Recht(s)schapen grafmonumenten? - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Recht(s)schapen grafmonumenten? - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Recht(s)schapen grafmonumenten?

Blijf op de hoogte en volg Marjan

28 Maart 2015 | Nederland, Emmen

Westerborkpad 2015 is begonnen. Het is een hele tour om met 4 mensen een agendavrijedag te kunnen plannen en ook nog het Nederlandse weer een beetje mee te hebben. Maar vandaag is het weer gelukt. Met twee auto’s naar Elburg. Om 9.00 precies treffen we elkaar. Mijn zwagerlief heeft alles uitgestippeld en zelfs de voorspelling van de regendruppels opgezocht. Blijkt achteraf aardig te kloppen maar niet helemaal. Ze vallen iets eerder dan 14.00 maar overwegend is het droog. We beginnen zelfs met een wazig zonnetje. Ik zing in mijzelf: “Het is zeker 100 x zo mooi als de zon zijn gouden stralen strooit, het is soms te mooi om waar te zijn.” Skik…………..
En ik zeg: dank je wel voor de zon en een vrije dag met gezondheid, vrijheid en goed gezelschap!
Vanaf Elburg met 1 auto naar Nunspeet waar onze etappes van vandaag zullen eindigen.
We beginnen met koffie en zetten dan de sokken er even flink in, 22 kilometer voor de boeg.
Door de bebouwing van Nunspeet en dan hele einden door de bossen naar ’t Harde. Ploegend door het mulle zand van De Zoom ontwaren we rechts schapen in de heide. Grappig eigenlijk als je het snel zegt: rechtsschapen. Wij schapen, rechtschapen, Pasen…………… Hebt u hem?
In ’t Harde aangekomen regent het toch wel behoorlijk en het is etenstijd. Nou onder de luifel van een winkel dan maar. En wat voor winkel? Zie foto’s. Je kan wel zien dat woordgrappen toch altijd leuk zijn…………………….. en zelfspot mag zeker toch?
Na het eten een bakkie koffie om op te warmen in een cafetaria en verder maar weer. Leuk zeg, we treffen het; een hele optocht oude vrachtwagens passeert ons. Dat nemen we dan ook maar weer even mee. Langs kasteel Zwaluwenburg lopen we door de velden naar Elburg. Elburg wat een mooi stadje toch altijd maar weer! Over de stadswallen, door de oude straatjes, de Joodse begraafplaats en de sjoel. Hier ligt een enorm stuk Joodse geschiedenis. In de sjoel bekijken we een film en allerlei gebruiksvoorwerpen. Je herkent in het gebouw nog duidelijk de synagoge van vroeger. Wat een dramatische zaak dat hij eens opgeheven is omdat de leden allen niet terug keerden van……………….
Mijn gedachten gaan naar onze reis die we over 4 weken DV. zullen gaan maken. Nee, de voorgenomen gemeentereis gaat niet door. Te weinig deelnemers helaas. Maar Hetty en ik gaan toch naar Israël! We hopen er ook deze keer iets bijzonders van te maken, al is het dan op geheel andere wijze. We gaan ook wat meer wandelen dus dat beloofd in ieder geval wat.
Voor vandaag genoeg gewandeld. We rijden met de andere auto weer terug naar Nunspeet en eten daar overheerlijk samen nog het een en ander. Nu weer thuis, onderuit op de bank.
Ik bin zo bliede, bliede man.

• 29 Maart 2015 - 12:45

Jan Kok:

Hetty en Marjan voor de grafmonumenten???? Het loop naar Pasen toe, en in dat kader
    kan ik het wel vatten:) Toch weer een mooie actie van jullie!!

• 29 Maart 2015 - 15:56

Hetty:

Nou, dit monument heeft lekker op de bank gelegen vanmiddag. Even de spieren laten rusten. En wanneer je vandaag naar buiten kijkt denk je we hebben het toch weer echt getroffen gisteren.

• 29 Maart 2015 - 19:35

Leny:

Goed van jullie, toch de draad weer opgepakt , het is vast een hele mooie tocht. Wij horen van jullie.

• 29 Maart 2015 - 20:04

Hennie:

Hoi Marjan en Hetty, wat een bikkels zijn jullie,ondanks de regen toch nog wandelen, knap hoor, ik doe het niet na.
    Heb meegedaan aan Nederland schoon en was ziels gelukkig dat we om half een klaar waren, want toen begon het ook flink te regenen. Geniet van je verhalen, fijne avond gewenst.

• 30 Maart 2015 - 07:02

Ton:

Het mag gezegd worden: jullie wandelaars zijn echte bikkels hoor!

• 02 April 2015 - 12:52

Mirjam:

Leuk verhaal met foto's. Als we elkaar dan telefonisch niet te pakken krijgen, blijf ik toch weer mooi op de hoogte ;)