven en bedenken wat deed ik vanmorgen in alle vroegte ook alweer.

Voor jullie allen weer een goede nacht/ dag gewenst. We lezen jullie reacties met graagte en lachen er ook vaak om, 't is zo dubbelop genieten van hier. Lieve groet van de Jeruzalemgangers.

  • 30 April 2015 - 23:01

    Thea Van Der Stam:

    het lijkt me toch apart gevoel dat zwemmen in de Dode zee ,had ze haar krultang vergeten ha,ha! Groetjs

  • 30 April 2015 - 23:08

    Yvette:

    Hallo Jeruzalemgangers,

    Ik zal al haast niet meer durven schrijven als jullie er zo om moeten lachen.
    Maar ik zit stiekem ook te lachen achter mijn pc om jullie verhalen.
    Het is ontzettend leuk om zo elke dag een verslag te lezen over jullie bezigheden.

    Het lijkt me erg bijzonder om zo in het land te lopen waar in de bijbel over gesproken word. Ik heb het vanmorgen nog over jullie gehad op school. Ik mocht invallen in groep 5/6 en mocht in het half uurtje dat ik er was de kinderen vertellen over de hemelvaart. Nu heb ik geen Pabo gedaan en een goed vertel vermogen heb ik ook niet. Dus heb ik de tekst ( Hand 1 :1-14) gekopieerd. En de kinderen het laten lezen, ik dacht zo betrek je ze lekker bij het verhaal...

    Maar er staat dat de apostelen van de olijfberg terugliepen naar de stad. Na aanleiding van je verhalen zie ik dat zo echt voor me dat jullie daar ook lopen. ( echt een beelddenker ! )
    Ik benoemde dat naar de kinderen, dat dat wel een bijzondere ervaring moet zijn....

    Ik wens jullie morgen maar weer een prachtige dag !!

    Groeten Yvette


  • 30 April 2015 - 23:12

    Magda:

    Ben heel benieuwd naar de foto's!?

  • 30 April 2015 - 23:13

    Jos En Leny:

    Jullie gaan toch niet werken in de kibboets, wij zien jullie toch wel terug. Maar wel een dag om niet te vergeten. Slaap lekker en gezond weer op.

  • 30 April 2015 - 23:20

    Ria Klein:

    Wij waren vanmorgen ook in Jeruzalem met Ezra maar wel 2500 jaar geleden.
    Bijbelstudie over het boek Ezra in Odoornerveen. Als afsluiting high tea! Heerlijk. Hulde aan gastvrouw Gea!
    Zwemmen in de Dode Zee lijkt me heerlijk; dan zou ik zelfs met mijn zware been niet zinken!
    Vandaag hebben jullie weer genoten en wij genieten en kijken uit naar een nieuw verslag.
    Groeten uit een niet warm Emmen. Ondanks de zon maar ook regenbuien.
    Dus wat het weer en de warmte betreft blijf nog maar een poosje daar. Lekker warm!

  • 01 Mei 2015 - 07:42

    Alie Dubois:

    Hallo allemaal,

    Als ik het verhaal zo lees en de foto's bekijk, kan ik me haast niet voorstellen dat je kunt slapen( ja, van vermoeidheid) van al de indrukken die je elke dag weer hebt.
    Als je dan in bed ligt, zie je al die beelden weer voor je, dat wil je en neem je op!!!
    Bij jou verhaal kwam direct in mij op: OP bergen en in dalen, ja overal is God, bij jullie daar en bij ons hier. Geniet weer met volle teugen van deze nieuwe dag, hier schijnt de zon en ik ga zo naar de kerk.( wat een verschil)

  • 01 Mei 2015 - 08:14

    Allet De Boer:

    Heerlijk, de herinnering aan de Dode Zee. Om nooit te vergeten. Toch wel leuk om zo met z'n vieren op stap te gaan. Zie je veel meer. Ook mooie foto's.
    Het ga jullie goed. groetjes Allet

  • 01 Mei 2015 - 08:55

    H De Jonge (vader Van):

    Was ik gisteravond nog speciaal op gebleven voor het verhaal,was de site weer niet aanwezig zoals zo vaak.De hele nacht onrustig geweest ten gevolge van.(niet echt hoor) van morgen op tijd weer gerustgesteld. geniet gewoon mee en zie aan de foto,s hoe het daar is. Rustig doorgaan,doe ik ook.

  • 01 Mei 2015 - 09:12

    Jean:

    Gelukkig niet weg gedobberd naar Jordanie in de dode zee.
    Vraag: vliegen er nog steeds f 16 over elk half uur??
    Dat was zo toen ik er was, en ik had een wondje aan mijn been (een hoog "auw" gehalte.)
    Verder lijkt het te gaan als een speer, toch jammer dat er geen foto is van jullie
    haar, en waarschijnlijk moeten de nagels ook weer gelakt??

    He meiden blijf genieten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 01 Mei 2015 - 09:21

    Reina:

    Jongens wat leuk om dat allemaal te lezen.
    Zie het weer voor me, Ben Goerioen, wat leefde die man daar simpel he, helemaal geen luxe.
    Was er nu ook zo'n prachtige paarse bloemenpracht?
    Wat zullen jullie zachte huidjes hebben, daar kan geen enkele schoonheidsbehandeling tegenop.
    Heb je ook een steentje op het graf van hem en z'n vrouw gelegd?
    Wij waren daar toen er om precies elf uur s'morgens de herdenking van de staat Israël was.
    Ook heel bijzonder. Maar de weidsheid en variatie van de natuur is indrukwekkend, ik geniet met jullie weer helemaal opnieuw. Dank je wel.

  • 01 Mei 2015 - 11:50

    Ina Bouman:

    Ben wel wat laat met mijn eerste reactie , Maar zijn net terug van weggeweest helemaal naar Zeewolde.
    Het voordeel is dat je het dan kan lezen als een vervolg verhaal.
    Bij het zien van de foto, s komen de herinneringen weer boven, en kunnen wij weer genieten van de belevenissen
    En ik denk dat er weer veel gelachen wordt
    Fijn dat jullie zo genieten .Wees blijde met de blijde
    Wij kijken al weer uit naar de volgende belevenis

    PS zijn jullie achterste benen al bruin.
    Hartelijke groet van ons

  • 01 Mei 2015 - 16:33

    Mirjam:

    Wauw genieten, wij vooral van de foto's ;)

  • 01 Mei 2015 - 17:13

    Hennie:

    Hallo Dames, weer heerlijk genoten van jullie verhalen, prachtige foto"s en wat een mooie natuur, alleen daar word je al stil van. Blijf genieten en blijf je verwonderen over zoveel schoonheid, hartelijke groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 112796

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: