Koningsdag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Koningsdag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Koningsdag

Blijf op de hoogte en volg Marjan

27 April 2015 | Israel, Jeruzalem

Van die Koningsdag krijgen wij niets mee, we hebben andere dingen aan ons hoofd.
De zon piept wel voorzichtig door de gordijnen als ik mijn ogen open doe, dus ik hoop maar dat Alex en Max, samen met die duizenden een leuke dag gaan hebben.
Maar dan wel graag zonder mij.
Hetty is als eerste uit bed (bel de krant) en zij maakt het ontbijtje compleet.
We vertrekken een half uur eerder dan gepland omdat we gewoon domweg niet meer willen wachten. Alles verloopt voorspoedig en we zijn ruim op tijd in Dusseldorf waar een "hele lieve meneer" met jampotglazen van 10 cm dik, onze auto naar het parkeerterrein brengt. We willen niet weten hoe die er over 10 dagen uit ziet. Dan een bakkie heerlijke koffie en natuurlijk het toilet.
De douane zet me weer voor verassingen. Ik kom door het poortje met mijn pomp maar er wordt een mevrouw opgetrommeld. Die gaat met een soort van likdoornpleister (sorry, ik weet echt niet hoe ik het anders moet benoemen) in een plastic zakje, over mijn pomp en ik moet even blijven wachten. Ik wacht en hoor even later dat de uitslag: alles is goed. Welke bloedwaarden zouden nu goed zijn denken jullie?
Dan het Turkish Airline vliegtuig in, op naar de tussenlanding in Istanboel. Ondertussen worden we vermaakt met Turkish delight, een heerlijke pasta, broodjes, koffie, chocoladetaart en crackers met smeerkaas. Wat wil een mens nog meer? Er zit ook nog eggplant in een bakje maar daar worden Hetty en ik niet blij van, dus die laten we mooi in z'n bakkie zitten.
We landen veilig op Istanboel en wachten weer tot we, als de avond valt, opstijgen richting Israël. Het is opvallend dat in dit laatste vliegtuig weer een heel andere populatie mensen zit. Zat ik in het eerste vliegtuig naast een Arabisch uitziende, Turks sprekende meneer. In het laatste vliegtuig ploft een Joods en Hebreeuws sprekende (knappe) man naast Hetty. Je bent nog maar een paar uur van huis en het voelt alsof je wereldburger bent. Ja, weet ik, ben ik ook maar het blijft altijd een bijzondere ervaring, dat vliegen over de planeet. De eerste humus zit er ook al weer in. Gek, sommige smaken zo specifiek, het brengt direct bepaalde ervaringen in mij naar boven. Ja die eerste keer naar Israël was ook mijn eerste kennismaking met humus. Nu mag ik dit alles opnieuw smaken.
Op het vliegveld aangekomen moet ik opeens wegrijden in een automaat. En het gaat, wonderlijk genoeg. Ik rijd in een prachtige wagen zomaar door Israël. Gek hoor, 24 uur ervoor nog aan de Hondsrugweg nu door de Ben Judahstreet.
Nu nog snel douchen, tjonge, t'is hier warm en dan slapen. Zal het gaan?
Ik moet slapen in Je-ru-za-lem! Zucht het is wel even wennen.
Ik denk terug aan hoe ik de dag ben begonnen in Emmen met het lezen van de mail van het "Dagelijks woord" iedere dag krijg ik automatisch een tekst gemaild. Vandaag was het deze:"Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van onze Heer Jezus Christus, die zichzelf gegeven heeft voor onze zonden om ons te bevrijden uit deze door het kwaad beheerste wereld. Dat is de wil van onze God en Vader. Hem komt de eer toe tot in alle eeuwigheid. Amen." Gistermiddag hebben we nog samen een mooie dienst gehad over "God is genadig". En ja, nu juist vandaag besef ik me dat zo goed!
Bewaard, meer dan gezegend voel ik me. Koningsdag? Ja, ik ben een kind van de Koning!

  • 28 April 2015 - 07:00

    Jan&nel:

    Hoi Marjan, leuk verslag hoor, als vanouds. Kom helemaal weer in de sfeer van toen die mooie eerste keer. Leuk om het zo allemaal (nog een keer) me te beleven. Dankjewel. En veel plezier deze mooie dag!

  • 28 April 2015 - 07:15

    Yvette Kasper :

    Hoi Marjan Hetty Jan en Nel,

    Leuk verslag Marjan. Het is net of ik even meereisde van hier naar daar...
    Zo te lezen hebben jullie mooi weer.
    Ik wens julilie een mooie dag !

    Groeten van Yvette

  • 28 April 2015 - 08:48

    Elbert:

    Goedemorgen wereldburgers, geniet met volle teugen!

  • 28 April 2015 - 09:01

    H De Jonge (vader Van):

    Je mag drie keer raden wat ik vanmorgen het eerst heb gedaan.Juist ja, kijken of er al Jeruzalem post is,en warempel,hoera bericxht van de koningskinderen.Mijn dag begint goed,zometeen koersballen,gaat vast goed.



  • 28 April 2015 - 09:29

    Truu:

    Hoi Marjan en Hetty,
    Fijn dat we mogen meelezen/meeleven. Het kriebelt wel vanbinnen, maar op deze manier kunnen we heerlijk meegenieten! bedankt en geniet ervan!

  • 28 April 2015 - 09:55

    Geke Janssen:

    Een hele goede tijd daar, en ik wacht op het volgende bericht !!
    groetjes.

  • 28 April 2015 - 10:32

    Alie Dubois:

    Dankjewel voor je mooie verslag, wat voelt het toch goed om Koningskind te mogen zijn.
    Dat vond ik gistermorgen ook, Hij deed de zon schijnen op koningsdag en daar wordt je
    dan mee wakker, prachtig toch.
    Geniet van deze reis en ik zie alweer uit naar het vervolg.

  • 28 April 2015 - 12:15

    Mirjam Vh:

    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en al weer zoveel beleefd! Fijne tijd, ik kijk uit naar jullie verhalen. Liefs, Mirjam

  • 28 April 2015 - 12:29

    Reina:

    Fijn dat de reis zo voorspoedig gegaan is.
    Ja wereldwijd zijn Zijn Koningskinderen, hopenlijk ontmoet je daar ook veel.
    Nog even en ik zit in mijn gedachten ook weer in Jeruzalem. Heb gelijk de albums weer tevoorschijn gehaald
    en zit zomaar weer in die sfeer.
    Ben heel benieuwd naar het vervolg. Lieve groet Reina.

  • 28 April 2015 - 13:29

    Ria Klein:

    Weer heerlijk om te lezen. Ja, Koningskinderen zijn we allemaal.
    Geniet van elke dag in het land van onze Heer.
    Kijk uit naar het vervolg. Groeten Ria Klein

  • 28 April 2015 - 16:50

    Ria Woortman:

    Hoi Marjan,

    Wat weer een leuk verslag om te lezen. Geniet van iedere dag.
    Groetjes Ria

  • 28 April 2015 - 18:13

    Geertje:

    Hoi pelgrims, komen jullie nog bij de dode zee? Zouden jullie in dat geval handrem voor me mee willen nemen? Geniet ze. We volgen jullie op een afstand...

  • 28 April 2015 - 19:24

    Geertje:

    Hallo daar, ik zit in de apotheek voor een bijscholing en zie ahava producten staat. Reminds me: komen jullie nog bij de Dode Zee? En zou je, in dat geval handrem voor me mee willen nemen? Geniet ze! We volgen jullie op afstand. Groet, Geertje

  • 28 April 2015 - 22:58

    Magda:

    Ik ben een beelddenker en zie het zo voor me...je doet het weer goed de verslaglegging! Groet M

  • 01 Mei 2015 - 09:33

    Jan:

    Deze helemaal gemist............................... tja ik werk wel 100% hoor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 112975

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: