7 kamelen of te wel 14000 euro - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu 7 kamelen of te wel 14000 euro - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

7 kamelen of te wel 14000 euro

Blijf op de hoogte en volg Marjan

16 April 2013 | Nederland, Emmen

Vandaag (maandag) herdenkingsdag, vlaggen half stok. De Israëliërs herdenken hun doden die gesneuveld zijn voor de staat Israël. Gisteravond, tijdens ons diner, hebben we het allemaal, staande, in 1 minuut stilte herdacht. Vlaggen hangen vandaag half stok.
Om 7.55 zitten we allemaal weer in de bus, we zijn inmiddels goed afgericht.
De koffer is weer ingepakt of te wel, vol gegooid. Hopsa, niet aan denken, we gaan weer. De reis gaat over de west bank, eigenlijk de grens tussen Jordanië en Israël.
T' is een vrij rechte weg met een langzaam veranderend landschap. We zien heel veel dadelpalmen, allerlei landbouwgewassen en her en der een kudde schapen.
Had ik trouwens gisteren wel verteld dat we prachtige ijsvogels hebben gespot?
Ach jongens, we zien zo veel, ik zou inderdaad een boek kunnen schrijven. En alles vertellen moet ook maar niet want dan hebben we straks immers niets meer vertellen......

Het landschap wordt van veel groen, steppeachtig en uiteindelijk droog en kaal.
We passeren een soort van grenspost met Jordanië maar het is gewoon een kwestie van slagboom omhoog en verder gaat het weer. Aangekomen bij de Jordaan lezen we het verhaal van Johannes die Jezus heeft gedoopt. Duiven vliegen boven ons hoofd.
Volgens overlevering was dit de plaats waar dat dopen gebeurde. De kolkende Jordaan in het noorden is nu veranderd in een kleikleurig riviertje dat rustig door het landschap stroomt. Ik steek mijn voeten in het water, lekker koel.
Leny zeg onze laatste pedicuur afspraak maar af, het Holy water spoel ik nooit meer af!
Al snel bereiken we het eerste deel van de Dode zee met op de achtergrond de berg Nebo. We stellen ons voor hoe Mozes nog 1 blik mocht werpen op het beloofde land.
Aan de andere kant het gebergte waar de dode zeerollen zijn gevonden. Wisten jullie dat deze rollen in het Drents museum zijn te zien komende maand?
De dode zee is een grote bron van inkomsten door de vele beautyproducten, die van al die mineraal bevattende stoffen worden gemaakt. We bezoeken een winkel, annex fabriek en kijken een promotie filmpje. De zee ligt 400 meter beneden de zeespiegel, het diepste punt op aarde meld de gids. We kopen niks hoor, we zijn al mooi genoeg van ons zelf.
Bij Ein Gedi (bron van de steenbok) wandelen we door de kloof naar een grote waterval.
Steen bokken worden alleen gesignaleerd door "onze fotografen", de mannen dus. Klipdassen zien wij nu ook gelukkig. Het is een mooie wandeling in de blakende hitte.
Na het wandelen even rustig eten en ons opmaken voor het zwemmen.
Oh jongens wat heerlijk!!!!!!! Ik heb wel steeds mensen gehoord over krantje lezen, modder en heel zout water. Maar waarom heeft niemand mij verteld dat het gewoon een zaligheid is om er in te baden?! Het water voelt heerlijk aan, je kan rustig gaan zitten of drijven en kost dus totaal geen energie. Volgens onze gids hebben David en Saul, die veel in dit gebied te vinden waren, vast ook in de Dode zee hebben gezwommen. Ik geloof het graag want een douche zat er voor hen niet in. Na afloop even lekker douchen en een ijsje. Ik vond het super heerlijk. Maar wat wil je ook met 34 graden en een strak blauwe lucht. Nu op naar de camping. Het eerste deel van de route voert langs de Dode zee. Het levert schitterende plaatjes op. De zon op het water, de rood/ gele bergen weerspiegeld in de zee. Het lijkt wel een schilderij. Tweede deel van de route door prachtig geel rotsachtig gebied. De wind en het water hebben er prachtige vormen uitgeslepen.
Ik weet niet Geertje of ik het noorden mooier vind. Het is totaal anders maar ook weer, op een heel andere manier, prachtig om te zien.
In Kfar Nokdim komen we aan bij de bedoeïenen. We worden ontvangen met 3 kopjes koffie, dat wil zeggen: welkom! Een bedoeïenenman verteld ons wat van de gebruiken en gewoontes van de bevolkingsgroep. Belangrijkste item van het verhaal is dat je als man het liefst wat meer dan 1 vrouw moet bezitten en dat ieder vrouw 7 kamelen kost. Pa, je ken hier heel wat verdienen hoor. Helaas we hebben nog geen aanzoek ontvangen.
Lijkt je vast wel wat om hier een appartementje-tentje te hebben toch?
Dan naar het hoogtepunt van de dag. De kamelentocht van wel 20 minuten.
Het op en afstijgen is het leukst. Van voor naar achter van links naar rechts. Het is een sport hoor, dat kameel rijden. Sommige kamelen lopen tijdens het opstijgen leeg, het geeft een enorme Jordaan onder de 4 poten. Anderen hebben jeuk en trappen steeds achteruit waardoor de achterste bijna zijn evenwicht verliest. Verder steeds wat gesnuffel aan zekere kuiten en ik kan u melden er zitten in onze groep zeker een paar hapklare bij.
Maar goed naar wat gehobbel en gebobbel brengen we het allen toch tot een goed eind.
Dan het afstijgen; als je er eenmaal af bent loop je nog 10 minuten wijdbeens en ik vrees dat we morgen de spieren van onze binnenbovenbenen zeker zullen voelen.
Onze tent wordt ons toegewezen, het huusie is gelukkig vlak om de hoek en we maken ons op voor de avondmaaltijd. Het is bijzonder hoor, zo' n bedoeïendorp van tenten, het oogt als een waar stadje in de woestijn. In de restaurant tent nuttigen we een heerlijke maaltijd. Hetty ziet groene pepers aan voor sperziebonen dus die is er even zoet mee.
Maar alles proberen is thuis aan geleerd en dus ben ik trots op haar.........
Nu zitten we gebroederlijk voor onze tent. Er worden sterke, rare en hele grappige verhalen verhalen verteld maar eh dat houden we toch echt voor ons zelf.
In de tent hebben we inmiddels onze matjes opgeschud en doen allemaal iets warmers aan want inderdaad het wordt frisser.
We kijken naar de duizenden sterren, staren even in het houtvuur en luisteren naar de stilte van de avond.
We zullen zien hoe de nacht gaat verlopen, welterusten!

Nu in JERUZALEM.
De foto's laden lukt! Wel met heel veel geduld, moed en beleid, we doen ons best.
Eergisteren staat erop!

  • 16 April 2013 - 16:21

    Jolanda En Senn:

    Weer veel beleefd en gezien! Lees weer met plezier mee. Arme Hetty kon ik alleen maar denken bij het lezen over de groene pepers....

  • 16 April 2013 - 16:26

    Rachel:

    Leuk verslag weer. Ik lees elke dag mee hoor, ook als ik niet reageer ;)
    Als ik jullie voor me zie op die kamelen en terug denk aan de dvd van Mirjam die in Israel was moet ik even hardop lachen hoor. Jullie hebben dat vast ook gezien, die gillende vrouw?! ;) geniet nog lekker dames! Met 34 graden komt dat vast goed!

  • 16 April 2013 - 17:01

    Aly:

    Wel of geen aanzoek jullie zijn gewoon veeeeeeeel meer waard dan die 14 kamelen hoor

  • 16 April 2013 - 17:21

    Cathrien:

    Diepe zucht......

    Geniet van Jeruzalem!!!

    Groetjes (heb vanmorgen bij het wakker worden nog even aan jullie gedacht daar in de tent, lekker geslapen?)

  • 16 April 2013 - 17:26

    Hetty Ruiter-Wagelaar:

    Een superdikke pluim voor jouw schrijftalent Marjan. We kunnen ons allemaal inleven hoe jullie deze reis beleven. Geweldig!!!!!!!!!!!!!!


  • 16 April 2013 - 18:24

    Geke:

    nou een hele belevenis he ? op een Kameel en kon jij je evenwicht bewaren GRE? en een tent is wel even iets anders he dan een luxe resort hotel . heb nog geen foto van jou ontdekt. maar goed we wachten op de volgende dag en zien er naar uit , geniet nog een paar dagen dan zit het er weer op .
    en hadden we al een goede secretaresse in de kerkenraad? want deze is wel heel goed een vette PLUIM

    .gr Geke

  • 16 April 2013 - 18:52

    Dieneke En Elbert Gouman:

    In jullie tentje nog last van snurkende buren gehad?

  • 16 April 2013 - 19:10

    Lianne Zwaan:

    Wat weer een mooi, interessant verhaal en prachtige foto's! Mooi dat het gelukt is om ze te plaatsen :-)


  • 16 April 2013 - 19:24

    Inger:

    Hey,
    Wat weer een belevenissen! Ik geniet van de reisverslagen en zie het allemaal voor me. Wat een indrukken allemaal, echt super! Op naar een nieuwe dag! Groet Inger

  • 16 April 2013 - 19:35

    Jan Kok:

    Peppers,kamelen, beautyproducten,bloedheet,(terwijl hier de voorjaars kriebels
    niet echt wil opstarten t.n.t) 7 kamelen 1400 eurie (wat een koopje!!??) en uit
    de stemmingen en koersen begrijp ik dat Israel een mooie plaats is om jong te blijven.

    Marjan, als je een boek gaat schrijven is het niet moeilijk,en boeiend te lezen.
    Een combinatie waar mening uitgeverij om zit te springen, hoewel.........................
    .....................de bijbel uiteraard niet te overtreffen valt!!!!

    Afijn ik zal eens "rond"bellen in uitgevers land.

    Dames ervaar the power of love in Israel, and..........................ENJOY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Grt Jan Kok

  • 16 April 2013 - 20:57

    H De Jonge:

    Radiostilte op maandag ? Geen prachtig verslag? Dus een lange dag ,een hele lange dag!
    Maar ik heb nog een andere informatiebron,geheim dus. Die zorgt er voor dat ik "s morgens om acht uur al een berichtje heb.Een sms je, en ik ben weer gerustgesteld.Bedankt Hetty.En dan nu weer het echte werk,met foto"s deze keer, genieten dus.

  • 16 April 2013 - 20:57

    Derk:

    Hallo, Marjen en Hetty, allemaal.

    Velen merkten het al op, schrijftalent Marjan.
    De verslagen zijn prachtig om te lezen.
    Journalistiek zit dus wel in de familie.( Robert ).
    Nu nog enkele dagen genieten.
    Groet uit Zuid-Oost Groningen,

    Derk

  • 16 April 2013 - 21:03

    Thea Van Der Stam:

    hoi luitjes,wat hebben jullie weer veel beleefd,geweldig toch.Ik zie het zo voor me jullie allemaal op de kamelen,hebben jullie al spierpijn.? Ook dat zwemmen in de dode zee lijkt me een belevenis op zich.
    Vervelen doen jullie in elk geval niet, en ook de bijbelles elke dag, is om niet te vergeten,
    Blijf vooral genieten toch?
    Groeten vanuit Emmen!

  • 16 April 2013 - 21:40

    Greta:

    Hey kanjers lees met een grote smile je verhaal heerlijk. Heb ooit ook op kamelen gereden vond het superleuk........ wel spierpijn gehad sorry ha ha succes! Welterusten voor straks allemaal!

  • 16 April 2013 - 21:56

    Iempie:

    Hallo allemaal vond het weer supercool Marjan alles goed met Hetty??? Groetjes en lekker slapen .

  • 16 April 2013 - 22:58

    Jos En Leny:

    Afspraak afzeggen beginnen we niet aan, maar op de foto te zien hebben jouw voeten geen neuropatie .
    Maar wat een mooie dieren die kamelen, het past wel bij ons tussen de damherten en de geiten, wie weet.
    Het is wel een reis met veel verrassingen.
    Slaap lekker en morgen gezond weer op. Jos en Leny

  • 16 April 2013 - 23:26

    Ronald B:

    Geweldig om weer te lez'n.
    Die foto ut oal Pekel met eerappels was mooi. Ons famile heef der ook de eerappels vot.
    (Zo was't bij ons in hoes: Vroag moar aan ons Arrie.)
    Dan die kameel'n. Wie is nu wie?
    Ik begreep dat jullie in Emm'n redelijk behoudend zijn maar om je nu allemaal Over te laten dopen is ook zo wat.
    Al met al weer genoten van het verhaal. Een goede dag weer gewenst.
    Hier radio Oranje: De groeten van lotte zonder luier.

  • 17 April 2013 - 09:22

    Magda:

    Dus helemaal geen feestdag maar herdenking! Tja ook geen tijd om dingen na te zoeken, wat weer een beeldend verslag. Dikke smok veur de kop van ons allen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 954
Totaal aantal bezoekers 112951

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: