Clarence - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Clarence - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Clarence

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjan

03 Juli 2008 | Suriname, Paramaribo

Ha allemaal. Ik houd niet van pers en zeker niet van bekende mensen waar de halve wereld over valt. Maar èh……………. Vandaag was echt een feestje. Luister en huiver. We starten de dag wat vreemd de bus is wel meer dan een kwartier te laat en bij de Cubaanse dokter zijn de luikjes nog dicht. Het zal toch niet waar zijn, juist de dag van de opening vergeten ze ons te halen!? Ik bel Frank hij, zal wat regelen. Komen we weer buiten staat daar de bus met een chauffeur die zegt dat ze ons natuurlijk niet vergeten. Ik bel Frank weer af, wat moet hij wel niet denken. In het ziekenhuis ga ik op zoek naar mijn lesmateriaal. Hetty begint met dozen op te ruimen en orde te scheppen in de chaos. Dr. Juliana is daar eerst niet blij mee maar als later blijkt dat ze dit heel goed doet is dat wel okay. Het was nl. zijn georganiseerde chaos. De foto’s daarvan zijn niet voor publicatie vrijgegeven. Ook plakt en knipt Hetty wat oefenspullen voor de zusters op mijn aanwijzingen. Ondertussen worden ballonnen opgehangen, de laatste gordijnen en zelfs de gedenksteen wordt nog in de muur geboord.
Tot onze grote vreugde zijn de beademingsmachines en CPAP materiaal aangeleverd. Het is bijna nog mooier dan in het SZE! Ik intubeer een pop, plak tubepleisters en leg nog her en der wat uit. Dr. Juliana doet hetzelfde zodat de zusters eigenlijk al een beetje kunnen beginnen met het uitzuigen en gebruik maken van de low flow. Oh jongens, wat mooi!
Wij zitten om 11.00, met corsage, keurig op de achterste rij af te wachten op de dingen die komen gaan. De toespraken worden gehouden onder de luifel bij de hoofdingang van het AZP. Ik zie ons al zitten onder de luifel van het SZE. Er komt een zwarte jeep aanrijden en na enkele minuten stoot Hetty mij aan; “zie je het dan niet?!”. Oh gut, het is meneer Seedorf.
(Terwijl ik nu zit te typen ren ik heen en weer tussen TV en pc, we zijn op het nieuws!)
Dan een openingswoord, dr. Juliana verteld hoe dit alles zo tot stand gekomen is, dr. Bueno de Mesquita heeft een mooi verhaal en benadrukt ook nog even mijn rol in het geheel.
De minister van gezondheidszorg heeft een vervanger gestuurd en we luisteren geduldig vooral naar het verhaal hoe geweldig Clarence Seedorf wel niet is. Dat er nog maar veel aankomende voetballers uit de couves mogen groeien. Dan is Clarence aan de beurt. Prachtige toespraak. Dat Champions for children (zijn foundation) niet zomaar mee doet aan alle projecten, ook niet als ze in Suriname plaats vinden. Maar het project zag er goed uit en zat goed in elkaar. Dat heeft Amadu toch maar mooi gedaan! Ook dat het niet alleen om gezondheid gaat maar ook in het opvoeden met normen en waarden zodat je kinderen een goede toekomst kan geven. Hij hoopt dat er maar veel dokters uit de couveuses mogen groeien want daar heeft Su meer aan. Voetbal is een leuk spelletje, maar…… He, Clarence wat vat je goed samen wat ik nu al 1,5 week voel.
Dan gaan ze het lint doorknippen en de gedenksteen wordt onthuld. Clarence wilde de neo-unit graag vernoemen naar zijn overleden opa. Oma van Clarence staat er trots naast. Dan loopt het officiële gezelschap naar de couveuse kamer en bekijkt alle geleverde materialen. Ik neem aan dat de dokters toelichting geven maar we houden maar gepaste afstand.
Dan zijn de kinderen van de kinderafdeling aan de beurt ze mogen een bal laten signeren door Clarence. Hetty wurmt zich naar voren, ik durf niet! Ze legt uit wie ze is, dat ze de zus is van en dat een vriendin van mij, zwanger van een tweeling, toch echt een handtekening behoeft.
En ja hoor geen probleem. (Maggie, koop een lijstje of 2, die foto van mij met meneer Seedorf is ook leuk erbij toch? En die kinderen moeten zo snel mogelijk wennen aan mij natuurlijk. Nog wel ff wachten met bevallen, beloofd? Je hebt het 100% aan Hetty te danken, ik had geen moed.) Als Amadu mij later aan hem voorstelt, zegt hij: oh ja, dat heb ik net gehoord. We maken een praatje, ik krijg een schouder klop en hij zegt: “you did and do a good job, succes en bedankt!”. En ja, dat vindt de Mariannetje geboren in Nieuw Buinen best heel leuk! Een arm om me heen en nog samen op de foto, tja ik kan er wel weer even tegen. Zal er aan denken als de brobbels (“angst”zweet, Jurgen) voor de klas op neus en rug staan.
We nuttigen een hapje en een drankje terwijl Clarence met de zusters en dokters nog even wat foto’s maakt. Hij heeft alle tijd van de wereld. LEUK HOOR! Stapt even later in de jeep en weg was tie weer. Inmiddels zijn we op TV, als je heel goed kijkt ben ik 2 keer in beeld. We nemen het op dus jullie mogen het komen kijken tzt. Zo dat was het dagverslag. We teren er nog lang op denk ik. Morgen weer werk aan de winkel en vrijdag is dus de eerste lesdag. Nou als Clarence en zijn directeur het goed vinden wat kan er dan nog mis gaan?!

Huishoudelijke mededelingen:
- Hetty racet al met geel jasje, over het Scheper uniform, door de straten van Parbo.
- Mirjam, we kunnen maar twee filmpjes plaatsen dus dan moet een andere eraf. Hoeveel heb je er voor over, want je kunt bijkopen natuurlijk. Foto’s kunnen we genoeg plaatsen.
- En willen alle Gea’s, Henk’s en pst zich wat duidelijker bekend maken, met initialen ofzo, want het is hier, in de warmte soms niet te bevatten wie wat schrijft. Maar blijf vooral schrijven we rennen ’s middag s uit het werk naar de weblog en drinken de berichten als ijswater.
- Jacco en Alie, de eerste foto met oranje klompen gemaakt, misschien volgt een 2e, maar of dat gaat lukken dat zien jullie dan wel.

Hartelijke groeten van ons beidjes, we’ll keep the good work going!
Marjan en Hetty

  • 02 Juli 2008 - 23:44

    Trudy:

    Aangezien ik in de nd zit heb ik jullie bericht al gelezen.Leuk hoor!!!!De filmpjes vond ik ook erg leuk in het vorige bericht.Veel succes vrijdag!!

  • 03 Juli 2008 - 06:42

    Monique Tijmes:

    Girls, you're going to be famous!

    Zonder dollen, fijn dat het ondanks de drukte en de pers zo'n geslaagde dag was!

    Keep up the good work.

    Groetjes,
    Monique

  • 03 Juli 2008 - 06:56

    Pa De Jonge:

    Mag je als vader ook een "beetje" trots zijn ??

  • 03 Juli 2008 - 07:08

    Geke M:

    He,beroemdheden
    Wat een ervaring.It`s tv men.Maar nu begint het echte werk. En maar zien wat het resultaat gaat worden.SUCCES Marjan.En je weet wat ik voor je doe.XX Geke M

  • 03 Juli 2008 - 07:43

    Ninet:

    Hoi Marjan,

    Gefeliciteerd met dit succes, nu op naar de rest. Feliciteer Amadu ook van mij!
    Groetjes Ninet

  • 03 Juli 2008 - 07:59

    Gea:

    lees net jullie bericht, mooie foto,s wederom,fijn dat jullie een mooie dag hebben gehad,veel succes.
    gea van de sproeten-opvang....

  • 03 Juli 2008 - 09:01

    Jako,alie En Suzanne:

    lieve Hetty en Marjan
    Wat staan jullie prachtig op de foto.
    Jullie maken daar wel wat mee.
    We denken aan jullie en volgen jullie op de voet.Oja jullie guppen zijn al goed gegroeid en er komen er steeds meer bij.

    de groetjes van ons

  • 03 Juli 2008 - 09:09

    Geertje:

    Dag drolly's,

    Er schiet mij subiet een mooi lied te binnen: "You're simply the best, beter than all the rest..."enz, om maar met mw. Turner te spreken. Prachtig. Moet ik nou ook nog RTL tjekken?

  • 03 Juli 2008 - 09:44

    Renate :

    Geweldig om de verhalen te lezen! Wat zal dat speciaal zijn geweest, met Clarence.
    Heel veel succes met de lessen!
    Ps, hier is het nu net zo warm als bij jullie denk ik ...pff...
    Ennuh staat goed die vlechten!!!
    Liefs Renate

  • 03 Juli 2008 - 09:53

    Gea:

    zeker als vader zijnde mag je trots zijn op deze `vlechten-meisjes´reeds eerder aangegeven in de mail,
    alle henken en gea,s mogen reageren, zie het als een positief gebeuren.

  • 03 Juli 2008 - 10:41

    Daniël:

    Hallo tante H en M,
    ik heb de foto van Seedorf mee naar school genomen en ze vonden het heel leuk. Ik heb verteld waarom hij er was. Groetjes.

  • 03 Juli 2008 - 11:16

    Magda:

    Geweldig zeg, dat die Hetty zoveel lef heeft als het er op aankomt!! het was met recht een feest. We hadden nog gegoogled maar konden nog niets vinden op het www gisteravond (woensdag) laat. Heel veel succes morgen met je lesdag. Je kunt het, heb vertrouwen. Je doet het nooit alleen, dat weet je! Denken aan je, heel dikke smok veur de kop van Alfred, Magda en Gijs

  • 03 Juli 2008 - 12:30

    Collega's Kinderafd.:

    Hoi Marjan en Hettie,
    Wat een indrukwekkende en geweldige verhalen. Leuk om jullie avontuur zo een beetje mee te beleven. We zitten regelmatig even achter de PC! Hier is het niet zo spannend als bij jullie maar we hebben wel 2 hele leuke nieuwtjes; vorige week is Marja bevallen van een dochter Ninthe en gister heeft Aafke ook een gezonde dochter gekregen Tinge.

    Groetjes Marjolein,Rita, Antal,Jurgen,Evelien, Natasja en Jennita

  • 03 Juli 2008 - 15:28

    Hilly:

    Lieve meiden,
    Wat beleven jullie daar toch veel.Geweldig.
    Met heel veel plezier lees ik de verhalen van-en over jullie.Jullie hebben straks heel veel tijd om weer bij te komen van alle indrukken.Dit is voorlopig even weer het laaste berichtje van mij want ik ga weer een week op stap met de mensen met een verstandelijke beperking.
    Ook een belevenis maar minder intensief dan dat van jullie en ben ook sneller weer terug.
    Marjan heel veel succes morgen met je 1e lesdag. Hetty ik ben trors op je dat je om een foto en handtekening hebt gevraagd.Ook jij nog heel veel succes daar op de Spoed.
    Volgende week vrijdag of zaterdag meld ik me wel weer.
    Groetjes Hilly

  • 03 Juli 2008 - 16:01

    Hetty R. :

    Hoi Marjan en Hetty,
    Ik ben steeds meer onder de indruk. En....h.s.jaloers dat ik Clarence niet in het echt heb gezien. Want ik vond hem altijd de leukste voetballer. Of hij de beste was laten we even in het midden. Ik persoonlijk vond hem wel supergoed. Maar ja...een vrouw en verstand van voetballen??? En nu kunnen jullie dus ook echt helemaal officieel van start na deze geweldige openingshappening?
    Doei hè de groetjes "uut Buunerveen"


  • 03 Juli 2008 - 17:38

    Annet De Vries:

    Hallo Marjan,
    Wat leuk, al die verhalen en wat staan jullie leuk op de foto.
    Heel veel succes morgen met lesgeven. Je kunt het.

  • 03 Juli 2008 - 20:09

    Sandra:

    Jeetje wat een belevenissen, we volgen jullie op de voet. En wat dat les geven betreft. Volgens mij heb je wel voor hetere vuren gestaan. Succes morgen.

  • 03 Juli 2008 - 20:41

    Iempie En Greta:

    Hey eindelijk een feestje dat heeft jullie vast wel goed gedaan!Jullie worden echt beroemd zie je nou wel.Filmpjes bijkopen??? Wij gaan wat proberen wij als echte p.c.nerds ha ha.Succes toppers knuff van ons!

  • 04 Juli 2008 - 07:07

    Ria W:

    Hallo Marjan

    Vandaag gaat het dus echt beginnen. Het is zal mij benieuwen hoe ze zullen reageren op jouw lessen. Er zal voor hun een wereld opengaan. Ik vind het wel geweldig hoor, wat jij doet. Geweldig dat jullie zo'n geslaagde dag hebben gehad.

    Jullie hebben het ook maar druk met schrijven. Je kunt er straks een boek van maken.
    Elke dag lees ik jouw verhaal, met veel plezier en ben elke dag weer benieuwd wat julie nu weer beleven.

    De filmpjes en foto's zijn prachtig om te zien. Ook zeer kleurrijk.

    Veel succes vandaag en toi.toi.

  • 04 Juli 2008 - 12:25

    Lianne:

    Geweldig zo'n opening met Clarence. Ger was nu extra geinteresseerd in jullie verhaal en foto's! Je staat mooi met hem op de foto hoor! Je hebt het verdiend. Pa de Jonge mag oprecht trots op jullie zijn!!!
    Trouwens, leuk om te zien hoe zo'n voetballer zich inzet voor Suriname!

    Je bent nu bezig met je lessen en ik duim voor je! Ach ik weet zeker dat het goed komt, maar zo'n begin is altijd spannend. Ben benieuwd naar jouw verhalen er over. Je schrijft zo leuk, je zou er echt iets mee moeten doen.
    Wij vertrekken morgen naar 'De Berenkuil' dus je zult mijn reacties een poosje moeten missen èn....ik jullie verhalen!
    Maar dat haal ik daarna allemaal weer in!

    Veel succes en plezier verder!

  • 04 Juli 2008 - 13:00

    Wichert:

    Goede middag Hetty en Marjan,
    Met veel moeite heb ik de nospan's op internet gevonden. De afdeling heeft een handje geholpen. Jullie site ziet er geweldig uit en het is leuk jullie te kunnen volgen. Aan jullie koppies te zien zijn jullie al aardig ingeburgerd in Paramaribo.
    Ik moet zeggen dat het nu wel erg rustig is op de kinderafdeling van het Scheper en op de SEH al helemaal.
    Ik ben benieuws hoe het verder zal gaan.
    Groetjes van Wichert, de Wichert die op de kinderadeling etc werkt.

  • 04 Juli 2008 - 20:43

    Leny Platzer:

    Geweldig om zo alles mee te maken, ik zie jullie toch nog wel weer terug? want zo te zien hebben jullie het erg naar jullie zin, wij leven met jullie mee en veel succes, misschien worden er wel heel veel goede verpleegsters geboren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 511
Totaal aantal bezoekers 112953

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: