Koffie met yoghurt dwz. van alles wat. - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Koffie met yoghurt dwz. van alles wat. - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Koffie met yoghurt dwz. van alles wat.

Blijf op de hoogte en volg Marjan

28 April 2015 | Israel, Jeruzalem

Zo daar zit ik dan op een bankje in de stad. De eigenlijke eerste dag zit er bijna op.
Na een moeizame eerste nacht wel te verstaan. Het zit nl. zo. ze hebben hier bedacht dat de straat net voor ons huis nodig nieuw asfalt verdient. En ja, dat moet er dan wel eerst uit, die oude dan he!? Nu kan je een dergelijke weg overdag niet repareren want daarvoor is het in het centrum van Jeruzalem veel te druk. Dus vannacht tot 3.00 is de straat eruit getrild, en ik dus ook. Ik heb geprobeerd met mijn strandhanddoek de vreselijke herrie te drukken maar helaas. Had ook al oordoppen in! We verschijnen enigszins verkreukeld aan het ontbijt. Daarom vanmorgen na de boodschappen gaan we maar liggen op die handdoek. We rijden na ontbijt en veel koffie de stad uit naar het strand. Die koffie ook weer een verhaal apart. Meestal in het buitenland drinkt men geen koffie met melk. Hetty en ik wel, dus is het altijd zoeken naar koffiemelk. We dachten het gevonden te hebben ........ Blijkt toch later yoghurt te zijn, want het roert niet echt lekker in de kopjes. Maar 't is best te doen hoor, ik kan het een ieder aanraden.

Maar goed op naar het strand,Tel Jona (volgens insiders, of ik alles geloven moet dat weet ik niet).
Jongens, het is hier 35 graden vandaag en we moeten er echt wel een beetje aan wennen. Ik doe een dutje op het strand terwijl Hetty zich vermaakt in de zee. Ook worden er schelpen gezocht en meegebrachte koffie (!!!!!!!!) met broodjes genuttigd. Wel even goed lijkt ons, een dag om te bekomen van de cultuurschok en te wennen aan het andere klimaat. 28 april, zwemmen in de zee, wie kan het ons nazeggen?
We rijden terug door het gebied waar Simson heeft gewoond (Ashkelon) en die toen de vossen brandend door het koren heeft laten gaan. Weten jullie nog? Nog een tussenstopje bij een klooster maar we mogen er niet in want we zijn er niet op gekleed. De frisse wijnranken staan er prachtig bij en het is hier ook nog erg groen. De grote naaldbossen en het duingebied vallen me nu ook erg op. Waren die er de vorige keer wel?
We spotten een zwerm ooievaars die op de thermiek prachtig zweven in de lucht, het zijn er wel 40. De tekening van hun vleugels zijn prachtig om te zien, weerkaatst tegen een strak blauwe lucht. Je hoeft niet veel bijzonders te doen om toch een geweldige dag te kunnen beleven.
Na het eten nog de oude stad in. Wel een aparte sfeer binnen de muren van Jeruzalem, zo bij het vallen van de avond. Het blijft een drukte van belang al is het dan al bijna 21.00. We zitten even op een muurtje en aanschouwen de oude tempelmuur. Ik denk zoveel, aan wat was, is en zal komen.
Het blijft een boeiend schouwspel die Joden, mannen en vrouwen gescheiden, biddend bij de muur.
We gaan zo vergaderen over de plannen van morgen. We laten de spanning er nog even in, wat gaan we dan weer doen?

PS. Alie D. Voor jou speciaal een strak modern gebouw in Jeruzalem. Ze zijn er echt! De Grote Joodse synagoge.

  • 28 April 2015 - 20:48

    Thea Van Der Stam :

    Hopelijk slapen jullie vannacht een beetje beter, geniet er van meiden

  • 28 April 2015 - 21:01

    Jan Kok:

    De inleidende tekstuele "beschietingen"zijn alweer van een hoog niveau-,hallo Klaagmuur (ipv Jumbo), is ook al weer gepasseert, wennen aan de temperatuur is ook: "lijden"en hoort bij het leven (daar weet Jezus alles van.)
    Marjan de buitenkant is mooi de binnenkant ook, en het enthousiasme spat er nu al van af.
    en zolang je haar maar goed zit ...................................blijf foto,s maken, bij een bakkie koffie
    iets lekkers maar ook wifi, want ik wacht met smart op jullie volgende levensteken.
    Terwijl het hier weer fris /koud is moeten wij als gewone stervelingen weer naar de baas.
    Maar we hebben wel wat leuks te vertellen dankzij jullie!!!

    He Meiden, GENIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 28 April 2015 - 21:24

    Allet De Boer:

    Wat heb je weer een mooi verslag van de eerste dag gemaakt. De overgang wat betreft temperatuur is wel heel groot.
    Hier hagelde het vanmiddag met een klap onweer erbij en vannacht bijna -10 graden.
    Dat is dus het andere uiterste.
    Het went vast wel snel die temperatuur. Ook een beetje relaxen en op z'n tijd siesta houden.

    groetjes van de Boertjes van buut'n.

  • 28 April 2015 - 22:02

    Jos En Leny:

    Prachtige foto's dit gaat jullie vakantie worden nu nog een goede nachtrust en jullie kunnen er weer helemaal tegen.

  • 28 April 2015 - 23:35

    Alie Dubois:

    Weer een mooi verslag van jullie wederwaardigheden met mooi weer en veel kabaal.
    Maar ook mooie strakke gebouwen, mooi hoor om dit even te zien. Dankjewel!!!
    Wij hadden vanmiddag hagelbuien en vanochtend bevroren voorruiten van de auto!!!
    Wat een verschil!!!
    Hier druk met de rommelmarkt om verkoopbaar waar te maken, tassen van tafelzieil en zowaar, het is nog gelukt ook.
    Hoop dat jullie nu een rustige nacht hebben. Welterusten en tot het volgende verslag!!!


  • 28 April 2015 - 23:54

    Geke:

    Leuk verslag, en nu maar hopen dat jullie slapen.en de volgende keer
    gewoon zakjes( completa )mee op reis, zit je altijd goed.
    Zijn jullie met z,n tweetjes??

    Goede nacht.

  • 29 April 2015 - 00:34

    Hetty :

    Dus jullie hebben morgen al een nieuw straatje voor de deur? Of gaat dat niet zo snel? Een goede en fijne reis samen met zus Hetty Marjan. Of ben je met een groep(je)? Groetjes uit Haarlem.

  • 29 April 2015 - 11:08

    Mirjam Vh:

    Dag zusje, wat een leuke foto van jullie. Mooi het tempelplein bij avond. En heerlijk die zon, hier ook zon maar ook koude wind. Hopelijk vannacht beter geslapen? Groetjes

  • 29 April 2015 - 12:50

    Reina:

    Lieve reizigers
    Lekker ontbijt na zo'n welbestede nacht.
    Voordeel is van zo,n nacht dat je nog meer meemaakt dan je verwacht.
    Troost je, er zijn meer mensen met halve nachten, toch hoop ik voor de volgende nacht meer rust zodat je overdag meer energie hebt. Heerlijk dat zeewater, dat is toch ook wel erg relaxen.
    En de oude stad is en blijft heel bijzonder, vooral dat sfeertje denk ik.
    Ben benieuwd naar jullie plannen voor deze dag, h. groet uit een zonnig maar vrij koud Emmen.

  • 29 April 2015 - 13:24

    Ria Klein:

    Advies voor een volgende keer ( opbreken straat ) neem je bed op en wandel naar het strand.
    Pak een deken en slaap heerlijk met het geluid van de branding of het geluid van kabbelende
    golfjes. Hopelijk vannacht goed geslapen. Prachtige foto van jullie beiden. Wel wat moe en
    afgepeigerd? Geen wonder na zo'n nacht! Wat is die klaagmuur hoog. Had er geen goede voorstelling
    van. Heel bijzonder dat geloof ik wel. Bij jullie heel warm, bij ons berekoud. Als het zo blijft zien we
    nog beren van de Noordpool. Ook vandaag winterjas en handschoenen aan op de scootmobiel.
    Maar de zon schijnt wel en die maakt veel goed. Groetjes en een fijne dag vandaag, wacht vol
    spanning op het mooie volgende verhaal. Sterkte ermee. Groeten uit Emmen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 450
Totaal aantal bezoekers 112973

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: