In de prijzen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu In de prijzen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

In de prijzen!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjan

12 Juli 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal

Als klapstuk en bijna afronding van het lesprogramma vandaag het eerste kind geïntubeerd en aan de beademing gelegd. Maar eerst……………..Ai, om 9.30 staan we op het bord, in de garage, om gehaald te worden. Om 10.00 is er nog niemand. Bellen. Het is druk en ze hebben ziekte. Ze komen rond 10.30. Niet dus het wordt 11.00. Ik bel Amadu dat ik later kom en dat het wel 12.00 kan worden. O getsie, de laatste dag en het gaat mis. Ik kan er slecht tegen. Zeker vandaag heb ik een vol progamma en heb mijn tijd echt wel nodig! Amadu beloofd ons evt. te halen maar moet eerst naar een zieke zuigeling op de couve. Om 11.15 storm ik, met stoom uit mijn oren en een ietwat laag bloedsuiker het leslokaal binnen. Hoe haal ik in de vrede die tijd weer in?! Ik druk gauw een Liga door mijn keel en ga van start. Na de eerste dia, telefoon. Of zuster Marjan met alle leerlingen naar de couve met spoed wil komen? Ik trek gauw mijn jasje aan, trek de sieraden van mijn handen en snel naar de couve met in mijn kielzog de wat gespannen leerlingen. Ik heb het stik heet (van de boosheid nog steeds) en de ijskoude lucht van de airco is voor mij nu nog duidelijker voelbaar dan anders. Ik sta te bibberen, eerlijk, ook nog van de niet opgeloste hypo. In alle rust knip ik tubepleisters en zoek nog wat zaken bij elkaar. Dr. Juliana instrueert ondertussen de arts-assistent over het intuberen en de machine. Het intuberen gaat prima en gelukkig ook weer in alle rust. Fijn een dokter die ook in dergelijke situaties de rust kan bewaren. Dat hebben de zusters hard nodig. Na nog wat geredderd te hebben, kind in juiste houding, wat geschuif met slangen en nog wat tips voor de zusters keren we naar het lokaal terug. Het “kippenhok” heeft nu zoveel vragen en onzekerheden dat lesgeven niet veel zin meer heeft. Ik behandel alleen nog het uitzuigen, ook voor de zusters die die avond dienst hebben. Ze vinden het zoooo eng en terecht. Ik zal in week 6 nog een dag extra terug keren om deze les in te halen. Ach, het geeft niet dit was ook een mooie klinische les. ‘s Middags ben ik nog druk met de randzaken in de orde te maken voor de beademing. Leer de arts-assistent uitzuigen ook weer in samenwerking met een paar zusters. Eerst voelen, luisteren naar de longen en dan beslissen, uitzuigen of niet. “Ja, maar zuster Marjan ik weet niet hoe gezonde longen klinken!”. “Klopt” zeg ik, “daarom had ik vorige week gezegd, luister even naar een kind zonder ademhalingsproblemen”. Ze hebben nog nooit een stethoscoop in handen gehad namelijk. Oké, voorafgaand aan het zuigen van de tube lopen de arts-assistent en de zusters eerst langs een niet “ziek kind”, voelen, luisteren en kijken. Dan gaan we over tot de handeling. Tok, tok denk nu heel verpleegkundig Nederland, dat moet je toch snel en accuraat doen. Ach, jongens als je de rust neemt komt het ook vaak wel goed. En het gaat goed maar jullie begrijpen vast dat het veel indruk op de zusters maakt. Later op de middag zeggen de zusters dat ik toch echt langer moet blijven en of ik niet vanavond kan blijven. Het antwoord is: nee. Echt ik heb medelijden met ze, begrijp ze immers zo goed. Ik denk aan mijn eerste intubatie, eerste uitzuigbeurt en ga zo maar door. Zweet overal. Maar Amadu zegt ook: “het is goed zo, ze moeten het zelf gaan doen, ze moeten het ook straks zelf gaan kunnen”.
“Ja”, zeg ik volmondig maar wel met een beetje pijn in het hart.

Gisteren heb ik de volwassen IC gezien! 8 IC plaatsen, 6 MC, liggen naast elkaar die ruimtes.
Ze hebben voor iedere patiënt een monitor (waar ze ook aan liggen), beademingsmachines zijn simpel maar ze werken. Opeens stelt de zuster mij voor aan de cardio-chirurg. Heeft zijn opleiding gehad in Leiden en vertelt honderuit over zijn werk hier. Iedere week 3 dagen achtereen opereren ze 1 hartpatiënt, per dag. Voor Nederlandse ideeën simpele klep-ok’s en vaat problematiek. Er worden alleen kunstprotheses gebruikt want de transplantatie bank en bloedbank werken niet echt zo goed hier. Je moet ook echt aan strenge voorwaarden voldoen want alleen de sterkeren mogen in het program. Nierfalen of diabetes, niet aan beginnen. Waaaaaaaaaaaahhhhh ik wil naar huis ;-) Maar echt, er liggen 4 patiënten waar hij me alle ins en outs van verteld. Interessant! En het ziet er goed uit, 3% overlijdt nu tegenwoordig, wat een glorieuze zaak. Ik vertel hem van mijn rol en hij hoe hij hiertoe gekomen is. Opgeleid in Nederland, daar een glansrijke carrière kunnen hebben en hij kiest toch voor Suriname. “Deze mensen hebben ook recht op goede zorg, net als in Nederland, dus werk ik hier om wat voor hen te doen. Het is toch mooi dat we nu, na ongeveer een jaar al zover zijn?!” Waar heb ik dit meer gehoord. Ik vertel dat sommige mensen in Nederland ons project een onbegonnen en onverantwoorde zaak vonden, hij herkent het wel. Maar je moet ergens beginnen, en oké, niet de richtlijnen van Nederland erop leggen want dan kun je nooit beginnen. Hij vindt het leuk wat we doen en wenst mij succes. Hè, ja dat geeft de burger moed als je af en toe denkt, hoe zal dit verder gaan? De zusters moeten straks eerst maar weer wat bekomen van de schrik. Ik weet zeker dat als we dit zo in Nederland hadden gedaan dat het hele team in opstand was gekomen en overspannen was geraakt. Ben af en toe wel wat bezorgd over de zusters. Druk vandaag ook nogmaals dr. Juliana op het hart goed voor mijn collega’s te zorgen.
Weet je als er nu maar 1 iemand was die wat georganiseerde kennis had, moed in sprak en waar nodig corrigeerde. Maar goed op de IC is het ook zo gegaan en zie, waar ze nu zijn na een jaar?! Komt goed, no span, aaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh het is zo lastig soms.

Maar ook vandaag zagen we dat er zo goed voor ons is gezorgd. Ik heb gebeden dat er toch maar 1 CPAP-er en 1 beademing mocht komen in de tijd dat ik hier was (niet voor die kindertjes natuurlijk). Ach, en het is gebeurd. Soms in weken niet noodzakelijk, nu wel.
Tot zover dan het AZP. WIJ GAAN NU VAKANTIE VIEREN.
Straks eerst even het hoofd proberen leeg te maken, maar ik weet dat het gaat lukken hoor. Ik ben meer dan tevreden over het project, mijn rol en alles wat ik heb bereikt. Ver boven verwachting!
Wij wensen jullie allen ook fijne weken, dank voor alle aandacht en zorg dat de web-log en mail uitpuilt als we over DV 15 dagen weer terug keren uit de bush hoor! Wij zien naar jullie uit!
Alle goeds, liefs en ik weet zeker Gado bon gi mi.

Marjan en “rots in de branding” Hetty

Voor de komende weken heb ik een prijsvraag. Dan hebben jullie wat te piekeren als wij down under zijn. Hoe maken Surinamers een barbecue, en dan wel zo dat de regering hieraan meebetaald? Dhr. en mw. Mynders mogen niet mee doen, zij hebben ons deze bijzondere en toch wel grappige informatie geleverd. Na de rondreis zal ik het juiste antwoord bekend maken. Prijs, voor de liefhebbers een foto van Clarence (en mij?) ;-))



  • 12 Juli 2008 - 06:52

    Jurgen:

    "Dames...... een hele fijne vakantie gewenst"

    Groet Jurgen

  • 12 Juli 2008 - 07:48

    Geke M:

    Nou, een goed een van je project.En dan nu maar vakantie houden.
    Wij gaan 19-07 ook op vakantie voor 2 weken,maar de pc gaat mee.Dus houden we alles toch wel bij.Geniet lekker.XXX Geke M

  • 12 Juli 2008 - 08:08

    Pa De Jonge:

    Na alle hectische dagen is er een welverdiende rust.Geniet er volop van.Hartelijke groeten PA

  • 12 Juli 2008 - 09:02

    Germa:

    Bij deze een hele fijne vakantie toegewenst. Geniet er lekker van. Jullie hebben het zeker verdiend. En Hetty: alles nog erg rustig hier, geen persdrang dus je kunt rustig 15 dagen weggaan.

    Groet Germa seh

  • 12 Juli 2008 - 10:11

    Melissa:

    Hallo Hetty, hallo Marjan,

    Heb jullie verhalen net allemaal gelezen. Geweldig werk. Jullie hebben jullie vakantieweken dubbel en dwars verdiend dus geniet er inderdaad goed van!!

    Groeten,
    Melissa.

  • 12 Juli 2008 - 10:38

    Hetty R.:

    Hallo Marjan en Hetty,
    Ik voel me bevoorrecht dat ik jullie belevenissen zo heb mogen meebeleven. Ik vond en vind het geweldig. En nu........genieten van de vakantie. Dat zal ook wel een heel avontuur worden.
    Groetjes van Hetty

  • 12 Juli 2008 - 11:16

    Gea:

    Lieve Hetty en Marjan, lees net jullie mail, ff na denken hoor over het bbq gebeuren... lieve groeten vanuit een regen achtig nederland,goed voor het `tuuntje´
    gea van de `sproeten opvang´.

  • 12 Juli 2008 - 11:21

    Willeke:

    Meiden.............. een hele fijne vakantie en wat fijn dat alles, ondanks de hectiek zo goed verlopen is.
    Pas goed op je zelf in de bush en geniet ze.

    groetjes Willeke

  • 12 Juli 2008 - 11:23

    Hilly:

    Met veel genoegen je bericht weer gelezen.niet voor te stellen allemaal.
    Nu wat je zegt... even het hoofd leeg maken voor zover dat lukt en dan nog van een welverdiende vakantie genieten,hoewel krijg je je hoofd wel leeg zolang jullie daar zijn?
    We hoeren het wel weer.
    Veel plezier,liefs Hilly

  • 12 Juli 2008 - 11:58

    Geertje:

    Wij zijn vandaag eeen dagje in Nw.Buinen.Ik had gisteren nog willen mailen maar dat is er een beetje bij ingeschoten. Lady's, een heel fijne rondreis gewenst en een behouden terugkeer. Geniet er maar van. Wij mailen wel weer als jullie over twee weken terug zijn. Als je je tenminste niet bedenkt en nog een weekje of wat er aan vastknoopt...

    Doei, Henk en Geertje

  • 12 Juli 2008 - 13:37

    Williena:

    Hallo Marjan en zus!

    Ik heb met bewondering jullie verhalen gelezen, echt super wat je beleefd en bereikt hebt! Een hele fijne vakantie toegewenst.

    Groeten van Williena (CCK)

  • 12 Juli 2008 - 15:25

    Jolanda:

    Hallo Marjan en Hetty,

    Die weken in het AZP zijn echt voorbij gevlogen zeg! Echt super wat jullie gedaan hebben en in mijn ogen ook al bereikt hebben. Geniet van jullie vakantie en tot later!

    Liefs Jolanda

  • 12 Juli 2008 - 15:27

    Gert:

    Haai, Hetty en Marjan,

    Een groot deel van de missie zit er op, fantastisch! Nu het stoom hopelijk uit je oren is verdwenen door alle hektiek en verrassingen van de afgelopen dagen kunnen jullie vast lekker gaan genieten het volgende avontuur!
    Geniet ervan en heeeeel veel plezier in de Rimboe!!!

    Ik ga me natuurlijk de komende weken buigen over de "prijsvraag".

    Hartelijke groet,
    Gert

  • 12 Juli 2008 - 15:27

    Renate:

    Wat een geslaagd project tot nu toe!! En ik weet zeker dat ze veel van je hebben geleerd Marjan! Ik heb in ieder geval erg veel aan je begeleiding gehad!!
    Genoeg geslijmd...nu vakantie vieren!!
    Heeft Hetty het ook naar haar zin gehad?
    Renate

  • 12 Juli 2008 - 15:52

    Natasja:

    Hey meiden,

    Wat hebben jullie daar wat meegemaakt en goed werk verzet! Ga lekker van jullie vakantie genieten, want dat hebben jullie zeker verdiend!! Heel veel plezier in de rimboe.

    Groetjes van Natasja

  • 12 Juli 2008 - 16:45

    Annet De Vries:

    Hallo meiden,
    wat een verhalen. Erg leuk om het allemaal te lezen. En nu lekker genieten van jullie vakantie. Heel veel groetjes van Annet.

  • 12 Juli 2008 - 17:30

    Sies:

    Geniet er even van meiden! Maar eerlijk gezegd denk ik dat jullie het maar moeilijk achter kunnen laten, of niet? Ik ben onder de indruk ladies!!!!

  • 12 Juli 2008 - 18:02

    J.A.S:

    heee buuven,een hele fijne vakantie toegewenst vanuit Valthe.
    Jullie hebben het verdiend.
    veel plezier en pas goed op jezelf.

    liefs J.A.S

  • 12 Juli 2008 - 18:36

    Ria:

    Ik vind dat jij het knap hebt gedaan en is Hetty weer helemaal opgeknapt zodat zij weer goed kan lopen?
    En nu genieten van een verdiende vakantie.
    Ik heb genoten van jullie geweldige verhalen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de verpleegsters nerveus en ook gestresst zijn. Het is natuurlijk voor hen ook allemaal nieuw.
    Ik wens jullie in ieder geval een fijne vakantie en geniet er nu ook maar van. Jullie hebben het wel verdiend.

    Groetjes Ria

  • 12 Juli 2008 - 20:58

    Nicole:

    Geniet van de vakantie, het is jullie gegunt enne..... niet vergeten om foto's te maken, want ik wil ze allemaal zien.

  • 13 Juli 2008 - 11:37

    Danielle:

    Hallo Marjan en Hetty,

    Een hele fijne vakantie toegewenst en wat zullen jullie ervan genieten!Even jullie ervaringen laten varen. Het was erg leuk om jullie verhalen te lezen, de video's en foto's te bekijken.
    Veel plezier de komende 2 weken.

    Groetjes Daniëlle SEH

  • 13 Juli 2008 - 12:01

    Leny:

    Hallo Hetty en Marjan
    Allereerst een fijne vakantie toegewenst na een drukke en geslaagde 3 weken. Seedorf was zaterdagavond nog TV in "goals 4 Afrika" waar hij benoemd is tot ambassadeur. Geniet van vakantie.

  • 14 Juli 2008 - 08:00

    Trees En Marjon:

    Hoi Marjan en Hetty,

    Wij hebben genoten van jullie vele verhalen van afgelopen 3 weken.
    Wij hebben een aardig beeld gekregen van hoe het daar allemaal toegaat.
    Het is jullie nu gegund om even tot rust te komen hoor en je hoofd leeg te maken na zo'n intensieve periode!
    Wij wensen jullie een heerlijke en leuke vakantie toe en dat je maar mag genieten van alle leuke herinneringen als juf in Suriname!
    Tot over een paar weken!

    Groetjes Trees en Marjon

  • 14 Juli 2008 - 13:28

    Antal:

    Dames fijne vakantie
    Verdiend!!! Wat een belevenis! Erg leuk om met jullie mee te
    leven/lezen
    Groetjes Antal

  • 14 Juli 2008 - 15:32

    Gea:

    Hallo dank je wel voor het fruit dat jullie mij hebben toegestuurd, zeerrr gezonde vitamientjes.
    vanmiddag m.i. een geslaagde lunch in de triage-kamer....
    Ike zag er erg mooi uit in haar uniformpje van jaaarrrrennn geleden.
    geniet van jullie vakantie.
    hartelijk groeten gea ..van de ´sproet`

  • 14 Juli 2008 - 19:46

    Iempie&Greta:

    Hallo Toppers,Dankjewel voor al jullie verhalen.Weet heel zeker dat ze een hoop van jullie hebben geleerd!Veel plezier en geniet van jullie welverdiende vakantie!

  • 15 Juli 2008 - 08:13

    Afrikafonds -Mariann:

    Marjan en hetty, blij dat het allemaal succesvol gegaan is en nu maar lekker genieten!

  • 15 Juli 2008 - 18:41

    Hennie Zuidersma:

    hoi marjan en hetty,marjan wat heb jij toch een geweldige leuke manier van vertellen en schrijven ik ben diep onder indruk van wat jullie daar allemaal mee maken en ok wel een heel klein beetje jaloers hoor dat je dat mag mee maken .Nog even terug komen op het temperaturen van prematuren je schreef dat ze lage temp hebben en dat je dat nog nooit eerder zo hebt meegemaakt, weet je dat er onderzoek gedaan wordt op dit moment naar echte premture baby"s en dat ze die bewust gaan koelen zelfs om zo de belangrijke organen te sparen en dat ze die baby:s binnen 6 uur na de geboorte moeten koelen dit gedurende de eerste 3 dagen na de geboorte het is nog een experiment maar toevallig heb ik dat pas gelezen in een vakblad apart he.Hoe is het Marjan is daar ook werk e.v.t. voor mij of zijn de kids daar allemaal vroeg zindelijk? Hetty ik zag gisteren dat Ieke voor het laatst werkte op de seh,er stond een mooi versierd bed op de gang bij de seh,verder heb ik er niets van mee gekregen hoor.Marjan zijn er al kinderen geweest die een kado gekregen hebben van jou wat we samen gekocht hebben want verdienen doen ze het allemaal wel natuurlijk.Dames ik wens jullie nu eerst een geweldige vakantie en lees daar ook wel de verhalen van. Marjan je zou ook nog kunnen overwegen of je niet wat moet doen in de schrijverij want ik heb je het al vaker gezegd maar jou stijl van schrijven is echt bijzonder goed.Liefs an en Hennie en uietaard ook Wim wenst jullie het allerbeste toe to horens.v

  • 16 Juli 2008 - 17:12

    Liesbeth,fysio:

    wat is het leuk om jullie te volgen daar! Fantastisch lijkt het me om zo de kennis te kunnen overdragen met alle beperkingen van dien. Het feit dat ze nog nooit een sthetoscoop vast hebben gehouden zegt al genoeg. Spannend allemaal nu ze zelf aan de gang gaan. By the way, kunnen ze geen fysio's gebruiken daar voor wat kennisoverdracht?
    fijne vakantie jullie
    groet Liesbeth

  • 19 Juli 2008 - 02:02

    Rene En Annette:

    hoi dames,
    wat een boeiende lange verhalen als je van 2,5 week terug moet lezen. geniet van jullie vakantie,even lekker "niets "doen, hebben jullie wel verdiend, dat hebben wij ook gedaan ondanks de paar regen en onweersbuien in ons mooie landje.
    groetjes en dikke knuffel van lars

  • 19 Juli 2008 - 16:24

    Hannie:

    He hoi Marjan en Hetty,
    ja ook in die relatief korte tijd kun je van alles meemaken he? Er is letterlijk een andere wereld voor jullie opengegaan en je hebt nu een berg nieuwe, bijzondere ervaringen als "zuster" en lerares! Gaaf hoor! Ondertussen zijn jullie alweer een dikke week met vakantie! Ik hoop dat jullie dat net zo goed bevalt! Ja, stoom zou dan ook nog wel eens uit je oren kunnen komen, maar dan omdat het gewoon zo bloedheet is (hoop ik dan!). Heb een fijne tijd en ik ga ondertussen maar eens googlelen op die prijsvraag denk ik ...... Lieve groetjes, Hannie

  • 19 Juli 2008 - 21:09

    Lianne Z:

    Hoi, hoi,

    Jullie zijn lekker op vakantie en ik ben net terug. Heb genoten van alle verhalen die ik nog moest 'inhalen'. Prachtige foto's en filmpjes ook! Kunnen we hier ook zien hoe jullie wonen.
    De tijd is omgevlogen in het AZP volgens mij (voor mij namelijk wel). Ik heb een heel goed gevoel bij jouw lessen Marjan. De zusters stonden ervoor open en het sterke ervan was dat jij daarna op de werkvloer was en zodoende ook nog zorgde voor de transfer! Zeker toen het ook nog 'echt' gebeurde. Ik denk dat de herhaling van de laatste les in week 6 ook heel erg goed is! Dan hebben ze ervaring opgedaan en kunnen ze nog vragen stellen. En je weet ik ben een enorme voorstander van ervaringsleren.
    Ik zal stoppen anders wordt het zo'n lang verhaal. Ik hoop dat jullie een heel leuke vakantie hebben gehad en dat Hetty haar knie hersteld is.

    Groetjes, Lianne

  • 19 Juli 2008 - 21:11

    Lianne Z:

    P.S.

    Ik denk niet dat ik uit jullie prijsvraag kom....
    Ik kan me er niets bij voorstellen.

  • 21 Juli 2008 - 12:13

    Geja:

    Ha Marjan, Echt zo leuk en goed om je mailtjes te lezen. Kun je ooit weer wennen in NL? Misschien nog moeilijker dan daar wennen..
    Liefs!!

  • 22 Juli 2008 - 00:08

    Irene Feitsma:

    Ik heb met veel plezier de berichten gelezen, bewondering over hoe jullie het daar doen. Ik hoop dat jullie tijdens je vakantie van het mooie Suriname mogen genieten.
    groetjes Irene

  • 26 Juli 2008 - 10:15

    Rita:

    Hoi dames,

    Ik ben net terug van mijn vakantie, ik zou even snel je berichtjes lezen maar snel...... dat is niet gelukt, ik heb nog lang niet alles gelezen ik hoorde wel van collega's dat jullie nu aan het rond trekken zijn,veel plezier en ga lekker genieten en tot kijk,

    Gr Rita

  • 27 Juli 2008 - 06:40

    Maartje:

    Net terug van vakantie en alles gelezen. Ben onder de indruk.Dikke pluim voor al het goede werk en groetjes aan Hetty

  • 27 Juli 2008 - 20:58

    Geja:

    He lieve Marjan,
    Wil nog even zeggen dat ik ook regelmatig in Powakka ben geweest:) Zo leuk dat jij daar nu ook heen ging. Als je er weer heen gaat; de groetjes aan de familie Makossie! Het is telkens weer super om je berichten te lezen. Ik 'slurp' ze in.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 112984

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: