Big brother is watching you - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Big brother is watching you - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Big brother is watching you

Blijf op de hoogte en volg Marjan

07 December 2013 | Nederland, Amersfoort

Het moet even verteld, de dag van vandaag. Het hoort nl. bij de Israël belevenissen. Na eerst even wandelend op en neer naar centrum Emmen, (we blijven in training voor het Westerborkpad) vertrekken we met de auto naar Assen.
Het Drents museum biedt de tentoonstelling: "de dode zeerollen" aan. We hebben een deel in Jeruzalem dan wel gezien maar alles wat aan Israël doet denken, herinnert en er iets van vertelt, moet gelezen, opgenomen en doorgespit. Komen er in de kerk foto's voorbij van een wijngaard in dat verre land, dan zit ik opeens weer rechtop in mijn stoeltje. Het mooie van de tentoonstelling nu is dat je zoveel herkent! De kruiken uit Masada, de beelden van Jeruzalem, de bergen van Engedi en de watertunnels van Hizkia.
Ook nog een steen uit de heuse tempelmuur. Je mag hem aanraken dus ook hier blijkt; die commercie is overal. De meeste voorwerpen komen uit Qumran. Waarom zijn we daar niet geweest!!!? Het is vlakbij de dode zee, Masada en Engedi. Ach nee, ik begrijp het wel, er is zoveel te zien. Het maakt nu toch extra indruk omdat je alles weer voor je ziet.
Ook de geldmunten, net als van Judas? En de olielampjes, van de dwaze meisjes?, hebben toch weer een extra dimensie.
De boekrollen moet je letterlijk met een lampje zoeken en lezen. Ach nee, dat wordt echt niks. Als we weer naar buiten lopen sluit ik gauw de deur, die nog open staat, van het extra geklimatiseerde deel van het museum. De suppoost bedankt me uitvoerig, want de Israëliërs kijken nl. mee. Ja, strenge voorschriften en in Jeruzalem zit waarschijnlijk een mannetje achter een camera te kijken of het in Assen wel goed gaat. El Al is er niks bij. We moeten er wel om lachen. Onze big, oudste broer kijkt altijd mee.
Ja, waarom precies dit alles weer extra impact heeft; moeilijk uit te leggen. Maar jullie begrijpen: Israël meer dan eens, voor altijd in ons hart.

Westerborkpad zal waarschijnlijk pas in 2014 weer verder worden vervolgt. Maar we gaan door hoor..........als het kan en mag natuurlijk.

  • 07 December 2013 - 21:09

    Cathrien:

    In Nijkerk, jawel!

  • 07 December 2013 - 22:08

    Geeske En Mirjam :

    Lijkt mij een mooie tentoonstelling. Bedankt dat jullie dit met ons wilden delen.
    Fijne zondag.
    Groetjes,
    Mirjam

  • 07 December 2013 - 23:10

    Leny Platzer:

    Bedankt voor de tip ik wist niet dat deze tentoonstelling in Assen was in Eelde is ook een mooie tentoonstelling nu moet ik kiezen.
    Fijn week-end Leny

  • 08 December 2013 - 12:48

    Jan Kok:

    Onze gespreksgroep is ook naar assen geweest,en mijn broer gaat 22-12-2013
    naar Israel toe tot 04-01, dus......

    grt jan

  • 08 December 2013 - 13:50

    Ria Woortman:

    Hey Marjan, leuk dat ook zo veel dingen voor jou herkenbaar zijn. Lijkt mij ook nog leuk om naar toe te gaan.Gr. Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amersfoort

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 794
Totaal aantal bezoekers 113032

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: