Lekkere kontjes - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Lekkere kontjes - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Lekkere kontjes

Door: Marjan de Jonge

Blijf op de hoogte en volg Marjan

23 September 2016 | Nederland, Emmen

Door de nevel van de startende dag rijden we naar Wijster. De nevel op de weilanden en akkers zijn bijzonder in deze tijd ven het jaar. Zeker als je ziet dat de zon er heel erg haar best voor doet er een weg doorheen te banen. Het geeft me altijd het gevoel dat de hemel opeens zichtbaar dichtbij is. Kijk eens naar de foto’s misschien begrijpen jullie mijn gevoel.

In Wijster stappen we op het busje, er kunnen wel 8 personen in maar we houden het tot in Hoogeveen vol met ons tweetjes. Kan dit uit meneer Rutten? Toch fijn voor stervelingen zoals wij, dat die achtergebleven gebieden toch bereikbaar zijn. In Hoogeveen komen onze wandelmaatjes uit de trein gestapt en we drinken een kopje koffie to go, op een bankje in de zon. Even door de bebouwing en dan de natuur in. We komen door het Spaarbankbos alwaar we naar het monument lopen voor 5 gefusilleerde Nederlanders. Na een verzetsactie is dat het antwoord van de bezetter. Vreemd een beetje, nu in deze prachtige omgeving, dit stil leven.

Wat is de natuur vandaag trouwens mooi. De bladeren kleuren, paddenstoelen schieten op uit de grond en wat bloeien er nog veel bloemen! Vlinders en libellen vieren ook uitbundig deze zonnige dag. We spotten ook nog een ree. Onderweg krijgen wij kinderen van oudste zus elk een bio-snoep-zakje. We mogen doen wat we er mee willen, en net als echte kinders; de een eet alles in 1 keer op, de ander is er letterlijk de hele dag zoet mee en weer een ander bewaard alles voor het laatst. Fijn he zo’ n grote zus met altijd lekkers in de tas?! Onderweg luisteren we nog naar een verhaal over de oorlog over het werkkamp Kremboong. Er zaten dwangarbeiders die ontginningswerkzaamheden uitvoerden. De 2 etappes van deze keer zijn echt 1 van de mooiste van het Westerborkpad. Veel afwisseling, water, verrassingen en een klein stukje langs het spoor. De Nederlandse wonderwolkseluchten laten zich weer van hun beste kant zien. We komen ook nog langs de Blinkerd, de afvalberg bij Wijster. Mooi stuk natuur is het wel geworden, al hebben we wel twijfels over wat er buiten ons oog, onder de grond, aan onze aandacht ontsnapt. We bereiken Wijster zonder al te grote ongelukken, we rijden naar ons voorgenomen Bistro in Hoogeveen. We wagen ons allen aan het Chateau Briand menu, al wil 1 van ons toch echt geen bloed meer zien. Het komt goed want na de maaltijd is de conclusie: lekkere kontjes! De rest van de groep vind het tussenstuk ook verrukkelijk. Komt allen naar Bistro Het Koetshuis, heerlijk daar.

De evaluatie van de dag is dan ook als volgt: prachtig weer, wonderlijk mooie natuur, goede gesprekken en veel gezelligheid. De volgende afspraak staat al weer, we kijken er naar uit!

• 24 September 2016 - 06:31

Magda:

Mooi hoor kind! Weet ik nog een beetje wat je doet!

• 24 September 2016 - 19:41

Henk En Truus:

Mooie foto's. Prachtig gebied.

• 25 September 2016 - 08:49

Maartje:

Prachtige foto's! Ik kan ook heel erg genieten van de natuur. Elke keer weer anders.

• 02 Oktober 2016 - 16:41

Iemke Grooten :

Hallo Marjan wat heb je weer een mooi verslag geschreven En super mooie foto's gr