Juich en zing vrolijk - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Juich en zing vrolijk - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Juich en zing vrolijk

Blijf op de hoogte en volg Marjan

23 April 2017 | Israel, Tiberias

We beginnen vandaag met lezen uit Jesaja 12, ik deel het maar met jullie want het past er zo mooi bij. Want dankbaar zijn we en vrolijk ook, om vele redenen zoals ik jullie zal laten weten. Onthoud even: vertrouwen hebben en geen angst hebben.

Danklied van de verlosten
Op die dag zult u zeggen:
Ik dank U, HEERE, dat U toornig op mij geweest bent,
maar Uw toorn is afgekeerd en U troost mij.
Zie, God is mijn heil,
ik zal vertrouwen en geen angst hebben,
want mijn kracht en psalm is de HEERE HEERE,
en Hij is mij tot heil geworden.
U zult met vreugde water scheppen
uit de bronnen van het heil.
Op die dag zult u zeggen:
Dank de HEERE, roep Zijn Naam aan,
maak Zijn daden bekend onder de volken,
roep in herinnering dat Zijn Naam hoogverheven is.
Zing psalmen voor de HEERE, want Hij heeft zeer grote dingen gedaan.
Laat dit bekend worden over heel de aarde!
Juich en zing vrolijk, inwoonster van Sion,
want groot in uw midden is de Heilige van Israël.

We starten in Nazareth waar we vanuit Kana met de bus zijn aangekomen. We tanken er wat extra brandstof in en gaan welgemoed op weg. De start gaat niet zo goed, we moeten door een bouwterrein en daar zijn de aanwijzingen niet meer te vinden. We ploegen wat door de heuvels en uiteindelijk is er iemand van de groep die weer een geel/ wit teken in het zicht heeft. Gelukkig!
Dan volgt ook al snel een beetje een rotsachtig paadje door de heuvels van Nazareth richting Zippori. Een paadje met duizenden bloemen die nog prachtig in bloei staan. Even later over de heuvel opnieuw een overweldigend uitzicht op het landschap met weer duizenden bloemen. Wat een jaargetij; lente. Hij heeft grote dingen gedaan op deze aarde. Want ja, zo zie ik toch telkens ook de wonderen in de natuur.
Zippori is een oude stad, nu ruïne die te bezichtigen is. Het is mogelijk dat Jezus, samen met zijn vader Josef gebouwd heeft aan deze stad. Of het waar is, cultuur historisch de moeite waard maar qua Bijbels besef, ach nee. We kiezen er voor om toch door te lopen en niet te gaan kijken. De route is nog niet op de helft en we willen naar de avonddienst in Tiberias van de Scottisch Church.
Vanuit Zippori gaat het kilometers door een dennenbos. Ik wist niet dat ze dat hier ook hadden. Kleine kanttekening: qua milieubeheer een regelrechte ramp. Wat we daar zien aan afval! Koelkasten, banken, speelgoed, tapijten, huisvuil en ik weet al wat niet meer. Echt heel verdrietig in zo'n prachtig natuur gebied. Maar goed tussen de afval door genieten we van de omgeving hoor.
Dan wandelen we weer een Arabisch dorp binnen, Mash'had. Weer veel vriendelijk groetende mensen; shaloom! We zijn een bezienswaardigheid, in onze westerse kleren en ons Europees uiterlijk, denk ik. Vanuit dit dorp dalen we af naar Kana. Daar waar het wonder met de wijn heeft plaats gevonden. Tja, daar wandel je dan zo maar in je korte broek voorbij.
We vinden onze auto terug en rijden naar de kerk.

Vanavond en morgen een bijzondere dag. Jom Hasjoa - herdenking van de holocaust.
De predikante begint haar preek ermee; het is een beladen dag. Maar we lezen ook uit het Johannes evangelie, Jezus komt na de opstandig bij zijn angstige discipelen. We moeten niet angstig zijn, Hij ontmoet ons met de woorden: vrede zij u. Dat geldt ook voor christenen in heel de wereld (de Kopten in Egypte, na de aanslag), voor ons. Hij is er bij. Hij, Jezus uit Nazareth.
Komt binnen hoor jongens, vooral ook als je hier bent. Begrijpen jullie wel toch?
We sluiten in de kerk af met: Accept our thanks for all you have done. Our hands were empty, and you filled them. (God, accepteer onze dank voor alles wat u deed. Onze handen waren leeg en u vulde ze.)
Dag met vele hoogte punten, afsluiting met het avondmaal. Hoe vol kan je je handen hebben?!

  • 23 April 2017 - 21:35

    Derk:

    Opnieuw een prachtig verhaal.
    Ben wel benieuwd hoeveel kilometers er op een dag worden gelopen.

  • 23 April 2017 - 22:34

    Geertje:

    Kunnen alle deelnemers het nog een beetje volhouden?

  • 24 April 2017 - 09:11

    Iebele De Boer:

    Allen,

    Wel avontuurlijk met een mooie afsluiting deze dag. Veel (loop) plezier. Groeten Allet en Iebele

  • 24 April 2017 - 10:54

    Jan Kok:

    Wat een productie!!,de fotografie is 4 tandjes erbij-ik vroeg om 1- Jullie komen goed op stoom,en Marjan kant klossen onder de olijfboom blijft een leuke knipoog:))))
    Verder lees ik dat jullie al bezig zijn met mooie zomerse zorgeloze,maar inspannende dagen,in een omgeving die Jesus ook gezien heeft. Da.s prachtig.

    Jesus Trail 2017 een mooie tocht en poging om synagoge,kerk,en moskee iets vrediger naast
    elkaar te laten leven.want wat zijn we als mensheid "slordig" met dat geluk.
    Weer sinterklaas tijd: vol verwachting klopt mijn hart in het engels: the next level/story is coming up.
    Marjan, je schrijft mooi/vehalend, voor jouw is het leven van Jesus zeker een booschap
    aan de wereld,iets wat ik fors onderstreep.!!!!
    Tip 32: ga rustig zo door

  • 24 April 2017 - 13:18

    Mirjam Vh:

    Geweldig om te mogen ontdekken wat er nog meer in Israel te zien is! Ik lees en kijk met plezier met jullie mee.

  • 24 April 2017 - 14:30

    Alie:

    Dankjewel voor Weer een mooi verhaal, en wat een prachtige natuur!!!
    Gezien de foto waar jij op staat is het daar lekker warm of de wandeling was bijna ten einde

  • 24 April 2017 - 15:24

    Ina B :

    Een ding is zeker jullie hoeven geen sjaalom (shaloom)
    maar wij wel.

  • 24 April 2017 - 19:06

    Reina:

    Een welbestede dag zo te lezen. Wel ziet de persoon op de foto er wel wat afgepeigerd uit, dat beloofd nog wat de komende dagen. Was in Kana nog wel dat gebouw of kerkje ter herinnering aan het wonder van water in wijn verandering, volgens mij was dat kapot door een of ander gebeuren.
    Daar heb ik toen iets over gelezen maar weet niet meer precies hoe dat was.
    Wens jullie veel wandelplezier en indirect wij dus ook. Dank je wel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 802
Totaal aantal bezoekers 112805

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: