Waaibomendag en 26 kilometer - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Waaibomendag en 26 kilometer - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Waaibomendag en 26 kilometer

Blijf op de hoogte en volg Marjan

10 Mei 2013 | Nederland, Emmen

Startpunt in Weesp, een vestingstad. Na eerst weer 3 treinen van binnen te hebben gezien stappen we uit op het station. De route voert langs de oude synagoge, nu trouwens opnieuw weer in gebruik. Op de gevel prijkt een gedenksteen. Yad Vashem flitst even voorbij. Ook de stiepelsteinen in Weesp herkennen we nu, dankzij jou Henk.
Langs de Vecht wandelen we richting het IJsselmeer. Van de Vecht zelf zien we niet veel, wat een woonboten! Het zonnetje schijnt spaarzaam, overwegend grijze wolken, maar stemming en temperatuur is goed dus het gaat uitstekend. In Muiden koffie met appeltaart. Lekker hoor het tijdstip van koffie zelf weer eens te kunnen bepalen ;-)
We hebben het Muiderslot vanuit verschillende hoeken in beeld. We beloven ons zelf, zoals zo vaak: hier gaan we nog eens heen om alles even goed te zien. Maar goed het geeft maar weer aan, er is zoveel moois dat nog te onderzoeken is! Na het imposante slot, de dijk op. En het waait. Het waait!!! Het voelt als windkracht tien, maar goed dat zal niet want ik ben niet van de dijk gewaaid. Het is wel prachtig lopen zo, met eerst zicht op Pampus en later het Almere strand (dames de tenten van de Libelle staan al weer in slagorde).
Het water kabbelt behoorlijk op de basalt stenen en de eenden, zwanen en ganzen dobberen schijnbaar zonder angst in het grauw/ blauwe water. We moeten tussen koeien en schapen door en passeren menig klaphek, met applaus uiteraard (anders gaat het hekje niet open toch?).
We bereiken Muiderberg. Ik had het gister over een gigantische Joodse begraafplaats. Eh, foutje, vandaag aldaar, nu echt de grootste van het land! Enorm, je weet niet wat je ziet. Een hek passeren en dan duizenden graven achter een enorme muur, de begraafplaats is nog in gebruik. Een jonge man wijst ons er op dat het al bijna 14 uur is; de sabbat begint zo, dus de deuren gaan bijna dicht. We hebben gelukkig nog tijd om rond te kijken. Indrukwekkend, wederom.
Wij, in leven, denken aan Israëls kinderen zoals we de afgelopen weken zo vaak hebben gedaan en nog vaak zullen doen.
Na een enkele broedende zwaan, prachtige bloesems, het Naardermeer, een gesprek met een boom, een weiland vol pinksterbloemen, lieve lammetjes en nog zoveel meer, bereiken we Naarden-Bussum. Treinend naar Nijkerk.
Pa sms't nog het specifieke gedenken van vandaag; 10 mei 1940 de Duitsers vallen Nederland binnen. Ook nog de geboortedag van zijn moeder. In gedachten dus heel veel te herinneren vandaag. Het maakt het weer tot een speciale dag, in 26 kilometer, met heel veel wind maar net zo heel veel plezier.
Na het eten bij de Italiaan nu voorbereidingen voor morgen. U hoort het wel!

  • 10 Mei 2013 - 21:08

    Jos En Leny:

    Wij zijn jullie vandaag niet tegengekomen wij reden naar Haarlem dus langs Muiden etc. Ook daar is het een mooie wereld met veel groen.
    Morgen hopelijk minder wind en vooral geen regen.
    groet Jos en Leny

  • 10 Mei 2013 - 21:09

    Geja:

    Hè dames, wat zijn jullie dicht bij!! Heb je me zien rijden over de A1 en A6?:) Wat is het hier mooi hè. Wij fietsen wel es een rondje Naardermeer of naar het Muiderslot. Jullie geven wel inspiratie, om toch eens in Muiderberg naar de Joodse begraafplaats te kijken. Succes. Welkom voor een bakje! (Morgen heb ik een late dienst, verder dit weekend vrij.) Liefs, Geja

  • 10 Mei 2013 - 21:36

    H De Jonge:

    Inderdaad gedenken 10 mei 1940.
    Mijn moeder geboren 10 mei 1901 maakt mee dat op haar verjaardag Duitsland Nederland binnenvalt.
    En haar man (mijn vader dus) is soldaat en is aan het front. Ik ben 8 jaar en weet nog heel goed dat mijn moeder in alle staten was.Zij was dagenlang in het ongewisse of haar man nog leefde.Wat mij vooral is bijgebleven dat zij af en toe ging bidden. Gelukkig is hij behouden teruggekeerd.
    Vandaag hebben de wandelaars een gedeelte van de route gelopen waarlangs duizenden joden zijn afgevoerd naar Westerbork.Dat zijn de gevolgen geweest van de ongelijke strijd die maar 5 dagen heeft geduurd.Een tijd om nooit te vergeten,Laten we blijven gedenken en dankbaar zijn voor onze vrijheid en die niet verkwanselen door ontevredenheid.

  • 10 Mei 2013 - 22:32

    Trijnie:

    Praat jij met bomen Marjan? Wat weer een mooi verhaal. Succes verder.

  • 11 Mei 2013 - 07:01

    Jan:

    Marjan,
    Net wakker, en dan een gesprek met een boom?????????????? we dwalen af!!

  • 11 Mei 2013 - 16:20

    Mirjam:

    Ja, dat verhaal van die boom moet je maar even toelichten!
    Ben benieuwd wat jullie vandaag beleefd hebben.

  • 11 Mei 2013 - 18:41

    Maartje:

    Marije en ik hebben het Muiderslot wel bezocht toen wij een weekend in Huizen waren. Het is niet zo groot als het lijkt, maar wel leuk om te zien. Volgens Charlotte logeert Sinterklaas daar in Nov/Dec.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 112943

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: