Op naar de stad van vrede?! - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Op naar de stad van vrede?! - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Op naar de stad van vrede?!

Blijf op de hoogte en volg Marjan

16 April 2013 | Nederland, Emmen

Na voor velen toch een prima nacht, staat er een riant ontbijt op ons te wachten.
Het beste ontbijt tot nu toe met zoveel lekkers dat we uren zouden kunnen eten.
Fruit, brood, Arabische koffie, zoveel soorten kaas, groenten, sappen, gebakken ei en nog veel meer. De Arabieren hebben het prima voor elkaar. We hadden keurige toiletten en douches, voor linnengoed was gezorgd. We kunnen ons wel een beetje indenken dat Abraham het prima voor elkaar had ;-)
We stappen in de bus en ontdekken regendruppels op het raam. Het zijn er wel 3 dus maken ons niet al te ongerust. En inderdaad, een uur later, stralende zon.
Bij Massada aangekomen bezoeken we de oude stad. Ik kende het verhaal niet maar we gaan, beloofd de reisleider, de film nog eens bekijken samen. Dat hebben we dan maar even vastgelegd. Het waait enorm maar ik krijg kippenvel van het verhaal over de inname van de stad. Tegenwoordig lopen de militairen met volle bepakking de berg op en worden beëdigd met de woorden: "Massada, zal nooit meer worden ingenomen!" Het staat dus symbool voor vechten voor de staat Israël en deze dus nooit meer opgeven.
Er zitten zoveel verhalen, gedachten maar bovenal verdriet achter de woorden. Het blijft een lastig vraagstuk. Je begrijpt het chauvinisme, vaderlandsliefde maar de haat en vastberadenheid om kostte wat het kost anderen te overwinnen, zonodig te doden, begrijp ik niet. En dan is het ook nog onafhankelijkheidsdag vandaag, de Israëliërs vieren het als wij 5 mei zeg maar.
Herodus heeft ooit het Massada laten bouwen en het moet een waar meesterwerk zijn geweest. Er zijn nog veel restanten over, dus met een beetje fantasie zie je het paleis, badhuis en synagoge voor je. Ja, ook die was aanwezig voor 1 van zijn joodse vrouwen en haar familie. Na een kopje oploskoffie gaan we verder richting Jeruzalem. Onderweg zien we nog de 7 loslopende kamelen voor een evt. huwelijk maar ik zie er toch maar vanaf.
Ook nog even een pitstop bij de bedoeïenen, de broodjes worden met een winkelwagentje bij de bus afgeleverd. (Peter, wat een organisatie van Go2Israël.nl , het zit allemaal zo goed in elkaar).
In Berseba of Tel Sheva bezoeken we ook een oude stad. Dit is het gebied waar Abraham rondtrok, zie het verhaal van het verbond met Abimelech. Natuurlijk is alles nu anders dan in het verhaal dat Jan ons voorleest. Maar ook verteld hij van Abraham die van hieruit naar de berg Moria trok om Isaac te offeren. Nu hebben we een beeld hoe ver dat was. Dezelfde weg, hemelsbreed, rijden wij ook om op te gaan naar Jeruzalem.
Ik moet nog wel even melden dat het lunchpakket van vanmiddag ook uitzonderlijk supergeweldigfantastisch was. De bedoeïenen hadden hun best gedaan. Appel, kwark, brood, vla, fris, chocolade, ei en tomaat. Ja, jongens zulke zaken hebben we thuis niet, ook daarvoor moet je naar Israël. Even melden voor alle nieuwsgierigen; met de diabetes
gaat het ook heel goed, insuline nog niet op, ik kan nog even door.

We bereiken Jeruzalem, betekend: stad van vrede. Een stad die weinig vrede heeft gekend. We hebben een heerlijk hotel met lekker warm water en een zacht bed.
Vanavond na het eten nog even met de bus een tour in de avond door Jeruzalem.
Nu moeten we echt slapen want we houden ons schema aan, dus vroeg op.

  • 16 April 2013 - 22:22

    Alie Dubois:

    We wensen jullie een goede nachtrust toe en weer bedankt voor twee fijne en indrukwekkende verslagen, wat een belevenissen!!

  • 16 April 2013 - 22:26

    Derk:

    Hallo Marjan en natuurlijk ook Hetty, en allemaal.

    Zoals we konden lezen nog geen zeven kamelen voor een eventueel huwelijk van Marjan of.... Ik blijf dan nog maar weer afwachten! Echter blijf genieten van dit aardse leven, want ook zoals het nu gaat en is heeft dit ook zeker een taak en functie.
    Want de boodschap in alle verslagen is ons uiteindelijk doel........
    Ik schrijf het maar weer, geniet en laat jullie geestelijk leven groeien.

    Groet Derk en Erica.

  • 16 April 2013 - 22:27

    Thea Van Der Stam:

    Volgens mij waren jullie toe aan lekker eten, en een zacht bedje woeha!

    Geen broodje pindakaas, hagelslag etc,etc, Hehhen jullie al het Jeruzalemlied gezongen?
    Geniet nog maar even van de Israel cultuur, en het lekkere weer, greetz uit Emmen

  • 16 April 2013 - 22:29

    Greta:

    Mooi te horen dat jullie zo goed verzord worden.Welterusten en alvast een fijne dag morgen!

  • 16 April 2013 - 23:33

    Ronald B:

    De marktprijs gaat hard onderuit hoor ik. Wie weet kunnen we nog een veiling houden voor het goede doel.
    Aan de telefoon klonken een aantal schor. Zal wel van de airco en de warmte komen? Niet ziek worden hoor! Jullie zijn wel bikkels.

  • 17 April 2013 - 00:18

    Rob Vos:


    Jeruzalem, o, stad van goud,
    voor eeuwig jong, al ben je oud;
    ‘k zal jou mijn leven nooit vergeten,
    jij bent van mij!

    De weg naar Jericho ligt open, door 'n bloeiende woestijn.
    Het wonder dat daar eens gebeurde zal steeds mijn lichtpunt zijn.
    O gouden stad, wil mij vergeven; mijn lofzang is maar klein.
    Jeruzalem, jij bent mijn leven en zult dat altijd zijn.

    Jeruzalem, o, stad van goud,
    voor eeuwig jong, al ben je oud;
    ‘k zal jou mijn leven nooit vergeten,
    jij bent van mij!

    En Marjan.... als je dit voorleest; dan graag zingend!
    ;-)

  • 17 April 2013 - 13:11

    Reina:

    Lieve reizigers.
    Wat een reisverslag geweldig, haast niet te geloven wat je allemaal in een dag kunt meemaken.
    Hoe is het met de spierpijn? denkelijk valt het nog wel mee vanwege jullie verdere activiteiten en zo'n heerlijk
    bad in de dode zee. Knap dat je de knip op je beurs gehouden hebt, want de voet en handcremè is toch niet te versmaden.
    En nu Jeruzalem, heel bijzonder als je daar beseft wat er allemaal heeft plaats gevonden.
    In gedachten reis ik weer mee.
    Vooral de Olijfberg waar Jezus zoveel lessen aan zijn leerlingen gaf.
    Een hartelijke groet voor jullie allen.

  • 17 April 2013 - 14:42

    H De Jonge:

    Vermoedelijk zullen straks verschillende mensen van de groep ontwenningsverschijnselen krijgen.Dit wordt vooral veroorzaakt door de culinaire verwennerij.Om dit wat gelijdelijk te laten verlopen heb ik voor Hetty en Marjan een overgangsdiner bedacht. Misschien een hint voor de thuisblijvers.
    De ingrediënten die ik hier voor gebruik zijn erwten,groenten,worst etc. Kortom :snert dus.
    Zij kunnen hiervan gebruik maken op vrijdag om 17.30 uur.Reserveren is niet nodig ,wel gewenst.
    Een toetje is eventueel beschikbaar. Groetjes Pa.

  • 17 April 2013 - 14:50

    Geertje:

    Ik ben op ditmoment nog aan het werk maar kon het toch niet laten om even heel sneaky, in de prive-mail te kijken of er nog nieuws was uit Israel. En ja hoor!
    Geniet nog maar even van het lekkere eten: straks weer boterehammen met kaas, aardappelen/groente/vlees... Al trek in een karnonaatje? Of zijn jullie al helmaal om naar het koosjere voedse?

    Groet,
    Geertje.

  • 17 April 2013 - 15:27

    Ria Klein:

    Fijn na zo'n enerverende dag bij de Arabieren een prima hotel met zachte bedden en warm water en na de maaltijd nog een tocht met de bus door een donker/verlicht Jeruzalem.
    Opnieuw een bijzondere ervaring lijkt mij zo. Daar waar onze Heiland op een ezel reed toegejuicht door de menigte! Helaas kent de grote massa in Israël Hem nu niet.
    Jeruzalem stad van "vrede" Ik las net in het voorbijgaan op Internet raketten op een stad in Israël niet Jeruzalem maar Eilat. Niet zo ver uit de buurt toch? Hopelijk blijft bij jullie alles rustig zodat jullie de laatste twee dagen in rust en vrede kunnen doorbrengen. Wat een verwennerij door die Arabieren. Dat was voor sommigen onder "ons" wel genoeg voor een hele week. Als jullie alles opeten...........ja dan wordt het wel lijnen in mei........... Maar dat is van later zorg! Nu genieten en dat doen julliel met volle teugen!
    Nog een fijne middag en avond met elkaar en een goede nachtrust.
    Hartelijke groeten voor jullie allemaal uit een af en toe zonnig Emmen.
    Ria en Bart Klein.

  • 17 April 2013 - 16:43

    Mirjam:

    Hallo daar,
    Ik ben inmiddels ook weer online. Ja, hier moet gewoon gewerkt worden ;) maar het is inmiddels heerlijk lenteweer geworden hier, dus lekker genieten.
    Fijn te horen dat de insuline nog niet op is, zou jammer zijn van al die lekkere dingen die jullie eten (haha). Weer genoten van jullie verhalen.
    Geniet nog even met z'n allen.
    Hoeveel broodjes falafel hebben jullie al gehad?
    Groetjes,
    Mirjam

  • 17 April 2013 - 17:24

    Gholsappel:

    We hebben weer genoten van de verslagen.Kunnen jullie al die indrukken een beetje verwerken?
    Het is zo overweldigend veel !Heel knap om daar zulke leuke verhalen over te schrijven.
    Geniet nog van de laatste dagen[van jullie vacantie] en een behouden terugreis
    groetjes Gerrit en Tjal.

  • 17 April 2013 - 17:40

    Mary Tuin:

    wat een prachtige verslagen schrijf jij marjan geweldig en dan die foto''s
    die er ook weer waren. als wij de verhalen lezen dan is het net of wij ook
    met j
    ullie op reis zijn.de groeten aan iedereen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 781
Totaal aantal bezoekers 113025

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: