Een dag zoals er nog nooit 1 is geweest. - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Een dag zoals er nog nooit 1 is geweest. - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Een dag zoals er nog nooit 1 is geweest.

Door: Marjan de Jonge

Blijf op de hoogte en volg Marjan

21 April 2017 | Israel, Tiberias

De tocht begint aan het eind van de middag. Eerst maar naar de luchthaven. Even schrikken want aan de andere kant van de snelweg heeft zich een enorme file ontwikkeld; als ons dat zal overkomen dan zullen we het vliegtuig missen. Maar gelukkig we kunnen goed doorrijden en zijn ruim op tijd op de plaats van bestemming. Dan horde 1, eerst naar Zurich. Tja, een uur extra wachten maar dat is op zich niet erg want nu verkort dat onze wachttijd tussen door.
Aangekomen in Zurich haasten we ons naar de gate en dan volgt een wonderlijke route. Via roltrappen, lange gate way's en zowaar een onbemande metro! In de metro klinkt eerst een waldhoorn, koeiegeloei en ook nog wat gejodel. Ja zeker, je zal weten dat je in Zwitserland bent!
De metro zoeft onder het gehele vliegveld door en brengt ons naar de andere kant.
Dan hoplakee het volgende Swissair vliegtuig in. Dat oogt in rap tempo eten en drinken waarna we ons ter ruste kunnen leggen. Nou het wordt weinig tot niks hoor. Te druk ook met een super high tec muziek, film en routeoverzicht apparaat. Heb al veel gevlogen maar dit had ik nog nooit gezien. Zelf je muziek kiezen of je film, Hetty kijkt Bridget J.
Na meer dan 3 uur vliegen, landen we weer op Israëlische bodem. Ik vind het nog wat onwerkelijk hoor. Ook als bij de douane wordt gevraagd hoe vaak ik hier ben geweest en waarom, hoe en bij wie (wat een gezeur zeg! Als je een hele nacht niet geslapen hebt), kan het haast niet geloven dat ik hier weer sta. Ook weer rijden met een automaat deze keer, hoe ging dat starten toch ook al weer? Zelfs na een nacht niet slapen, geen ruzie. Na ongeveer 15 pogingen gaan we op weg.
Dan de tocht naar ons huisje. Ach, we toeren wat, 2 x alternatieve route zullen we maar zeggen en na een kopje koffie bij de benzinepomp, bereiken we eindelijk de plaats van bestemming.
Wel allemaal een beetje brak hoor, even proberen te slapen. Het lukt maar kort. Wat wil je ook met 31 graden opeens, zit je ineens onder een johannesbroodboom en vliegen de parkieten door je tuin.
Na de middag doen we boodschappen en zoeken daarna gauw het meer van Galilea op.
We zijn warm, moe en genieten van een aantal frisse duiken in het meer. Voor mij een mijlpaal want ik had nog nooit in het meer gezwommen.
Lekker hoor en helemaal niet koud, wat me eerlijk gezegd verbaasde.
Het is wat heiig in de lucht en onze beheerders van het appartement geven ook aan dat het tot nu nog niet vaak zo vroeg in het voorjaar zo warm is geweest.
Ondanks dat ontwaren we toch de prachtige silhouetten van de bergen rondom het meer, zou het 2000 geleden er ook zo uit hebben gezien, heeft Hij van dezelfde aanblik genoten?
Voor morgen nog geen gerichte plannen, het is zaak eerst te acclimatiseren en bij te komen. Voor as. maandag wordt mooi wandelweer verwacht, dus denk dat we dan pas echt van start zullen gaan.
Maar we hebben vakantie! Dus nemen we het ervan.
We zijn blij met ons huisje met mooie veranda, vanavond buiten eten dus met uitzicht op de bloemen in de tuin, met sinaasappelbomen en citroenen.
Aan de deur prijkt onze mezuzah, het is een klein langwerpig doosje met daarin een klein stukje perkament waarop twee passages uit de Thora geschreven zijn. De eerste passage is de eerste paragraaf van de Shema (Deut. 6:4-9, de tweede passage is de tweede paragraaf van het Shema (Deut. 11:13-21) Beide passages bevatten het gebod voor het aanbrengen van een bepaald tekstgedeelte op de deurposten. Op de achterkant staat het woord Shaddai wat “de Almachtige” betekent maar ook “Somer delatot Yisrael” (bewaak de deuren van Israël.) Mooi om met die gedachte het moede hoofd vanavond ter ruste te leggen.
Truste allemaal.

  • 21 April 2017 - 19:17

    Aly:

    Fijn goed aangekomen,wat een reis

  • 21 April 2017 - 19:32

    Derk:

    Veel vakantieplezier.

  • 21 April 2017 - 20:05

    Mirjam:

    Fijn om te horen dat jullie goed zijn aangekomen. Rust lekker uit. Hier ook lekker warm en vandaag mijn verblijfsvergunning opgehaald!

  • 21 April 2017 - 20:21

    H De Jonge:

    Pa is weer gerustgesteld(voorlopig)blijf genieten

  • 21 April 2017 - 20:47

    Annet :

    fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Kan je ook een foto maken van die johannesbroodboom? IK

  • 21 April 2017 - 20:48

    Annet:

    Ik ben wel benieuwd waar die pitmeel voor kinderen met refluxklachten nou precies vandaan komt. Ik kan natuurlijk ook googlen, maar dit is leuker.

    Goede reis verder samen!

  • 21 April 2017 - 22:14

    Geertje:

    Wat grappig, ik dacht destijds her zelfde: "Zou Jezus dezelfde bergen gezien hebben?" In ieder geval heeft hij ps 121 ook gezongen, " Ik hef mijn ogen op naar de bergen...", toen hij onderweg was. Geniet er van!

  • 21 April 2017 - 22:42

    Ria Klein:

    Fijn, dat jullie goed zijn aangekomen. Rust eerst maar uit, goed slapen en later meer genieten. Ria Klein

  • 22 April 2017 - 04:15

    Sieta:

    De reis is begonnen! Laat het Israel gevoel maar komen en wij genieten mee door jullie mooie verhalen.
    Succes met lopen volgende week.

  • 22 April 2017 - 10:59

    Magda:

    Wat een heerlijk stuk om te lezen, ik zie het helemaal voor me!

  • 22 April 2017 - 11:31

    Jan:

    Ik kijk al wat rond op booking.com en een aandachtspuntje voor de fotografie (mijn zwakte) graag
    een tandje erbij. Bij de maconald bestaat de big mac 50 jaar vandaag.(afdeling zinloze opmerking?)
    en over 5 dagen is het hier oranje boven
    Girls enjoy, en Jezus heeft zeker dezelfde bergen gezien,want dat landschap leg je
    niet in een weekje aan:))

  • 22 April 2017 - 15:33

    Reina:

    Fijn om te lezen dat jullie veilig aangekomen zijn, en nu, na de rustdag verder met de benenwagen, hoop dat jullie dat met veel plezier kunnen doen al zal dat wel wat zweetdruppeltjes kosten denk ik.
    Goede en gezegende zondag. Welk plaatsje beginnen jullie te lopen? Of heb ik dat gemist?
    Ik zag eerst de broodboom voor een verfijnde spercieboon aan. hartelijke groet.

  • 22 April 2017 - 16:05

    Gea:

    Mooie foto' s

  • 22 April 2017 - 17:12

    Alie:

    Nou, wat een dag zeg, fijn dat jullie veilig aangekomen zijn en nu lekker bijkomen en genieten. Een hele fijne tijd samen!!!
    Een gezegende zondag samen!!! Tot het volgende verslag.

  • 22 April 2017 - 23:44

    Greta :

    Wauw jullie zijn er! Fijne vakantie,geniet er van!

  • 23 April 2017 - 16:12

    Hennie:

    Hoi globetrotters, wat weer een boeiende beschrijving van wat jullie al beleefd hebben, geniet met volle teugen, en nog een gezegende zondag verder.
    Hennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 677
Totaal aantal bezoekers 112786

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: