Wij zoeken niet het lege graf! - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Wij zoeken niet het lege graf! - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Wij zoeken niet het lege graf!

Blijf op de hoogte en volg Marjan

17 April 2013 | Nederland, Emmen

Boger tov, of te wel goedemorgen, zegt de gids ook vanmorgen weer als we de bus instappen. Het is een goede morgen maar het regent dat het giet. Er wordt even getwijfeld over het programma maar met zoveel bikkels in de groep, gaan we het toch proberen.
Koud, bewolkt en winderig, en dat niet alleen van de uien, paprika en kool, aanvaarden we de afdaling van de olijfberg richting Jeruzalem. Eerst vergapen we ons aan het overzicht op de Godsstad, hier beneden. De gouden koepel in het midden en al de verdere mooie gebouwen zetten ook nu je hoofd en emoties weer in werking. We passeren de joodse en Palestijnse graven. De moslims hebben graven (onrein voor een profeet) voor de stadspoort gelegd en de poort ook dicht gemetseld. Zo zal Jezus de profeet, immers nooit de stad meer binnen kunnen gaan? Goed te weten dat ondanks mensen, God toch zijn woord zal houden. Op de olijfberg bezoeken we de kerk "van tranen", kerk in de vorm van een traan. Natuurlijk weer niet precies de plek, niet precies de plaats waar hij zat of liep. Soms maakt me dat kriebelig dat al die mensen daar zo druk mee zijn. Maar goed, Hij was eens hier, in dit land, in dit gebied, in deze stad. Op de plek waar eens Getsemane geweest zou zijn, opnieuw een prachtige kerk. Geweldige mozaïeken en de steen waar Jezus huilde. Het zal wel. Via de leeuwenpoort gaan we de stad binnen. De voorstelling is goed te maken; Jezus zittend op een ezel rijdt de stad binnen. En het zonnetje komt voorzichtig door. We bezoeken, als extraatje Bethesda. Ik vind het prachtig want het verhaal heeft voor mij toch altijd tot de verbeelding gesproken. In de kerk is het weer prachtig zingen met elkaar. Wat een mooie nagalm, al zingen we eerlijk gezegd niet allemaal even zuiver, dat maakt alles goed.
De klaprozen bloeien trouwens weelderig tussen de stenen, ook mooi.
Dan koffie, maar wij nemen warme chocolademelk met baklava, om de energie en thermostaat wat op te peppen. 15 graden, zeg, het lijkt wel Nederland! Eerlijk jongens het gaat heel goed met ons maar met name in je hoofd is het allemaal wel erg veel. Er is veel te verwerken en stof tot nadenken maar voor nu is daar niet zoveel tijd voor. Hoe zit het eigenlijk met de nazorg voor een dergelijke reis?!

We wandelen verder door de grote wereldstad. Tjonge wat zijn hier een mensen op de been. Er is zoveel te zien; kleuren, mensen, koopwaar, gebouwen, bloemen en vogels.
Verder ook veel om te ruiken; kruiden, mensen, brood, snoepgoed, vuilnis en helaas ook van die urinehoekjes. We komen, oren, ogen en neuzen tekort. Wandelend door de smalle straatjes komen we aan bij de heilige grafkerk. Volgens de verhalen, waar de steen ligt waar Jezus, na zijn dood, in doeken gewikkeld is, het graf en Golgotha.
Drommen mensen voor het graf en de steen en de plaats van het kruis, wij gaan maar niet in de rijen staan. Jongens, niet oneerbiedig bedoeld maar iemand van de groep zei: "het leek wel de Efteling". Tja, het is allemaal zo raar en tegelijk verdrietig. Mensen die zo in de rituelen opgaan........ Ik kan de woorden er niet zo goed voor vinden, misschien komt dat nog. We vertrekken vrij snel, het is niet zo aan ons besteed.
We lopen verder om onze lunch te vinden. Een zeker groepslid, ziet een oude naaimachine en gaat verrukt achter het ding zitten. De Arabier denkt er het zijne van, wij hebben schik.
Na het eten naar de garden tomb; het is ook een mogelijkheid voor Golgotha en het graf. Het is een verademing na de grafkerk. Het is er relatief rustig en mooi groen.
We zingen en bidden samen, staan stil bij Jezus lijden en sterven. Vieren het avondmaal!
Zal ik ooit weer avondmaal vieren zonder te denken aan dit moment? Ik denk het niet. Nee, het is niet mooier, beter of wat dan ook als je hier bent. Het is een andere dimensie. En dat neemt niemand me ooit meer af. Hetty en ik trekken ons wederom even terug in de tuin. Het is mooi dat dat kan, ook binnen de groep. We zijn stil.
Bij het graf hangt een bord op de deur: "he is not here, for he is rissen". Dat is de essentie: we zoeken niet het lege graf, wij hebben Hem immers al gevonden!

We krijgen even aan paar uurtjes vrij en rennen net als de Israëlische kinderen de stad door. Vrij uit school, even vrij van het vaste stramien. We hebben het er even aan toe. Kopen vingerhoeden en een tafelbel (oeps nu is het geen verassing meer) met afdingen.
Voor ons bijzonder, want jongens wat is dat gepingel lastig. Het lukt maar oké, tuurlijk Ton het had nog beter gekund.
Nu douchen en weer lekker eten, helaas morgen de laatste dag.
Saloom vanuit de stad van vrede met vrede in ons hart.

Joanan, alvast een superleuke verjaardag gewenst.

  • 17 April 2013 - 21:31

    Cathrien:

    Bewaar het in je hart....
    Geniet nog van de laatste dag en van de reis naar huis natuurlijk ook.
    Ik zal de wens aan Joanan over brengen, wij vieren het vrijdag met burritos.
    אַ גוטע נאַכט

  • 17 April 2013 - 21:40

    Greta:

    Hey meiden jullie zijn straks aan vakantie toe als jullie terug zijn ha ha. Misschien ergens heen waar het lekker warm is maar helemaal niets te doen en dan............dat boek schrijven! Geniet nog even en ik zal de haarkuurtjes en trauma-treatment vast klaarzetten!! Liefs Greta

  • 17 April 2013 - 21:42

    Derk:

    Hallo,allen

    De laatste dag van jullie geweldige,indrukwekkende ,etc. reis. Komt nu echt het einde in zicht.
    Het was een Openbaring voor jullie als groep, maar ook zeker voor alle thuis-meelezers.
    Elke keer weer genieten, ook vanavond weer. Boeiend hoe jij Marjan een dag van indrukken mag en kunt schrijven.
    Voor mij betekend het ook voor vele dingen in mijn leven, een ander Licht op dit aardse leven.

    Bedankt en een goede nachtrust, Hij beschermd ons waar we ook zijn.

    Derk.

  • 17 April 2013 - 21:42

    Thea Van Der Stam:

    Ook nu weer zo'n bijzonder verslag vanuit Jeruzalem, de Godsstad, zoals je het beschrijft is het daar wel commercie geworden, daar moet je dus echt doorheen kijken,
    Gelukkig hebben we daar de bijbel voor die het echte "verhaal" brengt.
    Over verhaal gesproken, nazorg kun je wel ontvangen bij de kerkmensen waar jij je verhaal kwijt kunt, we luisteren graag naar jullie belevenissen.
    Morgen nog een mooie dag gewenst,en nogmaals bedankt voor je mooie vertellen, we hebben er van genoten.

  • 17 April 2013 - 21:52

    Iempie:

    Ik wens jullie het zelfde als Cathrien geniet nog van de laatste dag.Heb weer genoten , toen ik de foto van Hetty zag dacht ik dat ze had geschaatst Gr. Allemaal

  • 17 April 2013 - 22:01

    Marco:

    Opnieuw een mooi verhalend verslag. Het lijken mij bijzondere indrukken en ervaringen... Geniet nog van de "laatste" dag en alvast een goede reis terug!

  • 17 April 2013 - 22:16

    Alie Dubois:

    Weer een fantastisch mooi verslag, met veel moois om over na te denken en wat jullie vast zullen houden in herinnering.
    Bedankt voor alle mooie verslagen, nog een hele fijne dag morgen en een goede reis toegewenst voor allemaal.

  • 17 April 2013 - 22:27

    Dieneke En Elbert Gouman:

    Indrukwekkend verhaal! De hof van Getsemane, de Olijfberg en het graf dat gelukkig leeg is omdat Hij is opgestaan! Onze vurige wens is dat veel Joden nog tot het besef zullen komen dat Jezus de Messias is en dat Hij ook voor hen heeft willen lijden en sterven. Dat de schellen van hun ogen vallen en ze zich zullen laten enten op ‘de edele olijfboom’!

    Nog een goede laatste dag toegewenst en de groeten aan Jan en Alleman.

  • 17 April 2013 - 22:33

    Jos En Leny:

    Weet je zeker dat het de laatste dag is, voor mijn gevoel zijn jullie nog maar net vertrokken, wij moeten straks wel een invulling hebben voor de tijd die wij gebruikten om jullie prachtige reisverslag te lezen. Wij zullen het missen.
    Hetty ik heb nog wel een paar handschoenen voor je.
    Geniet van de laatste dag Jos en Leny

  • 17 April 2013 - 22:50

    Henk:

    Weer een mooi verslag,leuke foto's ook met mooie vergezichten in een prachtige bloemrijke schepping.
    Vandaag regelmatig aan jullie gedacht.Ik heb vandaag 'Stolpersteine'geplaatst.( struikelstenen)
    Wij wensen jullie nog een hele fijne vakantiedag en een voorspoedige reis terug.

    groetjes henk/truus.

  • 17 April 2013 - 22:52

    Ankie Geerts:

    Geweldig..... Marjan, Hoe jij ons al deze dagen hebt meegenomen met de reis.
    de manier van schrijven /vertellen het was heel mooi !!!!
    De laatste momenten in dat verre bijzondere land..... geniet er samen van !!!!!
    We wensen jullie goede vlucht , en WELKOM IN ONS .......

    Alle goeds !!!!! Jan en Ankie Geerts

  • 17 April 2013 - 22:57

    Trudy:

    Prachtige verhalen!erg leuk om alles te volgen. Alweer de laatste dag geniet er extra van!
    Groetjes Trudy

  • 17 April 2013 - 23:01

    Rob:

    Hey dat is lachen zeg. Dat oude mannetje op de foto bij de grafkerk zat er vorig jaar net zo bij. Leeft-ie nog wel?
    En mijn moeder kan het natuurlijk niet laten hè, vakantie en dan nog achter de naaimachine kruipen. Voor wie moest ze nu weer wat naaien. Had die Arabier een naad van zijn slip stuk?
    Geniet nog lekker van jullie laatste dag. Het is jullie gegund. en we kunnen jullie hier nog wel een dagje missen.
    Sjaloom.

  • 17 April 2013 - 23:13

    Geke:

    Alweer de laatste dag (voor jullie) wat mooie verhalen, het was of ik in de groep meeliep.
    en nu een goede nacht gewenst en voor morgen een veilige terugreis .we zullen de foto,s
    straks wel zien .
    groetjes Geke

  • 17 April 2013 - 23:28

    Ton En Rian:

    Hallo Marjan, Hettie en de rest, wat een prachtig verhaal weer om te lezen, we hebben genoten. we willen ons graag ter beschikking stellen om een avond(je) jullie verhalen aan te horen en foto's te bekijken hoor. Wij gaan ook ooit een keer naar Israël, alleen in een rustiger tempo.......,.fijne dag nog morgen. houdoe Ton en Rian

  • 18 April 2013 - 00:31

    Gert En Annalies:

    Wat genieten jullie iedere dag weer van de dingen die jullie zien en beleven. Wij genieten van het levendige verslag en de foto's, iedere dag weer. We horen graag meer wanneer jullie weer thuis zijn.
    Nog een goede laatste dag, allemaal. En een veilige terugreis.

  • 18 April 2013 - 00:45

    Gea:

    Voor morgen: allemaal een hele fijne dag en een veilige terugreis, Hetty gauw samen in de nd kunnen we heerlijk bijkletsen over jullie avonturen!

  • 18 April 2013 - 01:50

    Reina:

    Ja wat moet je nog toevoegen aan alle reacties.
    Jullie zullen wel begrijpen dat de reis weer opnieuw voor me is gaan leven door jou schitterende en beeldende manier waarin je jullie belevenissen hebt verwoord, en wat je met ons hebt gedeeld deze dagen Marjan.Heel hartelijk dank daarvoor.
    Het is inderdaad iets wat je je verdere leven met je mee neemt op deze aardbol.
    Voor het wennen aan wat lagere temperaturen is deze omslag in het weer wel sympathiek, sjouw je niet voor niets een jas mee, wij hebben vandaag een heel lekker lenteweertje. Voor allemaal nog een fijne dag en hopelijk een voorspoedige terugkeer in onze Drentse dreven. Het zal even wennen zijn om het gewone leven weer op te pakken.Maar je neemt een schat aan herinneringen mee die niemand je af kan pakken
    Hartelijke groet, Reina

  • 18 April 2013 - 07:15

    Yvette:

    Hallo allemaal,

    Wauw wat een belevenissen. Ik heb elke dagmeegelezen en genoten van je verslag. Bedankt Marjan. De laatste dag alweer voor jullie.
    Ik wens jullie een goeie reis terug!
    Gods onmisbare Zegen voor een veiligheid komen gewenst.
    Hartelijke groeten van ons hier

  • 18 April 2013 - 08:42

    Trijnie:

    Hallo allen,

    Wat weer een mooi verhaal. We hebben hier met z'n allen weer genoten.
    Veel indrukken hebben jullie weer opgedaan.
    Mooie foto's. Voor vandaag nog een fijne dag.
    En een veilige terugvlucht.


    Gods zegen voor de terugreis.
    Groet,
    Trijnie.

  • 18 April 2013 - 09:12

    Mirjam:

    Beste reizigers,
    Geniet nog van de laatste tijd in Israël en ik wens jullie alvast een goede terugreis.
    Groetjes,
    Mirjam

  • 18 April 2013 - 13:13

    Thea Van Der Stam:

    alvast gefelicteerd Nelleke Haveman met je verjaardag morgen, geniet nog maar even samen

  • 18 April 2013 - 15:17

    Ria Klein:

    Hallo allemaal en Marjan in het bijzonder, als verslaggeefster en wat voor één!

    Kan me voorstellen dat jullie bij al die commercie weglopen.
    Maar het Heilig Avondmaal vieren op de plek waar onze Redder geleden heeft is toch wel heel bijzonder.
    Voor vandaag nog een mooie dag gewenst. Hopelijk regent het niet meer alhoewel de regen voor het land wel heel erg nodig is. Maar ja als je vakantie hebt wil je het graag droog houden. Maar genoten hebben jullie toch wel en niet alleen jullie, wij ook hier in Emmen.
    Ik zal volgende week jouw verhalen nog missen Marjan!
    Voor vannacht slaap maar lekker en morgen een goede reis gewenst terug naar Emmen.
    We wachten in spanning op een middag dat jullie kunt verhalen wat nu niet gezegd is en de foto's laten zien. Dus maak je maar klaar voor de nazorg!
    Maar eerst maar eens een paar dagen uitrusten lijkt mij zo.
    Hartelijke groeten van Ria en Bart Klein uit een heel zonnig Emmen.

  • 18 April 2013 - 17:52

    Jan Kok:

    Tja, morgen klapt het boek dicht, het was prachtig, en dan wacht de N 34 weer voor Marjan.
    Wel een "hard gegeven"
    Op dit moment is de N34 een soort woestijn vanwege zeer harde wind en droge landerijen
    en een...............................ZONnetje
    Groep, Marjan, Hetty, ENJOY de laatste vakantie dag

    Jan kok

  • 18 April 2013 - 17:56

    Mary Tuin:

    weer een prachtig verslag. indrukwekkend om daar het Heilig Avondmaal te mogen vieren,
    om stil van te worden. het einde van de reis is in zicht. een goede nacht gewenst en
    vrijdag een goede en veilige terugreis.tot ziens in drenthe
    groetjes Mary en Pieter

  • 18 April 2013 - 21:14

    Ina Vink:

    hallo allemaal

    Heel indrukwekkend jouw verhaal te lezen. Ik denk ook wel dat Hetty er een bijdrage in heeft gehad
    en anders , Marjan je schrijft heel mooi met een heerlijke nuchterheid en tegelijk ook met intense momenten, daar wordt je stil van.
    Dat jullie er zijn geweest, gelopen waar Gods Zoon, de Here Jezus heeft gelopen voor ons
    en uiteindelijk is gestorven.
    Maar zeker ook deze mooie verhalen, zijn een zegen van onze Hemelse Vader,
    en daar mag je vader, jullie vader, trots op zijn. Goede reis allemaal

    Hartelijke groeten Harry en Ina

  • 18 April 2013 - 23:49

    Roelie:

    Lieve allemaal,

    Ik vind jullie verhalen geweldig! En ja, ik erken d geuren, de driukte en alles wat jij zo beeldend beschrijft. Alleen , sorry, het stuk geloof was bij mij weg. Dat ''moest'' ik loslaten, omdat ik anders mijn hele geloof was kwijtgeraakt. Bij mij ging het juist de andere kant op, terwijl mijn hele leven n het teken staat van mijn geloof. Nu wel weer, maar ik ben verschrikkelijk verzocht. En ik heb, tot nu toe, nog maar 1 iemand ontmoet die létterlijk hetzelfde heeft meegemaakt. Ik vond Israël geweldig, maar ánders dan jullie. Tja, dat kan ook... Maar Gód! Waarom ik?

    Liefs, Roelie

  • 19 April 2013 - 20:46

    Bea Nijhof:

    Ja hoor: mijn naaimachinezus achter de naaimachine! Prachtig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 933
Totaal aantal bezoekers 113037

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: