Hoe wonderbaar zijn Uw werken - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Hoe wonderbaar zijn Uw werken - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Hoe wonderbaar zijn Uw werken

Blijf op de hoogte en volg Marjan

13 April 2013 | Nederland, Emmen

Lieve allemaal, iedere morgen in de bus en 's avonds bij de evaluatie worden de reacties en ook het vervolg verhaal, voorgelezen. Het woord gemeentereis krijgt zo wel een hele mooie extra dimensie, merkte iemand van de groep op.
We genieten van jullie genieten. Hopelijk lukt het opladen van de foto's vanavond wel want jongens ik had zoveel mooie ingeladen maar het echte plaatsen gaat niet.

Via de Golan vlakte reizen we naar het noorden van Israël, Kirjat Shemona.
We zien veel bananenplantages, fruitbomen en bloeiende avocadobomen.
Van een gespannen sfeer hebben we tot vandaag niet veel gemerkt maar nu reizen we toch op de grens van Syrië en Jordanië. Wat is er in dit gebied veel gevochten, zijn er veel soldaten gesneuveld. De huizen in het stadje zijn gebouwd berekend op de oorlog (dikke muren, kleine ramen) en tussen alle huizen zijn schuilkelders gebouwd.

We bezoeken het archeologisch gebied van Tel Dan. Via de bronnen van de Jordaan met riviertje Dan, wandelen we door de groene bossen en half huppelend over de stenen in het water. Ja en zeker te weten, de oudjes huppelen net zo hard mee. Bij de resten van een heiligdom met altaar, gebouwd door Jerobiam proberen we ons het offersysteem voor te stellen. Het altaar, hout, een dier, vuur en natuurlijk de priesters. Verder zien we nog delen van de oude stadspoort, uit dezelfde periode. 1 van de groepsleden speelt even de koning met zijn hofdames. Dit alles om het inlevingsgevoel wat uit te breiden.
Dan ligt op dezelfde plek als waar eerst de Kanaännitische stad Lais lag, de poort daarvan is nog steeds te zien! We zien Abraham voorbij trekken.
We gaan met de bus naar een tweede bron van de Jordaan, Bania.
Vooraf leest "onze" Jan het verhaal uit het NT waarin Jezus vraagt aan zijn leerlingen: "En wie denkt gij dat ik ben?" De vraag ter overdenking tijdens de wandeling.
Ook even bedenken, dat juist in dit gebied Jezus met zijn leerlingen veel heeft rondgetrokken. Ik begrijp wel waarom, wat een prachtig stuk natuur!
Wandelend langs het water wordt het een prachtige wandeling. Vlinders, bloemen, cactussen, vijgenbomen, bloeiende brem, judaspenning en nog heel veel meer. We komen ogen en oren tekort. Het water is nl. ook oorverdovend maar tegelijkertijd adembenemend mooi. Als slot van de wandeling een enorme waterval. Wat heeft water toch altijd een enorme aantrekkingskracht. We bereiken de bus wonderlijk genoeg met alle kuikens.
Iedereen waaiert uit tijdens de wandeling want overal is wel wat anders te zien.
Maar we vertrekken weer met alles aan boord.

We rijden de Golan hoogte op en stappen uit bij een uitzichtpunt met aan 1 kant Israël, links Syrië en rechts Jordanie. Het hoort erbij, de loopgraven, de schietgeweren en het prikkeldraad. Zullen we vanavond maar weer eens zingen: "eens zal er vrede zijn" ?!
Ik word er nl. toch wel een beetje treurig van.
Verder maar weer, vanaf de heuvel Coffee Anan, wat betekent: koffie in de wolken; hoe toepasselijk. Voor ons helaas geen koffie. Maar na een superlunch hoeft dat ook niet uiteraard. We hebben ons weer gelaafd aan falavel, pita brood en heel veel groente.
De Golan hoogte is vrij vlak met veel landbouw en wat militaire verschansingen.
Via een brug over de Jordaan rijden we weer richting ons hotel.
Het was vandaag de warmste, qua weer, mooiste dag tot nu toe. Ik zie rode neuzen, nekjes en voorbenen verschijnen. Achterbenen worden nl. niet bruin vlgs. een zuster.
Je leert wat zo 'n vakantie! Voor en achterbenen, ik wist niet dat ik ze had.
We komen vroeg aan in het hotel hebben nu even extra tijd voor zonnen, douchen en bijpraten. We zijn nl. Nog lang niet op elkaar uit gekeken.

Groeten van alle kippige Pelgrims uit het beloofde land.

  • 13 April 2013 - 18:27

    Dieneke En Elbert Gouman:

    Nieuwsgierig hoe jullie trek- en zoektocht vandaag verlopen is, zien we dat je verslag al vroeg klaarstaat. Kunnen jullie goed merken dat het sabbat is of gaat het dagelijks leven bij de meeste Israëliërs gewoon door? Morgen een hagepreek of bezoeken jullie een kerk? Een welverdiende rustdag toegewenst!

  • 13 April 2013 - 18:34

    Ynette:

    O Marjan, wat een heerlijke reis, lijkt me! Geniet er fijn van samen met Hetty en de anderen.

  • 13 April 2013 - 18:39

    Alie Dubois:

    Hallo Allemaal,

    Alweer een mooi verslag om van te genieten.
    Wat een indrukken voor jullie allemaal, we kunnen ons voorstellen dat je 's avonds niet direct de slaap kunt vatten met alles wat jullie zien en meemaken.
    Gisteravond hebben we het nog over jullie gehad, of jullie ook naar de " tempel" zouden gaan i.v.m de sabbat. Fijn dat het jullie goed gaat, we wensen jullie een gezegende zondag toe.
    Hartelijke groet aan iedereen van Albert en Alie Dubois

  • 13 April 2013 - 18:50

    Cathrien:

    wat beleven jullie. veel op een dag zeg. alvast een fijne zondag.wij staan in
    de rij voor een kerk in Utrecht (winterjas aan) groetjes





  • 13 April 2013 - 19:42

    Maartje:

    Ik denk dat als je daar bent je niet kunt geloven dat mensen niet geloven (doordenkertje)

  • 13 April 2013 - 19:50

    Gert En Annalies:

    We vinden het steeds weer bijzonder, Marjan, dat je iedere dag de energie hebt om na een dag met veel indrukken zo'n uitgebreid verslag voor ons in Nederland opstelt.
    We volgen jullie per dag veel dank hiervoor.
    Een gezegende zondag toegewenst met elkaar.Wat zal het een bijzondere zondag zijn in het land waar de Here Jezus leefde en het evangelie verkondigde.

  • 13 April 2013 - 20:33

    Mirjam:

    Beste reizigers,
    Vandaag stond er een artikel in het ND 'vrouwen willen ongehinderd bidden bij de klaagmuur'. Bij het centrale deel van de Klaagmuur in Jeruzalem hebben vrouwen een eigen afdeling om te bidden. Maar daar mogen ze niet alles wat mannen wel mogen. De actiegroep Women of the Wall vecht voor aanpassing en wellicht niet tevergeefs. Er was voorgesteld om bij de Klaagmuur, naast de bestaande aparte gedeelten voor mannen en vrouwen,een plek in te richten waar mannen én vrouwen 24 uur per dag terechtkunnen om te bidden en waar vrouwen ook mogen voorgaan in gebed. De plek moet worden uitgerust met Thora-rollen en gebedsboeken. De regering moet het plan nog goedkeuren, maar omdat in de huidige coalitie geen orthodoxe partijen zitten, maakt het een goede kans.
    Wellicht interessant voor als jullie volgende week de klaagmuur gaan bezoeken.
    Sabath Saloom,
    Mirjam

  • 13 April 2013 - 20:34

    Aly Karsijns:

    fijn dat jullie zo genieten van deze bijzonder vakantie , maar ook goed te horen dat jullie nog niet uitgekeken zijn op elkaar want buiten de vakantie blijf je toch als kerkfamilie elkaar tegen komen......

  • 13 April 2013 - 20:47

    Gea:

    Hoi Hetty en Marjan,

    Een vroeg reisverslag !
    Fijne zondag voor jullie allemaal.

  • 13 April 2013 - 20:51

    Gea:

    Ehm...was de foto's vergeten..maar ik kan ze helaas niet vinden...groeten!

  • 13 April 2013 - 21:06

    Geertje:

    En nu maar lekker even de zondag gebruiken waar hij voor bedoeld is : uitrusten!
    Heb een goede zondag elkaar.

    groet,
    Geertje

  • 13 April 2013 - 21:11

    H De Jonge:

    Laat ons de rustdag wijden
    Met psalmen tot Gods eer
    "t Is goed o Opperheer
    Dat we ons in U verblijden.

  • 13 April 2013 - 21:16

    Iempie:

    Zat er op te wachten Marjan wat jullie weer gezien hebben .Geweldig heb weer genoten.groeten ook aan Hetty

  • 13 April 2013 - 22:20

    Thea Van Der Stam:

    wat een mooie maar ook best wel spannende dag, denk ik omdat jullie in zo'n "vechtgebied " zijn geweest
    Behalve bananenplantages waren er ook "wietplantages"? Ha, ha!!
    Hebben jullie ook onderweg drinken mee met al die warmte,?
    Groeten vanuit het wat warmere lenteachtige Emmen van de Stammetjes.

  • 13 April 2013 - 23:10

    Ria Klein:

    Prachtig wat jullie vandaag weer allemaal gezien en gehoord hebben.
    Ik was wat vroeg met "mijn " Jeruzalem.
    Dan maar een hagepreek. Het weer is er geschikt voor bij jullie!
    Wij gaan morgen toch maar binnen zitten want die 20 graden hier; misschien pas in de middag!
    Verder slaap maar lekker na toch wel een vermoeiende dag lijkt mij en een
    fijne goede zondag gewenst in het land van onze Heiland.
    Lijkt me toch wel een bijzondere gewaarwording.
    Hartelijke groeten Ria en Bart Klein


  • 13 April 2013 - 23:36

    Lianne Zwaan:

    Hé hoi, weer een mooi verhaal, reis zo heerlijk mee :-) Alhoewel kan me voorstellen dat je een beetje treurig wordt van de loopgraven, schietgeweren en het prikkeldraad.
    En (het begint gewoonte te worden maar), ik heb weer een mooie bijpassende anekdote...
    Ik wist namelijk wel een beetje van voorbenen en achterbenen .... want ik waste ooit eens een jongetje op bed die die mij vroeg of ik zijn voorkont ook ging wassen :-)

  • 14 April 2013 - 00:50

    Roelie:

    Lieve verstrooide pelgrims,

    Zeker, ook ik werd overweldigd door de tegenstrijdige emoties en de smeltkroes aan culturen. Wat had ik graag die evaluaties gehad, waarover jij verteld Marjan Want juist daar werd mijn geloof enorm op de proef gesteld!! En Jezus als orthodoxe Jood in de synagoge? ? Wat een zootje ongeregeld was het daar! Iedereen bad, sprak en prevelde door elkaar heen. ''Hallo! Joehoe.. Ik heb ook nog wat te zeggen...'' Ik weet niet of jullie nog zo'n dienst gaan meemaken, maar als je de kans krijgt... Doen! En ik kon niet naar het toilet, omdat mijn zus net in het graf was nedergedaald...Jongens, het spijt me vreselijk, maar ik word overspoeld met herinneringen. En dit zijn een aantal dingen die mij het meest aanspraken.

    Geniet vooral, maar spreek het ook uit, wanneer je ''verzocht wordt.''

    Veel liefs,

    Roelie

  • 14 April 2013 - 11:39

    Familie Zwarts:

    Fijn dat jullie zo genieten!
    Het zonnetje moet hier nog doorkomen, neem die maar mee terug ;)

    Groeten uit emmen

  • 14 April 2013 - 12:24

    Anneke Jonk:

    Hallo allemaal...fijn om weer van jullie reis te lezen...wat een indrukken.....en wat veel moois zo te lezen...geniet maar heerlijk van deze reis...ben best wel een beetje jaloers op jullie

  • 14 April 2013 - 13:58

    Harry En Ina:

    Fijn dat jullie zo genieten.
    De reisverslagen zijn een plezier om te lezen.
    Geniet,

    hgr HenI

  • 14 April 2013 - 14:13

    Jos En Leny:

    Wij zijn ook eindelijk verlost van het overwinteren in de lente, maar de bananen, vijgen en advocado's groeien hier nog steeds niet aan de boom, wij kopen ze bij AH.
    Wat een prachtige reis, ik hoop dat ik Jos zover krijg dat hij ook in een vliegtuig wil.
    Geniet ervan. Jos en Leny

  • 14 April 2013 - 17:25

    Bea Nijhof:

    Dag Marjan,

    Met plezier lees ik je verslagen mee. Wil je de hartelijke groeten doen aan mijn ondernemende, oudste zus, Gré Vos - Nijhof?
    Ik denk dat ze - zoals altijd - lup als een tuut?

  • 14 April 2013 - 18:27

    Geerling En Aly:

    We genieten mee, prachtig daar, wat zien julliei veel..hier nu ook eindelijk zon en de blaadjes en bloemetjes piepen voorzichtig uit de knop, een hartelijke groet allen!!

  • 14 April 2013 - 19:11

    Jan Kok:

    Hi Ladies en de rest van de groep,
    En wij maar blogge met z'n allen, als ik alles wat doorlees (mijn compliment) komt
    bij mij uit YFC tijd weer (vroeger) naar boven: beleef,bezin en wandel.
    Ondertussen missen jullie wel de route 99 aanbiedingen van Dhr A.Heijn,maar als je
    toch langs een bananen plantages rijdt, dan......................

    Ladies Enjoy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    grt Jan Kok

  • 14 April 2013 - 20:05

    Derk En Erica:

    Hallo Marjan en Hetty, en natuurlijk ook de andere kippige pelgrims.
    Goed om te lezen dat het beloofde land zijn beloftes heeft gegeven en nog geeft ook in 2013 .
    Vandaag op Zijn en ook onze rustdag jullie reisverslagem gelezen.
    Nog een goede tijd de komende dagen en geniet er allen van.

    Groet,n oet Knoal,

    Derk en Erica

    P.s. Schrijver, jullie broer.

  • 14 April 2013 - 20:15

    Reina:

    Lieve reizigers
    Wat een belevenissen , en dat allemaal op èèn dag
    Dank jullie wel dat we zo uitvoerig mogen meegenieten.
    Die waterval, was dat de Banias?
    Die heb ik geprobeerd op doek te schilderen, hangt een poosje in de kerk, kunnen jullie zien of het er een beetje op lijkt straks. Is ook nog te koop voor een goed doel.
    Maar zo aan de grens komt wel heel dicht de werkelijkheid bij je. dat de vrede hier op deze aardbol nog ver te zoeken is. Gelukkig toch een begin ervan hier dankzij het leven en sterven van onze Heiland.
    Hebben jullie nog een stukje dienst in een synagoge mee kunnen maken?
    Sjaloom, tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 1115
Totaal aantal bezoekers 113018

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: