De SEH - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu De SEH - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

De SEH

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjan

01 Juli 2008 | Suriname, Paramaribo

En hoe gaat het nu met Hetty

Ik heb al heel wat groetjes gehad en alles wat jullie Marjan toewensen is ook aan mij besteed. Dank jullie daarvoor. Wij waarderen dat zeer en hebben dat nodig. We rennen bij wijze van spreken uit ons werk naar de laptop en na wat aanzwengelen lukt het dan ons in de wereld wat internet heet te begeven. Daar slurpen we dan onze positieve energie uit. Want mensen het valt niet mee. Je bereidt je voor in Nederland, maar als je het dan daadwerkelijk gaat beleven schrik je toch. Op de SEH is er, in mijn ogen, geen duidelijke structuur. Ik zeg in mijn ogen, want mogelijk zien wij dat zo, maar is het gewoon anders. Ik kan na een week nog niet duidelijk krijgen welke patiënt waar ligt en wie er eigenlijk verantwoordelijk is. Dat staat niet op een bord of een schrift. De materialen waar we mee werken zijn bedroevend, het komt volgens mij overal vandaan. Ik denk dat er heel wat van die spullen uit ziekenhuizen in Nederland komen. Oude tensiemeters waar ik 25 jaar geleden als leerling ben begonnen. En de brancards! Collega’s, die oude brancard bij de röntgen is hier als nieuw hoor. Gazen moeten we vouwen (grote en kleine) de hoofdzuster heeft ze geknipt van een grote rol, ik draai wattenbollen tot me neus te vol zit met pluizen en ik maak plakkertjes voor de bloedbuizen, infuuszakken en om de naam van de patiënt op je infuuspleister te zetten(weer een mogelijkheid om te weten wie het is). Op een oud houten bordje plak ik tape en met een mesje snijd ik ze in tweeën. En nou ja een infuuspleister? Het is gewoon een kwestie van 2 bruin leukoplast in elkaar flansen.
Hebben jullie wel eens naar de serie Spoed gekeken uit België? Het lijkt er hier een beetje op. Er staat een oude portofoon op tafel, daar komen meldingen door van politie voor een verzoek om een ambulance. Er wordt bepaald wie er van het personeel uitrijdt, je trekt een geel hesje aan en springt in de voorrijdende ambulance. Alles gaat met A1 zoals we dat in Nederland noemen als je met toeters en bellen uitrijdt, zowel heen als terug, ongeacht de ernst. De ambulances bestaan ook grotendeels uit afgekeurde auto’s uit het buitenland, met name uit Nederland. Er staat nog 1 uit Winschoten van de Grooth. Ken ik nog uit mijn tijd van het Refaja, Stadskanaal. Heeft nu wel lekke banden en wordt niet meer gebruikt, motor werkt nog wel volgens een van de chauffeurs. Het ophalen van de patiënt van straat lijkt ook meer op inladen en wegwezen, ABCD zit er in grote lijnen in, maar TNCC kennen we hier zeker niet en is nog 50 jaar te vroeg om mee te beginnen. De ongevallen die we hebben opgehaald zijn voor een merendeel bromfietsers. Ik verzeker jullie dan ook dat ik niet op een brommer ga zitten en ook niet in een auto ga rijden, links rijden hier in deze drukte………….Jongens ik wil toch niet in het ziekenhuis belanden! De mensen liggen hier soms dagen op de spoed daar er geen plaats is in het ziekenhuis. Ze liggen gewoon op die ouwe dingen, dus mensen niet meer zeuren over onze prachtige dikke matrassen op onze mooie Strijkers. Ik weet zelf niet hoe lang ik het straks in Nederland volhoudt even niet meer te zeuren over onze luxe, dat zal mogelijk ook weer gewennen, maar voorlopig………………………
Groet van zuster Hetty.

Kijk ook nog even naar het filmpje van zondagmiddag aan de waterkant. Een hapje en drankje (Parbo bier) en de Surinamers zijn gelukkig. Wij ook!


  • 01 Juli 2008 - 15:37

    Sylvester:

    Wat leuk hetty om ook van jou te horen hoe het gaat. Voor jou ook een cultuurschok hoor!! Tjonge jonge. En ik zou als ik jou was ook niet brommer of auto gaan rijden want je weet, als er wat gebeurd, waar je komt te liggen. Wat een luxe hebben we dan in ons land.
    Heel veel succes maar ook sterkte met waar jullie tegen aanlopen. Lijkt me niet altijd even makkelijk. Ik hoop dat ze daar open staan om iets van jullie te leren!!!!!

  • 01 Juli 2008 - 17:49

    Inger:

    Ha zuster Hetty & Marjan,

    Fantastisch om zo vaak mee te mogen "genieten" met jullie! Een echte voorstelling maken van hoe het er bij jullie aan toe gaat, kan ik niet... Het scheelt dat jij nog de ervaring hebt van 20 jaar geleden, Hetty (haha) Kun je je toch nog net iets makkelijker inleven denk ik. Maak je al plannen wat er op SEH eventueel op een simpele manier verbeterd kan worden? Ik kan me trouwens ook voorstellen dat niet iedereen daar op zit te wachten... Zijn er nog meer buitenlanders zoals jullie aan het werk? En ik ben even benieuwd heeft Marjan de eerste lessen al gegeven? jullie eerste week is inmiddels alweer ruim voorbij! Wat gaat de tijd toch snel!

    Liefs Inger

  • 01 Juli 2008 - 18:19

    Trees:

    Hoi Marjan en Hetty
    Ik smul van jullie verhalen, maar het lijkt me ook vet moeilijk allemaal..
    Je komt met veel ideeen en de werkelijkheid is zoooo anders..Blijf vooral schrijven als jullie tijd en zin hebben,heel veel sterkte en geniet vooral...
    Liefs Trees.

  • 01 Juli 2008 - 18:26

    Magda:

    Het is niet voor te stellen, de eerste dagen heb je echt het gevoel een rolletje te spelen in 1 of andere serie volgens mij. veel succes met alles! We denken aan jullie. (Jullie zijn qua uiterlijk er in ieder geval wel enorm op vooruit gegaan. Bevorderd het de inburgering ook??) Groetjes Alfred, Magda en Gijs

  • 01 Juli 2008 - 18:39

    Geke M:

    Hai Hetty
    Wat een toestand zeg op de SEH. Hoezo overzicht houden.Dan denken we dat het bij ons zo erg is, maar dit is dus echt vooroorlogs.
    Jullie zien er trouwens geweldig uit met dit kapsel.Nou,tot de volgende keer maar weer.Ik ben benieuwd wat jullie dan weer hebben beleefd.Knuffel Geke M

  • 01 Juli 2008 - 18:45

    Gea:

    he zuster van de `sproeten..opvang`

    die belgische tv serie,ik heb er veel aangedacht hoor als ik jullie berichtjes las, maar zoals ik al had verwacht, valt die `in het niet`bij jullie ervaringen.
    to be contin....
    groeten van gea

  • 01 Juli 2008 - 19:37

    Hilly:

    Hallo daar,
    Wat is het fijn om zo met jullie mee te mogen "genieten"ook al is het bijna niet voor te stellen hoe of het daar gaat.Ga maar niet in die ambu rijden hoor Hetty en ook niet op een brommer want dan zijn we je misschien nog langer kwijt,ha,ha,ha.want het begint al een beetje stil te worden hier op de SEH.Je hebt straks ontzettend veel te vertellen en moet je hier eerst weer wennen.
    Je hebt nu inmiddels vast wel al een idee voor een of ander project voor iemand die graag na jullie naar Su wil.Op dit moment zit er al 1,5 week op in het ziekenhuis en gaan jullie straks aan een welverdiende vakantie beginnen.
    Van Marjan horen we binnenkort vast wel hoe of het les geven is gegaan en of het aan haar verwachting heeft voldaan.
    Nu stop ik even weer tot het volgende contact.
    groet Hilly

  • 01 Juli 2008 - 20:58

    Mirjam:

    He Hetty en Marjan,
    Leuk, Hetty, om ook van jou belevenissen mee te mogen genieten. En een leuk filmpje met leuke muziek! Veel succes!
    Groetjes Mirjam

  • 01 Juli 2008 - 21:53

    Leny :

    ff een berichtje uit Sleen. Heerlijk die mooie verhalen van jullie wij blijven zo mooi op de hoogte. Maar volgens mij moeten jullie deze periode gaan verlengen want daar is nog heel veel te doen. Is ook nog werk voor mij?

    Groeten Leny

  • 02 Juli 2008 - 14:31

    Geertje:

    Hallo Het,

    Mooi verhaal man.
    Hoe is het met je hoofd? Zit alles nog? IK ben net geknipt heb dus fijn even over juliie 'geroddeld'. Vlgs. kapster Kim raak je veel haren kwijt ala de vlechtjes er weer uit gaan. Houd je haar oed vast. Beetje jeudenspeie d'r op?

  • 02 Juli 2008 - 19:07

    Thea :

    hallo ladies, wat zien jullie er mooi uit met die vlechtjes, goed van jullie hoor om je een beetje aan te passen.Ik vind het erg leuk om al jullie belevenissen te mogen lezen en meebeleven. Gezellig hoor.
    Ik hoop dat jullie een begin kunnen maken om enige verbeteringen door te voeren, ook als is het maar een druppel,( 3 weken is kort ik denk dat jullie nog wel een keer terug gaan, of loop ik nu te hard van stapel?? )Volgens mij Hetty heb je het drukker met de materialen dan met de pat.?? en eeehh blijf maar bij die brommers uit de buurt.
    heel veel plezier en succes gewenst, maak er wat van, groetjes.

  • 02 Juli 2008 - 19:30

    Willeke:

    iedere avond kijk in mijn E- mail en hoop op weer een prachtig verhaal van jullie. Wat een cultuurschok voor jullie en wat kunnen jullie het prachtig verwoorden!!Ik hoop dat het jullie lukt om ze daar iets goeds bij te brengen en wat ze ook blijven doen als jullie weer terug zijn in Nederland.

    Groetjes Willeke

  • 03 Juli 2008 - 15:07

    Marja:

    He daar!
    Misschien ten overvloede, want ik heb je ook gemaild naar je mail-adres, maar weet niet of dat goed is gekomen..? Dus ook nog maar op deze manier..
    Ik ben inmiddels bevallen van een prachtige dochter, genaamd Ninthe, op 25 juni!!
    Alles is goed!
    Veel liefs, Marja!

  • 03 Juli 2008 - 19:49

    Iempie En Greta:

    Wat een toestand,hoe meer we lezen hoe dankbaarder we hier voor alles worden!Jullie vlechten zien er goed uit.Enne dat links rijden......laat maar!Sterkte met alles wat jullie nog meer tegen komen. Knuffel van ons Iempie en Greta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 638
Totaal aantal bezoekers 113004

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: