Heeeeel apart - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Heeeeel apart - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Heeeeel apart

Blijf op de hoogte en volg Marjan

01 Mei 2015 | Israel, Jeruzalem

Uitgeslapen! Wel tot 7.30. Gaat prima nu hoor dat slapen, als een blok.
We beginnen de ochtend met het lezen van Handelingen 21vs 27- 40. Lees het even en vraag na de vakantie waarom, voor nu is dat teveel om op te schrijven. Heel apart.

Vandaag staan twee stadswandelingen op het progamma dus we willen wel een beetje op tijd weg, voor de warmte aan. Hetty heeft alles bij zich, oh nee, appel vergeten.
Het klopt mensen, er zit zoveel in mijn hoofd, er gebeurt zoveel in een dag. Maar ach het is het dubbel en dwars waard. En misschien beleef ik het nu nog wel intenser omdat er meer tijd en ruimte is het een plekje te geven.
Op naar de markt, Trijnie voor jou hier genoeg om te haken en te breien. Zie foto. We denken ook aan jou. Misschien kan je met de senioren een projectje beginnen voor kussentjes in de kerk. Zo leuk, een voorbeeldje staat ook op de foto's.
Via de Joodse souks, we kopen wat kruiden voor het eten morgen, gaan we de stad in.
Eerst bij de Ethiopische kerk op bezoek. We moeten op blote voeten naar binnen en voelen de Perzische tapijten kriebelen onder onze tenen.
Ze hebben er ook een muziekgroep net als wij, gezien de jambe's, hoe zal dat klinken?
We slenteren wat verder door de stad, lopen precies tegen de stroom in van de moslims die ter moskee gaan voor het gebed. En het zijn er nogal wat.
Honderden tegelijk, wat een mensen op de been!
We gaan door de Damascuspoort naar de Graftuin. Het is weer heerlijk rustig in de graftuin, al is het er echt wel druk hoor. Om je heen hoor je in verschillende talen God lof zingen, altijd wel weer een kippenvel momentje vind ik.
De zon schijnt door de bomen, de bloemen bloeien en de wereld ziet er even vredig uit. Ik moet weer aan een preek denken van een paar jaar geleden. Maria die loopt te huilen in de buurt van het graf, Jezus is niet meer hier. En dan opeens staat Hij voor haar! Wat een wonder, wat een heerlijke ontdekking. Pasen.
Ik zoek het nog maar even op in mijn Bijbeltje. Als ik dit wonder vatten wil, dan wordt mijn geest van eerbied stil.

We vervolgen onze weg door de Arabische wijk. Je ziet zo duidelijk verschil tussen de Joodse, Arabische, Armeense en christelijke wijk. Als je van de een in het ander loopt voel je het bijna.
In de Palestinian potterie zien we hoe het echte aardewerk gemaakt, beschilderd wordt.
Voor iemand van de lezers zit er nu een verassing in onze koffer.
De St. Georges Cathedral levert een nieuwe zingeving voor onze seniorenmorgen van de GKV?
Zo mooi, al die kussentjes (knielkussens) met een eigen borduurseltje en boodschap.
Het is een mooie eenvoudige kerk met een echt groot bad om in te dopen.
Ik sla in het Engelse psalmboek "per ongeluk" psalm 67 op. Het lijkt wel of het in die taal ook nog net iets gewichtiger binnen komt; God is ons genadig, Hij zegent ons, laten alle volken U loven!
Amen!
Buiten bloeien de bloemen overweldigend. Wat een kleuren.

Maar dan komt het. We moeten weer de stad in door de Damascus poort. Komen net die Moslims weer terug van het gebed. Help, tegen de stroom in, door al die mensen heen. 1 van ons voorop met al wurmend en wriemelend de rest er achter aan. Het is een soort vertraagde achtbaan maar wel net zo spannend. Door de souks, hotsend en botsend ........ Heel apart!
Alles ruikt, schuift, danst, zingt, stinkt en klinkt. Dun, dik, oud, jong, Jood, Armeen, Ethiopiër of kaaskop. Als we eindelijk weer bij de uitgang zijn, verzuchten we dat deze ervaring ook wel 1 om te onthouden en te lachen is.
Nu is het even zoeken naar de aanwijzing uit het boekje dat we hebben. Een trap, schijnt te leiden naar een uitzicht over de daken van Jeruzalem. We vinden het en wel ja: heeeeel apart. De geur en de geluiden van de souks komen er boven uit maar de rust is adembenemend.
Je loopt "over" de mensen en ziet het silhouet van de stad; kerken, minaretten, bomen, schotels, electriciteitsdraden en de chaotische daken van de huizen. Weer een paar bijzondere beelden en foto's rijker dus. Nu maar eens terug naar huis, de voeten en benen voelen we wel. We gieten er maar een halve liter granaatappelsap in. HEERLIJK! Och en waar zullen die rimpels morgen toch zijn?!
Het was weer een top dag! Heel apart.

  • 01 Mei 2015 - 20:29

    Reina:

    Lieve luitjes,
    Wat weer een enerverende dag met veel indrukken. Ik heb de Hand. gelezen maar kan niet helder krijgen in wat voor opzicht dat connecties heeft met jullie belevenissen van deze dag.
    Maar dat hoor ik nog wel. Jullie gingen dus twee keer tegen de stroom in, ja dat valt niet mee, maar je krijgt er wel spierballen van denk ik. Gaan jullie nog door de tunnel langs de klaagmuur?
    Daar zitten veel vrouwen te bidden omdat ze daar het dichts bij de klaagmuur kunnen komen, heel apart.
    Maar de graftuin is toch ook wel heel speciaal, vooral als je in alle talen de lof hoort zingen van de opgestane Heer. Zulke kussentjes in de kerk is wel bijzonder, geeft ook veel kleur. Ik zou nu heel goed zo,n kussentje kunnen gebruiken, maar dan voor de armleuningen, maar daar weet Trijnie misschien ook wel een modelletje voor.
    Ben benieuwd naar het programma voor de volgende dag. Slaap lekker. Een heel hartelijke groet.

  • 01 Mei 2015 - 20:54

    Thea:

    ik weet niet wanneer jullie terug zijn, maar mischien kun je ook wat meenemen voor de rommelmarkt, bazar, in de kerk, voor een mooi prijsje verkopen,
    Wat zijn er veel soorten geloven he ook in Israel ?
    Geniet nog even van alles om je heen

  • 01 Mei 2015 - 21:28

    Sietia De Vries:

    Leuk om zo over jullie reis te kunnen lezen, en zo vanaf een afstand een beetje mee te kunnen genieten!!
    Je kunt het zo schrijven dat ik het bijna hier kan voelen/ruiken/zien...
    Goede tijd nog daar!
    Hartelijke groet,
    Sietia

  • 01 Mei 2015 - 22:13

    Trijnie:

    Hallo allen,

    Wat weer mooi om te lezen. En dan door die poort, haha, zie het helemaal voor me.
    En die kussentjes zijn mooi en erg kleurrijk, ja misschien ook wel wat voor de kerk.
    De laatste foto vind ik natuurlijk het mooist. ;-)
    Groetjes en nog veel plezier samen.

  • 02 Mei 2015 - 10:41

    Sieny Piëst:

    Ook apart Marjan dat je per 'ongeluk' psalm 67 op te slaan. Idd wel een tegenstelling met het feit uit handelingen en dan al die nationaliteiten die je daar tegenkomt. Overigens we genieten van jullie verhalen .

  • 02 Mei 2015 - 12:55

    Jan Kok:

    Komen twee meiden in Jeruzalem.:))

    En weer wordt het verslag gelijk een" plak koek" verorberd.
    Het filmisch verslag van de dag doet mij denken dat jullie in een soort snelkookpan
    naar een absoluut kernpunt van het leven duiken, waardoor de religieuse ruggegraat groeit.
    Daar ben ik dan wel wat jaloers op.
    En dan ook nog gezang over de Heer in diverse talen,het moet allemaal niet gekker worden.

    Trouwens de foto, komen ook langzaam maar zeker op een ander level.

    He meiden geniet!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 02 Mei 2015 - 13:46

    Ria Klein:

    Je kunt je wel opgeven als gids om Jeruzalem te verkennen. Wat een indrukken!
    Eigenlijk te veel om in één dag te verwerken. Zo veel verschillende mensen.
    Het doet mij ook denken aan psalm 87. Maar dan dat allen geloven in die Ene God.
    Het tegen de stroom in al die mannen! tegenkomen voor het gebed. Wat is Emmen
    dan een rustige stad! In onze wijk Emmerhout kom je bijna geen moslims tegen.
    Al kun je dat bij de mannen niet zien natuurlijk. Maar vrouwen met een hoofddoek
    zie ik bij het dagelijkse winkelen bijna nooit. Was het niet beangstigend zo veel
    mannen om je heen. De man in jullie gezelschap ging zeker vooraan! De weg banen!
    Dat is hem wel toevertrouwd. Geniet elke dag weer van jouw verhaal. Voor vandaag
    een mooie dag gewenst. Kijk uit naar jouw volgende verslag


  • 02 Mei 2015 - 20:05

    Maartje:

    Alles even gelezen. Volgens mIj in een paar dagen alweer voor een jaar beleefd! Nog een fijne tijd verder. Groeten aan je reisgenoten.

  • 04 Mei 2015 - 14:48

    Gea:

    Mooie kleurrijke fotoos...klein lettertype geeft wel leesproblemen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 112968

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: