Keti Koti - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Keti Koti - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Keti Koti

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjan

02 Juli 2008 | Suriname, Paramaribo


Vandaag een feestdag is Su. Wij slapen eerst uit want het begint wat later op de dag. Draaien een paar wasjes. Dat is een vreselijk geklier want het gaat met koud water en hij raakt steeds verstopt van alle pluizen. Komt van de Chinese handdoeken zegt de huisbaas.
Mijn haar is toch wel wat ingewikkeld, af en toe valt er weer een vlecht uit omdat mijn haar zo lekker pakt. Morgen maar weer met de kapster in overleg.
Rond 13.00 vertrekken we richting het centrum van Parbo. Tjonge, jonge je weet niet wat je ziet. Honderden mensen op de been in keti koti jurkjes, bijzondere hoofddeksels en het sjokt en slentert lekker door elkaar. De 1 eet een halve kip met rijst (wat al de halve dag in de zon ligt te branden) de ander doet zich te goed aan een warme worst of zuur ijs, wat dat ook moge wezen. Wat een prachtig bont gekleurd gezelschap, wat een mooie mensen zijn er op deze wereld. En ja het is nu eenmaal zo, wat zijn die kindertjes om op te vreten. Ze hangen vaak aan moeders rokken, worden gedragen op de heup of liggen gewoon te slapen aan moeders borst. We drinken een Parbo bier met brood en bitterballen, weer aan de waterkant. Daar staat een lekker windje (af en toe) want jongens het is hier om te stikken! Zweet in de broek en brobbels op de neus. Maar we moeten zeggen: het went de gehele dag plakkerig te zijn. Als we de terugreis aanvaarden zien we nog de optocht met muziekkorps voorop en dansende dames zwingen er lustig op los. We hebben prachtige plaatjes geschoten.
We eten heel toepasselijk, bij frietpunt.nl. Surinaamse Nederlanders misten de Hollandse friet en zie daar……………… Oh jongens wat heerlijk, friet met een frikadel en wat ook heerlijk toepasselijk bij keti koti, toch? Met dank aan mw. Mynders! We hebben net weer gesmuld van de reacties op de weblog en de mail.

Dan even de vragen behandelen.
Wegens de planning en de komende opening (morgen) ga ik vrijdag starten met lesgeven.
Weer zweet in de broek en brobbels op de neus vrees ik maar ik ga mijn best doen. Afgelopen week heb ik een klein fundament kunnen leggen in vertrouwen. Ik ga er voor.

Ja Leny, kom over en help ons. Vreselijk veel voeten die aan een pedicure toe zijn. Al heb je met alle daklozen en bejaarden wel eeuwen werk om er weer mooie voetjes van te maken.

Morgen is de opening van het project. Clarence en de minister van gezondheidszorg zijn de prominente gasten. Ik weet niet of ik in hun schaduw mag staan. Maggie, ik doe mijn best voor de handtekening maar anders krijg je er 1 van mij. Ik ben nu immers ook een beroemdheid?!

Tan boeng maar weer, tot de volgende keer. Marjan

  • 02 Juli 2008 - 06:05

    Gea:

    hoi, mooie foto,s hoor, ook hier vandaag 31 graden.
    voor morgen een hele fijne dag.
    groeten van gea

  • 02 Juli 2008 - 06:46

    Jurgen:

    Heerlijke warme bloedenworst. Jammie. Dames jullie moeten het er wel van nemen hoor! Paar kilootjes erbij en en kleurrijk jurkje aan. Ik zie jullie al helemaal lopen in de ketiparade met jullie krulletjes.

    Wat een bijzondere verhalen en wat geeft het een goed beeld van de cultuur in Su. En dan zitten jullie nog wel een waarschijnlijk de relatief rijke hoofdstad!
    Ben benieuwd naar jullie verdere ervaringen.

    Hetty ben je nog van plan mee te scheuren in een geel hesje?
    Marjan veel plezier met de hotemetoten van Suriname morgen en succes met lesgeven en de brobbels, wat het ook mag zijn. Vast weer één of ander Groningse uitspraak.

  • 02 Juli 2008 - 06:46

    Rieks En Marianne:

    We leven en genieten met jullie mee. Wat maak je dan in korte tijd veel mee he. Veel succes meer vooral vel plezier.
    Het is hier ook een stralende dag.

  • 02 Juli 2008 - 07:34

    Pst:

    zijn daar ook slangen`en zo`
    ik zie die klamboe, of is ´die´alleen voor ´muskietooooss...
    wie van jullie ligt daar eigenlijk, de prins op het witte paard heeft denk ik geen ´tom/tom`daar om jullie te bezoeken,grappie

  • 02 Juli 2008 - 07:45

    2e Maal Psttt:

    12.000 sleutels in een lease-bakkie,een regio van hier tot tokio,vertel ik laterrrr wel,je weet wel...
    marjan su6es,met je presentaties,en hetty ook,denk aan sonja,niet te veel `vrieten´daar in ´verweggistan´

  • 02 Juli 2008 - 09:24

    Geertje:

    Mooi man!!! Ik geniet van jullie verhalen. 't Komt me allemaal zo bekend voor... Geen systeem/structuur. Tenminste in onze optiek. Je moet roeien met de riemen die je hebt en genieten van alles wat je wel hebt. En dat lukt jullie,denk ik, heel goed.

  • 02 Juli 2008 - 10:05

    Mirjam:

    Mag ik een vezoek filmpje aanvragen? Ik ben wel benieuwd naar jullie 'huisje'. Misschien een keer een rondleiding via de camera?
    Suc6.
    Groetjes Mirjam

  • 03 Juli 2008 - 20:17

    Greta:

    Hallo Toppers,
    Die friet kwam goed van pas want volgensmij zijn jullie Sonja daar niet nodig die kilo's ben je daar zo kwijt warme bloedworst....bleh!Marjan morgen succes met lesgeven en Hettie natuurlijk ook daar!Die filmpjes waren erg leuk!

  • 07 Juli 2008 - 07:30

    Germa:

    Hoi,
    Erg leuk om je verhalen te lezen en zo op de hoogte te blijven van alles. Volg het met veel plezier. Succes met lesgeven en wat er allemaal op jullie pad komt.

    Groet Germa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 112935

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: