Rust dag? Dag rust? - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Rust dag? Dag rust? - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Rust dag? Dag rust?

Blijf op de hoogte en volg Marjan

25 April 2017 | Israel, Tiberias

Vandaag trail rustdag, nou niet echt want we doen 2 trails. We takelen ons eerst uit bed en het duurt even voordat de normale snelheid van lopen is bereikt. Maar dat geeft niets, een goede diesel komt langzaam op stoom. Hoe en of er een vervolg zal zijn van de Jesus Trail, we gaan het zien. Het wordt nl. weer heel warm en de kilometers lijken er dan toch wel dubbel in te wegen.
Maar we leven bij de dag en er is hier genoeg te genieten dus geen probleem. Daarom nu eerst maar even een dagje wat anders. Vandaag kunnen we rustig koffie drinken op onze veranda voor ons huis, lekker in de zon. Sorry jongens, jullie hebben het koud hè? ;-)
We vertrekken richting Tel Hazor, route langs veel fruitbomen en andere door ons niet te definiëren gewassen. Heb trouwens even James, onze huiseigenaar gesproken want rondom het meer heb ik steeds hele mooie roodachtige bomen in bloei zien staan. Wat het is, is mij niet duidelijk. Ik laat een foto aan James zien en hij zegt: "kom in juni maar terug dan kun je heerlijke mango's eten." Ik wil best hoor, dat verzeker ik hem.
Na ongeveer een uurtje rijden van ons huis, komen we aan bij Tel Hazor.

Tel Hazor de grootste stad in Kanaän toen Jozua met het volk Israël het land binnen trok. We zien er de oude stadspoort, watervoorziening, huizen en het paleis. Bijzonder ook is de beschrijvingen te lezen over Salomo (1 Kon. 9), koning Josia (2 Kon. 23) en hoe de stad eens is verwoest (Jozua 11). Wat een wreedheid trouwens, lees het verhaal nog maar eens. Wonderlijk toch he, zo oud, zo lang geleden en je staat er nu, ik weet niet hoeveel duizenden jaren later, bij te kijken. Wat ligt hier veel geschiedenis rond deze stenen. Als we weer eens het oude testament open slaan in Nederland bij deze verzen, dan weet ik waar ik aan denk.

We rijden een stukje verder naar het noorden en komen aan bij het Hula natuurreservaat.
Van internet pluk ik even het volgende stukje tekst: "De Hula vallei is een plek van wonderen en verwondering. Heldhaftige mensen maakten in samenwerking met Moeder Natuur de Hula vallei tot een overvloedig groene plek vol schoonheid." Eerst door de mens droog gelegd, nu weer door mensen opnieuw tot moerasland terug gebracht. Het lijkt wel Nederland waar we ook steeds terug komen op oude beslissingen die ons de natuurlijk voorkomende flora en fauna heeft gekost.
Wat een prachtig gebied is het nu jongens. Het is een plek waar veel vogels langs reizen op hun trek naar andere oorden. We bekijken eerst een 3D film over het gebied. Vliegen als vogels door de lucht, onze stoel beweegt mee. De wind waait letterlijk door onze haren en we worden bijna onderschept door een aanvliegende vogel.
Dan maken we nog een kleine wandeling door het gebied. We horen en zien veel vogeltjes, zien heel veel zwemmende beesten; iets wat lijkt op otters en verder enorme vissen in het water. Soort van karpers en heel veel catfishen. Dat zijn knapen hoor, en stiekum vind ik ze wel eng. Ook zien we in de verte een hele kudde buffels. We stellen vast dat als je vogel bent, dit toch wel het plekje is waar je wilt wonen.

Al met al een fijne rustdag. Wat hebben we weer veel prachtigs gezien en ervaren. We gaan zo dadelijk vergaderen over de dag van morgen, onder het genot van een bakkie koffie. Wat gaat de dag van morgen ons brengen?

Lieve Jan K. wat genieten we van jouw reacties ook. We lachen er hartelijk om, dank je wel! Ik doe mijn best met de foto's maar kan waarschijnlijk beter kantklossen ;-) Smok veur de kop.
Ook voor de rest van jullie lezers en schrijvers natuurlijk. We denken vaak aan jullie allen in ons koude kikkerland. Gezellig dat jullie meelezen en hoop meegenieten. Shalom

  • 25 April 2017 - 19:24

    H De Jonge:

    Laat ik vandaag de eerste zijn met een reactie.Bij het lezen van het verslag krijg ik het gevoel dat ik er bij ben,ik leef mij helemaal in.Lees het daarom ook altijd 2 keer.Het moet even doordringen,heerlijk !

  • 25 April 2017 - 19:45

    Alie:

    Wat weer een mooi verhaal, we leven en wandelen in gedachten met jullie mee.
    Hoe bijzonder is het om dit weer te mogen zien en te beleven voor jullie.
    Veel wandelplezier morgen.

  • 25 April 2017 - 20:14

    Thea De Vries:

    Wat leuk om te lezen Marjan! Geniet !

  • 25 April 2017 - 20:39

    Derk:

    Ja, het schrijven van jou Marjan is voor ons als een film. We mogen op deze wijze met jullie meekijken en genieten. Het is misschien al vaak geschreven en gezegd, maar wat kun jij boeiend en pakkend schrijven . Bedankt. Op naar morgen. Veel plezier.

  • 25 April 2017 - 20:41

    Lianne Zwaan:

    Mooie foto's Marjan! Ben wel jaloers op die warmte daar. Heb hier de kachel maar weer eens aan gedaan...
    En die vissen vind ik er ook wel een beetje eng uitzien ;-)
    Nog heel veel plezier en lekker genieten!

  • 25 April 2017 - 20:48

    André Koster:

    Mooi verslag van weer een geslaagde dag dus!
    Geniet er maar van met z'n allen.
    Even een kritische noot: Een diesel die op stoom komt..... eeeeuuuuhhhh???

  • 25 April 2017 - 21:04

    Jan Kok:

    Wat leg je de lat weer hoog
    Do we have a thing called (e.meel)RADER LOVE? :))
    En dan de foto's van: jullie/die trap/de cactus het nadert een creatief
    perspectief,dat moet je zien(en ik weet dat het lang niet altijd eenvoudig!!!!,
    en dan ben je ook nog aan het wandelen.........moe ........warm...blaren??)

    Verder is deze vogel blij dat het jullie zo goed gaat,ik heb regelmatig vakantie
    en dan regent het vaak, en ik moet nu ook al een halve apotheek slikken
    omdat ik griep combineer met een getrokken kies.Gelukkig is daar geen prozac bij.
    Ik denk wel dat dat nog komt:))) Gisteren was het hoogste pijn alarm voor mij
    Maar brufen................................................

    Meisjes,jullie hebben een gouden tijd in deze dagen,maar blijf goed slapen svp

    Tip 3: kijk eens wat vaker op pensioen.nl dan kun je dit misschien
    uitbreiden en the Mahatma Gandhi trail of Maarten Luther King pad doen.
    Ik weet het: Jesus stond op uit de dood en t.n.t als the one and only
    Maar de andere heren hebben ook veel mensen aangeraakt.

    Tip 4: dan wel een goed pensioen hebben:)))))

    Marjan ga door met je inspireerden,mooie storie,
    wij blijven hier nog een paar dagen"bibberen"

    Oh ja: de arena wordt over 6 mnd jc cruijf arena om maar eens een
    ander soort grootheid te noemen:}}}}

  • 25 April 2017 - 21:17

    Annet:

    Mooie berichten weer, leuk om zo met jullie mee te reizen, virtueel natuurlijk ;).

  • 25 April 2017 - 21:28

    Aly K.:

    Geweldig..ik wandel mee...geniet elke dag,voor je 't weet sta je weer in dit koude kikkerlandje,waar bloesems ook prachtig bloeien!!!

  • 26 April 2017 - 02:26

    Gea:

    Fijn dat we nu ook een foto zien van Hetty, ik begon mij al zorgen te maken :)
    Hoe gaat het met de 'pastoor' en zijn partner?

  • 26 April 2017 - 10:58

    Reina En Ashna:

    Lieve reizigers. wat leuk en knap Marjan dat je na zo"n dag nog energie hebt om ons mee te laten leven.
    Ashna is hier deze morgen en zij heeft ook jullie verslag en foto's hier gezien en is nu helemaal op de hoogte. Blijven je vingers haast niet aan het toetsenbord plakken vanwege de warmte?
    Dat hulla reservaar wat een prachtig natuurgebied , mijn hart ging weer helemaal open. In 2010 mocht ik die wandeling maken. hoop dat de warmte jullie niet verhindert om je programma te volgen.
    wat een weelde van bloemen op verrassende plekjes. Prachtige foto, jullie verenigd met die rustende boom.
    volgens mij heb je straks nog een vakantie nodig om bij te komen, maar dat is dit alles dubbel en dwars waard denk ik. Op naar de volgende dag en hartelijke groet ook van Ashna, zij is bezig een bloemenpracht te vereewigen en dat kan ze goed al twijfelt ze daar zelf aan, het komt goed, zeggen we dan allebei.

  • 26 April 2017 - 11:36

    Els:

    Geweldig zo'n reis. En door jouw verslag en en foto's zijn we er toch een beetje bij en een heel klein beetje jaloers. Goede reis verder en geniet er van.

  • 26 April 2017 - 11:48

    Hetty Ruiter:

    Wat ben je toch een kei in reisverslagen schrijven Marjan. Ik lees en leef intensief met jullie mee.

  • 26 April 2017 - 12:17

    Ria Klein:

    Bedankt voor het mooie verslag. Wat een pracht aan bloeiende bloemen.
    Ja, bloeiende struiken zien we hier ook veel, maar dan toch weer andere.
    Geniet maar van alles en ik begrijp heel goed, dat door de hitte het tempo niet hoog zal zijn.
    Dus toch kalm aan, dan breekt het lijntje niet.
    Ik kijk uit naar jouw volgende verslag. Knap dat je daar elke dag nog de energie voor hebt!
    Een mooie en goede dag gewenst.
    Groeten Ria Klein

  • 26 April 2017 - 23:56

    Iemke :

    Ik vind het geweldig allemaal. En wat een mooie foto's . Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 743
Totaal aantal bezoekers 112790

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: