Van Jeruzalem tot Emmermeer - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Van Jeruzalem tot Emmermeer - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Van Jeruzalem tot Emmermeer

Blijf op de hoogte en volg Marjan

29 Juni 2013 | Nederland, Emmen

Dag allemaal, daar was het Israël groepje dan toch nog even weer.
We konden niet wachten tot na de vakantie om elkaar weer te ontmoeten. De reünie van de groepsreis naar Israël! We verheugden ons er echt op. We missen soms echt de sfeer en het fijne samenzijn. Sommigen zien we natuurlijk op de zondag maar we missen dan ook een paar belangrijke deelnemers ;-)
's Morgens ga ik nog even een kijkje nemen bij een evt. nieuwe werkgever, s' middags gaan we met onze befaamde kerkkok aan de slag voor een volledig Israëlisch menu.
Linzensoep en Humus zijn al zelfstandig klaar gemaakt door de lieftallige assistente van onze kok, de avond van te voren. Het Arabische brood is gewoon ingekocht want we zagen ons niet zitten met zo' n grote poffertjespan en al zwaaiende en draaiende deeg maken ......
We starten met de sjaloom salade, het meeste werk is snijwerk. Uren later....
In diverse landen van het Midden-Oosten staat deze salade – in vele variaties – op het menu. In Israël noemt men deze salade: ‘Israëlische salade’. In Arabisch gebied zegt men: ‘Arabische salade’ en in de Palestijnse gebieden: ‘Palestijnse salade’. Het zou mooi zijn wanneer ze wat met die naamgeving aan het mixen gingen! Dan zou het ‘sjaloomsalade’ worden.
Ook moeten nog een wortelsalade worden gemaakt dus eh, Hetty en ik snijden heel wat af. De kok vind onze snelheid wat aan de trage kant en giet er daarom wat extra "benzine" in, ik betwijfel of hij zo niet juist het tegenovergestelde heeft bereikt ;-)
Gelukkig meld hij nog: "tja, donderdag, moest ik ook al met zo'n stel keukendummies werken." Pfffff, gelukkig hij heeft ervaring.
Verder wordt het rundergehakt en de kip, geheel op eigen wijze gekruid (ook met hysop), gebakken, geproefd, nog eens gekruid en weer geproefd. Ik heb geleerd: koken is proeven!
De keuken prinses buigt zich over het monnikenwerk van granaatappel vruchtjes uit de schil peuteren. Geduld! Het vruchtvlees moet in de yoghurt met honing en walnoten.
Hoe we het gehaald hebben weet ik niet maar om 17.00 is dan toch alles klaar om opgegeten te worden.
We spoeden ons naar de stal alwaar vele makke schapen cq. kuikens weer samen zijn. Gekakeld wordt erin ieder geval wel. Foto' s bekeken, verhalen uitgewisseld en het wel in wee van de afgelopen tijd herdacht. Heerlijk genieten met en van elkaar.
Op de achtergrond klinkt Israëlische muziek en de geuren van humus, gehakt en linzen soep doordringt de kamer.
Na de maaltijd wordt ook onze reisleider en metgezel in het zonnetje gezet. Ze ontvangen een mooi cadeau, uiteraard is Israël ook daarin duidelijk zichtbaar.
Maar ik denk dat wel helder is en was hoe we hebben genoten van de reis en dat we de herinneringen daaraan op onze levensreis dagelijks meenemen.
Wat hebben we het weer gezellig. Ik vind het toch bijzonder. Een groep mensen, zo verschillend op velerlei vlak, die het zo goed samen kunnen hebben. Dankbaar sluiten we de avond met een stukje uit de bijbel; Jezus en stilte. Even zijn we weer allen stil.
Mijn gedachten gaan terug naar het meer van Galilea, de olijfberg en de weg door de akkers. Mooi!
Nog even koffie met wat lekkers en we gaan we op het fietsje huiswaarts. Het is droog op deze zomerse dag in Nederland ;-), een wonder. Tel uw zegeningen!
Een hemelse maaltijd, zou het worden was aangekondigd. Ja, ik zie soms wel kleine hemelse gaven in mijn leven, ik hoop en bid, u/ jij ook.

• 29 Juni 2013 - 20:34

Annet De Jonge:

wouw, dat klinkt allemaal echt superlekker! Ik ben zelf dol op yoghurt met granaatappel. Ben erg benieuwd of je ook daadwerkelijk aan de slag gaat bij je 'nieuwe' werkgever btw!

• 30 Juni 2013 - 11:38

Leny Platzer:

Dat ziet er erg lekker uit, ik heb ook nog wel een recept met granaatappel van Joop Zwiep, wel veel werk maar erg lekker. Leuk dat jullie een reunie hebben georganiseerd, je blijft genieten.

• 01 Juli 2013 - 15:24

Greta:

Heerlijk wat mooi en lekker allemaal, het is toch geweldig dat dat allemaal zo kan met elkaar!! Geniet nog lekker na liefs van ons.

• 01 Juli 2013 - 21:05

Mirjam:

hihihihihi wat een leuk verhaal, jullie hebben wel lol zeg

• 05 Juli 2013 - 12:09

Allet De Boer:

Marjan, wat leuk om toch een verslag te lezen van de reunie, ook al kon ik er niet bij zijn. Je hebt een goede indruk weergegeven van het eten en samen zijn. Door de foto's krijg je wel te zien dat jullie er veel werk van gemaakt hebben en de reunie een succes was.

• 10 Juli 2013 - 23:08

Jan Kok:

Wij komen net terug van een "hemelse vakantie" en hebben onze zegeningen
    ook weer geteld, en ik verwqacht nog weleens een potje linzensoep voor deux
    personen in Ees.

grt jan