Stilte, rust en bezinning - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Stilte, rust en bezinning - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Stilte, rust en bezinning

Blijf op de hoogte en volg Marjan

14 April 2013 | Nederland, Emmen

Gister (zaterdag) echt sabbat, stil op straat winkels dicht. Als er 3 sterren aan de hemel staan, op de avond na de sabbat, dan is de sabbat voorbij. Wij hebben een heerlijke relaxte sabbatsavond. Douchen lekker lang, drinken thee en koffie met elkaar op het balkon en nemen de dag nog eens rustig door. Na een geweldige maaltijd (lijnen doen we volgende maand;-)), evalueren we zoals elke dag, zingen en danken voor zoveel............... we zijn allen zo intens blij en dankbaar. Bidden ook dagelijks voor jullie allen die ons lief en dierbaar zijn. Immers niet alleen met www met elkaar verbonden!?

Nu voor ons de zondag. We zijn niet naar de tempel geweest maar hebben er wel een echte zonnige zondag van gemaakt. Na weer een hele goede nachtrust rijden we naar de boot en varen het meer van Tiberias of Galilea op. Eerst wordt onder het Wilhelmus de Nederlandse vlag gehesen. Halverwege onze tocht liggen we even stil. Het is bijna windstil en het meer ligt er rimpelloos bij. We horen het verhaal van de storm op het meer en zingen: "scheepje onder Jezus hoede". Toen mijn moeder mij dat liedje leerde, wie had toen gedacht dat ik dit eens allemaal met eigen ogen mocht gaan zien?!
We zijn stil. Stil, onder de indruk en tranen van ontroering komen toch wel op.
In het restaurant aan de overkant van het water, drinken Hetty en ik even alleen, op een bankje in de zon, stil en onder de indruk onze koffie.
Op de berg van de zaligsprekingen luisteren we naar Jezus woorden van toen.
Bij de steen met de woorden: "zalig de eenvoudigen van geest, want hunner is het koninkrijk der hemelen", sta ik even in het bijzonder stil bij onze moeder.Lieve pa wat had onze moeder dit allemaal mooi gevonden!
Ja, je moet door de commercie en alles erom heen, heen kijken maar dat lukt me goed.
Ik ben in Israël en vraag Hetty af en toe me even me arm te knijpen.

In stilte dalen we de berg af, in gedachten bij de woorden van Jezus over de gelijkenis van de zaaier. Het koren is op de akker al gemaaid maar naast en op de weg staat nog veel...... Ik denk: "dank dat ook ik bij de oogst mag horen!"
Onder aan de berg gekomen gaan we zitten en luisteren naar de woorden van Jezus, naar aanleiding van het verhaal; vissers van mensen. Ondertussen genietend van het uitzicht op het meer van Galilea. Kern van de boodschap: Laten we iedere dag Jezus volgen, in alles! We zingen samen en wederom, ik ben er stil van.
Ja ik weet het, dat is ook bijzonder.
Jan, wat zijn we dankbaar voor je gave van het spreken en overbrengen van Gods woord.
We dalen af tot het water en bezoeken nog een kerk. Samen zingen we Jeruzalem vrede toe. Mijn gedachten gaan even terug naar station Diemen. (Zie verslag Westerborkpad)
Hier bij de kerk zou ook de broodvermenigvuldiging en het verhaal van "Petrus in ere hersteld", hebben plaats gevonden. Ook hier zingen we samen, ook nog in canon. Het klinkt prachtig. We eten tussen de middag Petrusvis (van het verhaal over belasting betalen, zoek het maar even op) en frietjes, typisch Israëlisch zoals je begrijpt. Als toetje verse dadels en Arabische koffie met kruiden. Lekker hoor.

Na het eten naar Kapernaum, of wat er van over is. Een oude synagoge van 200 jaar na Chr. Aldaar gaan we op de groepsfoto, gelukkig met allemaal. Er werd nl. een voorstel gedaan om ook in onze synagoge de mannen en vrouwen in de dienst maar te scheiden. Ik vraag me af of dit voorstel ooit wordt aangenomen. Mirjam zo zie je maar weer, het verhaal in Nederland ook nog actueel. Verder nog een ruïne van het mogelijke huis van Petrus. Alles niet zo bijzonder vind ik maar de gedachte dat Jezus hier eens was maakt ook dit uitstapje weer mooi. Nu reizen weer terug naar Tiberias om nog even wat uit te rusten en te luieren. Daarna naar de Scottisch Church voor een kerkdienst.
Wat prachtig om samen met christenen, vanuit Canada en Engeland een kerkdienst te kunnen beleven en samen het geloof te kunnen belijden.
Ik zal het nooit vergeten. Hoeveel indrukken kan een mens op 1 dag bevatten!?

Wat een prachtige dag met een gouden randje! Mijn gedachten gaan uit naar jullie allen.
Konden jullie maar heel even bij ons zijn. Ik hoop dat ik ieder een mooie indruk heb gegeven zodat je er toch nog een beetje bij was.
Loof de Here mijn ziel en al wat in mijn is Zijn heilige naam.

Broeder en zuster groet van ons allen.

Lieve Greta mazzeltof voor je nieuwe verjaardagsjaar! Ons haar zit goed oftewel: de hele dag door in de war door de harde wind, super droog door de warme zon en lekker gebleekt door het chloorwater van de douche.Misschien doet het kuurtje in de dode zee morgen nog enig goed? Afspraak volgt binnenkort, zoals je zal begrijpen.
En jongens, we gaan morgen naar de bedoeïenen camping dus ik vrees geen internet.
Morgenvroeg, zoals iedere dag om 8.00 in de bus. Tot overmorgen?

  • 14 April 2013 - 20:46

    Reina:

    Dank je wel voor je verslag, wat een dag , om dat metelkaar zo te beleven.
    Daar wordt ik weer stil van en voel me zeer bevoorrecht dat ik dit weer mee mag beleven wat ik met eigen ogen ook mocht zien.
    Wat gaan de dagen toch ook snel, een goede dag bij de bedoeinen, vooral een goede nacht.

  • 14 April 2013 - 20:50

    Geertje:

    Wat weer een mooie dag. Zowel voor jullie daar, als voor ons hier. Wat mij betreft, vond ik alles inhet noorde van Israel het mooist en meest indrukwekkend. Ik herken de emoties en de stilte die er kan zijn ook.
    Wij zijn vanmorgen weer samen geweest met onze "kleine gemeente". We werden te groot met elkaar (1600) en nu zijn we een nieuwe gemeente begonnen. Niet los gemaakt of zo, geen knallende ruzies; wel een gemeente die meer missionair bezig gaat en waar meer ruimte is voor ontmoeting. Het is nog in de pilot-fase maar het enthousiasme is er bij degenen die de dienst bezoeken, niet minder om. Wij hebben dus van morgenen, de hele dag trouwens weer echt van de zondag genoten. En zo hoort het ook.

    Bereid jullie voor op een zeer koude nacht bij de kamelen-bedoeinen. Het staat me nog helde voor de geest hoe koud het was in de woestijdn in de nacht. En hoe heet en droog overdag. Maar het is echt leuk! Genieten maar weer dus. En je zult er verstelt vanstaan wat er allemaal wel is! Misschien toch weer een verslgje morgen? Toch maar even kijken morgenavond.

    Groet,
    Geertje

  • 14 April 2013 - 20:55

    Mirjam:

    In stilte aan het meegenieten van jullie verhalen. Ik zie alles voor me en hoor, ruik en proef de herinneringen aan dit indrukwekkende land. Hier ook een mooie zon(nige)dag (zeker de 20 graden gehaald). Veel plezier bij de bedoeïen; heel indrukwekkend, geniet maar even van de stilte en geen internet :) we pakken dinsdag de draad wel weer op.
    Shaloom,
    Mirjam

  • 14 April 2013 - 21:03

    H De Jonge:

    Met een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen heb ik het verslag van deze dag gelezen.En je zult begrijpen waarom.(vrijdag 12 april).Bedankt voor de lieve woorden vanuit Israel helemaal.
    Ook voor de resterende dagen wens ik juillie Gods zegen.

  • 14 April 2013 - 21:34

    Magda:

    Wat weer een mooi verslag, het verhaal op het meer vanavond net gelezen na het eten uit de kinderbijbel. Gaan wij dat ooit ook nog zien? Hoop het steeds meer na jouw verslaglegging... Bedankt!

  • 14 April 2013 - 21:38

    Rob & Hampe:

    En ter aanvulling staan 'de foto's' ondertussen op de Facebook pagina van de kerk.

  • 14 April 2013 - 21:45

    Marco:

    Vond op Facebook een link naar je reisverslag. Heel mooi om te lezen! Zo maken we het op afstand toch nog een klein beetje mee... Geniet ervan en doe de groeten aan iedereen!

  • 14 April 2013 - 21:49

    Iempie :

    Wat weer een mooi verslag. Heb weer genoten groeten allemaal van uit Emmen

  • 14 April 2013 - 21:50

    Dieneke En Elbert Gouman:

    Schitterend lijkt ons dat, om in de voetsporen van Jezus door Israël te mogen reizen! Wat heeft Jezus - letterlijk en figuurlijk - veel stof doen opwaaien tijdens zijn reizen door het land. Onze wens is dat jullie tijdens deze reis ‘bedekt mogen worden door het stof van Rabbi Jezus’. Wat een rijkdom volgeling van Hem te mogen zijn. Een hartelijke groet van ons. Ga met Hem!

  • 14 April 2013 - 21:57

    Greta:

    Oooooh....... wat lief dat jullie daar aan mijn verjaardag denken,dankjewel!!! Super dat jullie het zo naar jullie zin hebben en door je heerlijke verhalen zijn we er toch elke dag dag even een beetje bij hoor!!! Liefs Greta

  • 14 April 2013 - 21:59

    Greta:

    Jullie haar komt wel weer goed hoor ha ha!!! Geniet maar lekker!

  • 14 April 2013 - 22:00

    Gert En Annalies:

    Weer een indrukwekkend verslag.
    Het riep veel persoonlijke herinneringen op voor Hetty en jou, Marjan.
    Jullie mochten de band ervaren die er is, ook met andere christenen, wereldwijd.
    Hebben jullie de mozaïekvloer met vogels, brood en vissen gezien in Tabna ?
    Morgen D.V.
    Drijven in de Dode Zee
    Geniet van de sterrenpracht
    in de bedoeïnennacht.

  • 14 April 2013 - 22:12

    Alie Dubois:

    Wat weer een prachtig geschreven verslag, erg beeldend, je ziet het voor je.
    Ook wij worden er stil van en fijn dat wij er op afstand van mogen meegenieten.
    Door het verslag heen voel je dat er enorm genoten wordt van dat wat jullie beleven en zien.
    We wensen jullie hele fijne dagen toe en wachten rustig af tot dinsdag!
    Een hartelijke groet aan iedereen.
    Albert en Alie Dubois

  • 14 April 2013 - 22:35

    Sieta:

    Ik ben er stil van, wat een ervaringen. De saamhorigheid van het samen zingen!
    Het gevoel van tijd is weg. De geschiedenis en het heden loopt door elkaar. Christus is van alle tijden.

  • 14 April 2013 - 22:48

    Sietia De Vries:

    wauw, wat een indrukwekkende verslagen! Een hele mooie reis verder nog!

  • 14 April 2013 - 22:56

    Derk:

    Lieve Marjan en Hetty,

    Fijn om te lezen, dat het zo geweldig gaat en is.
    God is nabij de eenvoudigen van Geest, dagelijks mag ik, dat in mijn werkzaam leven ondervinden.
    Geweldig zijn de verhalen, de gebeurtenissen, etc.die jullie met elkaar beleven.
    Gods Woord wordt ook nu weer werkelijkheid.
    Onbeschrijfelijk..........?
    Neen, Zijn Woord is ook nu!

    Groet Derk.

  • 14 April 2013 - 23:59

    Geke Janssen:

    Wat een mooi verslag en indrukwekkend ! Wat spijt het me dat ik niet mee gegaan ben .maar misschien is er nog een volgende kee r? Nou morgen allemaal een slaappil? Want er zijn vast wel (snurkers)bij?? Groetjes uit de Bargerholt

  • 15 April 2013 - 08:14

    Anneke Jonk:

    Prachtig om dit verslag weer te mogen lezen.......geniet maar heerlijk...wij volgen jullie hier in MM.....ver weg en toch zo dichtbij......in Jezus voetsporen wandelen...echt prachtig

  • 15 April 2013 - 08:27

    Maartje:

    Heb ook goede herinneringen aan jullie moeder. Altijd even gastvrij!Jouw verslag, Marjan, is een regelrechte geloofsbelijdenis!

  • 15 April 2013 - 11:25

    Gholsappel:

    Geweldig om op deze manier mee te kunnen genieten !We zoeken er de foto,s bij op internet.
    Nog fijne dagen toegewenst en geniet van alles wat de Heere je daar geeft.Goetjes Gerrit en Tjal

  • 15 April 2013 - 12:09

    Gea:

    Gisteravond ben ik per toeval ook in Israel geweest, via de Duitse televisie de biografische politieke film Miral gezien.
    De oprichting van de 'staat' Israel en de eerste Intifada, het is een sterk autobiografich relaas over haar jeugd op de Westelijke jordaanoever, heel indrukwekkend.
    Voor jullie allemaal een hele fijne dag.
    Geniet er van!

  • 15 April 2013 - 15:55

    Ria Klein:

    Geweldig wat jullie zondag hebben gezien en meegemaakt.
    Om een beetje jaloers op te worden.
    'k Had graag mee gewild maar met een stijf been en jullie huppelen................?
    Maar ik geniet elke dag van jouw mooie verhalen Marjan.
    Prachtig zoals jij dat kunt.
    Vandaag zien we dus geen verhaal. We kijken vol verwachting uit naar morgen!
    We hopen dat jullie vandaag een prachtige dag zullen hebben en slaap maar lekker op de camping?
    In een hangmat of iets dergelijks?
    Een slaappil kan soms een uitkomst zijn!
    Hartelijke groeten uit een een eerst zonnig maar nu toch wel lekker Emmen.
    Ria en Bart Klein.

  • 15 April 2013 - 16:30

    Thea Van Der Stam:

    beste jonge en ouwelui,wat een beeldend verslag weer van jou Marjan jij had verslaggever moeten worden, geweldig om dit allemaal te beleven, wij maken het ook een beetje mee, maar wij kunnen ons niet indenken hoe jullie je voelen op dat moment op die plaats, dat moet je denk ik zelf daar ondervinden.
    Helaas zal dat mij, Thea nooit lukken met mijn gezondheid, rheuma, maar de verhalen maken mij al blij.
    Veel plezier met kramperen, geniet van de geweldige sterrenhemel!

  • 15 April 2013 - 19:02

    Opa Hilvers:

    Vakantieganger
    Als het verslag lees denk ik weer terug aan de vakanties die wij mochten beleven onder leiding Ds de Graaf
    We gaan straks als jullie bij de bedoe'inen zitten, naar de films kijken van onze reizen.naar Israël.
    We wensen jullie samen nog heel fijne dagen.
    groeten van
    Pa en Ma

  • 15 April 2013 - 20:04

    Jan Kok:

    Volgens mij krijgen jullie er heel veel kilo's "bijbelgevoel" bij, en het verhaal van de dag
    is bijna "hemels" te noemen.
    Daarbij krijg ik het idee dat jullie even boven de middelmaat uit groeien,en dat de kraan van emotie (uitspraak S.Carmiggelt) vol open gaat staan.
    Mooi om te lezen, ga zo door, ladies /gents ENJOY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 15 April 2013 - 20:27

    Lucia Klinge:

    Lieve allemaal,
    heb nu net alle verslagen achter elkaar gelezen. Leuk om zo mee te kunnen genieten. Had graag meegewild, maar ben nu in gedachten bij jullie.
    Geweldig lijkt me dat om daar alle plaatsen uit de Bijbel in het echie te zien. Geniet van de reis, hou vrede onder elkaar. Een heel fijne dag bij de bedoeïenen. Pas maar op, marjan en Hetty, dat jullie reisleider jullie niet uithuwelijkt aan een of andere sjeik voor een stuk of wat kamelen. je weet tenslotte maar nooit, ik heb toch jullie zelf terug!
    Groetjes uit Emmen en tot over een week! Lucia

  • 15 April 2013 - 21:38

    Katrien:

    Gisteren werd in de preek nog genoemd, de verschijning van Jezus aan het meer van Tiberias.
    Ik dacht; en Marjan staat misschien nu aan de oever van het meer van Tiberias. Bij heel veel Bijbelverhalen die je in de toekomst zult lezen, krijg je vast een mooi beeld erbij in je hoofd, en je kunt ook met je gevoel je beter inleven in het verhaal ( verwacht ik).
    Wij hier in 'de Opgang' proberen dat gewoon nog met plaatjes op de beamer.:)
    Groetjes en ik geniet erg veel van je verhalen.Katrien

  • 15 April 2013 - 22:05

    Truus En Marc:

    dag vakantiegangers,
    Marjan, wat kun je geweldig beeldend schrijven.
    Fijn om zo een beetje van de reis te proeven alhoewel, als we eerlijk zijn, roept het ook andere gevoelens op. . . .
    Geniet van de rest van de vakantie in Israel, ons gebed vergezelt jullie,
    En Marjan, we kijken uit naar de volgende verslagen.

  • 15 April 2013 - 22:51

    Jos En Leny:

    Het was weer genieten bij het lezen van jullie verslag, het is al wat laat maar dit moet voor het slapen gaan even gebeuren.
    Geweldig dat je op deze manier zo dichtbij kunt zijn.
    Veel reisplezier. Jos en Leny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 858
Totaal aantal bezoekers 112939

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: