Ondertussen.......... - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Ondertussen.......... - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Ondertussen..........

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

24 Maart 2013 | Nederland, Emmen

Vele mails en telefoontjes later, met eigenlijk nog geen volledig uitsluitsel naar tevredenheid. Kunnen mijn naalden en insuline nu wel mee in de handbagage van het vliegtuig? De vliegmaatschappij heeft nl., geheel terecht en begrijpelijk, strengere veiligheidsvoorschriften. Maar ik moet toch ook mee kunnen?!
De diabetesvereniging heeft zich 100% ingezet, even als de reisorganisatie Go2Israel.
Nooit heb ik zoveel .... ;-(( gehad over het vervoeren van mijn diabetesmaterialen. Ik zie het maar als een leerzame ervaring en een oefening in geduld en vertrouwen. Verder begrijp ik weer iets meer over het conflict in Israël en in het algemeen.
Als je niet open staat voor elkaars beleving, ideeën en ervaringen zul je niet snel nader tot elkaar komen. Het worden nog spannende minuutjes op de vliegvelden. Maar ik heb 20 man/ vrouw achter me ;-) Ik zal een medisch paspoort, uitgebreide brief en extra recepten van de dokter meenemen met zoveel mogelijk moeilijke woorden en stempeltjes en dan gaan we ervoor........

Gisteren ondanks de kou, rugpijn, keiharde wind en griepachtige verschijnselen toch maar, met het "gehandicapte groepje", de tweede etappe gelopen van het Westerborkpad. Met de auto vanaf de welbekende B&B in Nijkerk naar het station in Diemen. Met de trein, in 15 minuutjes naar centraal station in A'dam. Eerst maar weer een opwarmbakkie met sanitaire stop, dan op naar de schouwburg, alwaar de vorige keer onze wandeling was geëindigd. De ZON schijnt! Het is dan wel koud maar wat ziet de wereld er anders uit met een beetje zon. Ik heb zin in 20 graden en een rokje met blote benen! Wie niet?
In het Oosterpark passeren we veel trimmers, die ook de kou trotseren. De sneeuwklokjes, krokussen en een enkele moedige narcis, beloven toch dat het voorjaar is.
We wandelen via het Transvaalplein (verzamelplaats tijdens de razzia's) naar het Muiderpoortstation, daar waar de vele joden op de trein zijn gezet naar het doorgang kamp Westerbork. We komen nu, juist daar, een mw. tegen die ons een briefje geeft met een cartoon, zie foto. Mmmmm, wat moeten we daar nu weer mee? Ze zingt ook nog een stukje "vrede voor Jeruzalem". We passeren een oude joodse begraafplaats. (Jan, je broer is duidelijk nog niet geweest om het op te knappen, stuur je hem even?)
Verder over een soort van dijkje naar een zelfbedieningsvoetveer, leuk voor scrabble. Grappig hoe je toch altijd weer verrassingen tegenkomt. We trekken ons naar de overkant en wandelen verder in de luwte en dan is het in de zon zelfs een beetje warm. Wel met lange onderbroek aan, en de muts diep over oren natuurlijk. Even voor Diemen door drassig grasland maar het is fijn gewoon in de natuur te lopen en de grote stad achter je te laten. We zijn nu echt met de wandeling richting Drenthe begonnen!
In Diemen bezoeken we de grote joodse begraafplaats uit 1907. Voor een ieder die met de trein reist; dat is nou die plaats waar je die enorme groep grafzerken voorbij ziet flitsen.
Op de begraafplaats bevinden zich ook nog 400 urnen van Joodse gevangenen uit Westerbork, die aldaar waren overleden. Helaas we kunnen niet de begraafplaats op.... Het is immers...... Sabbat.
Het was weer een geslaagde dag met gouden randje. De zon over het water, de sneeuwklokjes wuivend in de stormwind, een fuut tussen het riet, een gesprek van mens tot mens, broodje met kaas op een bankje en de geur van lente om je heen. Adembenemend mooi; als je tenminste in kleine dingen het moois kan zien. En dat kunnen we!

Volgende keer van Diemen naar....... Nee, joh, we gaan nu eerst van Emmen naar Jeruzalem. Nog 8 dagen werken, ja echt ik tel de dagen, we vertrekken 10 april.
Nu maar hopen dat daar de zon schijnt!

Sjalom Aleechem

  • 24 Maart 2013 - 19:41

    Leny Platzer:

    Hoi Marjan, ik dacht even ze mijn mailadres vergeten, ik had hem nog aan je vader mee willen geven maar ook vergeten.
    Het schiet al op, maar denk je even aan die rug van je"? Maar jou kennende, geef je het nooit op.
    groet Jos en Leny

  • 24 Maart 2013 - 19:48

    Hetty:

    Ha zussie, het was inderdaad erg koud(niet alleen de duiven hadden het koud)maar de warmte in het groepje was voelbaar, het was genieten. Ik zie uit naar de grote reis naar Israël met naar we hopen ook een 'warme' groep. En dan hopelijk in de komende maanden verder op weg naar Westerbork. Ik zie er naar uit!

  • 24 Maart 2013 - 20:00

    Lianne Zwaan:

    Hoi Marjan,
    Dapper hoor, zo in de kou lopen. Zelf heb ik met name bij de open haard gezeten! Leuk om nu jouw verhalen te lezen!
    Nog 8 dagen werken, het komt zeer dichtbij zeg! Geniet van de voorbereidingen. 8 dagen zijn zo voorbij :-)
    Groetjes, LIanne

  • 24 Maart 2013 - 20:10

    Cathrien:

    Wat we toch weer allemaal gezien en mee gemaakt hebben op dit korte traject van 13 km.
    Weer genoten van alles en het samen wandelen!
    We zitten nu met onze voeten bij de open haard waarin een lekker vuurtje brand en hebben net de Matteus Passion geluisterd.
    Alvast een goede reis gewenst, we zien uit naar de verhalen en naar de volgende wandeling!

  • 24 Maart 2013 - 21:09

    Vader De Jonge:

    Van huis uit "de jonge"doorzetters,ze hebben voor hetere vuren gestaan.BRAVO !

  • 24 Maart 2013 - 22:44

    Hetty Ruiter-Wagelaar:

    Wat een voorbereidingen Marjan. Je hebt er veel voor over hè voor de reis naar Israel. En succes met het meenemen van je insuline en naalden enz.
    Geniet alvast van de voorpret.
    Groetjes van Hetty

  • 25 Maart 2013 - 09:32

    Mirjam:

    Leuk, leuk, leuk om al die verhalen te lezen. Ben best trots op jullie en op mijn pa en ma! Hoop dat je na Israël blijft schrijven over het Drentepad. Succes met de laatste 8 dagen werken en de voorbereidingen voor de vakantie.
    Groetjes,
    Mirjam

  • 25 Maart 2013 - 13:43

    Magda:

    In gedachten ga ik al met je/jullie mee maar nu kan ik het ook visualiseren, das super!

  • 25 Maart 2013 - 19:33

    Alie:

    Jullie zijn ook echte toppers hoor!!!

  • 25 Maart 2013 - 19:42

    Hennie Zuidersma:

    Hoi Marjan
    Wat kan ik genieten van jou verhalen, en wat stoer om met dit koude weer zo"n eind te lopen.
    Ik zit inderdaad op dit moment liever in de serre ook te genieten van het zonnetje maar dan binnen, ook lekker hoor.Wat super dat jij je zo goed voorbereid voor de reis naar Israël
    .En het is daar zeker warmer dan hier, dus wat dat betreft een lekker vooruitzicht. Ik wens je nog veel plezier met het voorbereiden van alles, en doe een beetje rustig aan , anders ga je doodmoe op vakantie
    Hartelijke groet Hennie.

  • 29 Maart 2013 - 15:50

    Geertje En Henk:

    ... En als julie dan terug zijn, dan gaan wij. Soort estafette. We wandelen wel niet mee, maar verderlijkt het er aardig op...

  • 31 Maart 2013 - 20:09

    Reina Van Hoffen:

    Als jullie een beetje geluk hebben kun je temp van 30 of meer krijgen.
    Heerlijk toch, gezien de temperaturen hier.
    De voorpret is ook altijd leuk, en dat is gratis meegenomen.groetjes Reina
    P.s het is me dus gelukt.

  • 05 April 2013 - 12:39

    Thea Van Der Stam:

    ik wens jullie een fijne reis, hou ons op de hoogte

  • 08 April 2013 - 03:01

    Ina En Sieta:

    Vanuit een nachtelijk umcg wensen wij jullie een geweldige reis toe.
    Geniet van alles en ervaar de geschiedenis, van wie 'Het beloofde land 'ook is, het is nu ook even van jullie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 876
Totaal aantal bezoekers 112950

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: