Psalm 122 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Psalm 122 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Psalm 122

Blijf op de hoogte en volg Marjan

05 Mei 2015 | Israel, Jeruzalem

Vrede voor Jeruzalem
1. Een pelgrimslied van David.
Verheugd was ik toen ik hoorde:
‘Wij gaan naar het huis van de HEER,’
2. verheugd ben ik, nu onze voeten staan
binnen je poorten, Jeruzalem.
3. Jeruzalem, als een stad gebouwd,
hecht en dicht opeen.
4. Daar komen de stammen samen,
de stammen van de HEER,
om Israëls plicht te vervullen,
te prijzen de naam van de HEER.
5. Daar zetelt het gerecht,
daar troont het huis van David.
6. Vraag om vrede voor Jeruzalem:
‘Dat rust hebben wie van je houden,
7. dat vrede heerst binnen je muren
en rust in je vesting.’
8. Om mijn verwanten en vrienden
zeg ik: ‘Vrede zij in jou.’
9. Om het huis van de HEER, onze God,
wens ik je al het goede.
(Psalm 122)

De laatste dag (voorlopig) in Jeruzalem.
We gaan eerst op naar de Sionsberg. De berg naast de oude stad. Daar een kerk gewijd aan Maria, want die is daar zeggen ze overleden, ingeslapen (ze ligt er bij als Doornroosje en dit bedoel ik niet oneerbiedig). Ook is er de zaal van het laatste avondmaal. Nou ja, dat zeggen ze ook. Verder een crypte waar David begraven ligt, maar volgens de mensen in mijn omgeving is dit ook onjuist. Het kan maar niemand weet het zeker........ We zien ook een "promotiefilm" van David maar deze is niet echt Bijbelvast, volgens onze GKV visie.
Ook bezoeken we de begraafplaats met daar het graf van Oskar Schindler. We kunnen zijn graf eerst niet vinden maar een vriendelijke Jood wijst ons erop dat er maar 1 graf is met steentjes erop. Dat doen de Joden om aan te geven dat ze zijn geweest en in gedachten even bij de dode zijn. Ik leg er ook 1 op en ja, wel bijzonder hier nu op 5 mei te zijn. Toen ik eens de documentaire over hem zag dacht ik: dat nog eens te zien, dat zou bijzonder zijn.
We nemen na dit alles een ijskoffie en nemen afscheid van de groep. Even persoonlijke tijd.
We willen over de stadsmuren wandelen en worden beloond met prachtige vergezichten.
Wat een stad, wat een muren, "Jeruzalem wat ik bemin, nu treden wij u poorten in".
Een deel van de muren is dicht voor publiek en via de via Dolorosa lopen we naar het deel waar we onze weg vervolgen. Ondertussen nog een stop bij de Heilige grafkerk. Daar is het zo verschrikkelijk druk!!! Al die mensen die de plek willen zien waar Jezus zou zijn gestorven.
We aanschouwen deze menigte in opperste verbazing en zijn toch maar blij dat wij dit niet nodig hebben voor devotie en geloofsbeleving
De route over de muur eindigt uiteindelijk bij de klaagmuur, ook daar zien we alles nog 1 keer aan.
Het was fijn hier te zijn, te voelen, ruiken en beleven. Ja, ik voel echt weemoed in mijn hart en hoofd. Deze fijne tijd en vakantie is voorbij. Jammer maar ook weer goed. Het was heerlijk om weer in Israel te zijn. Wat hebben we genoten en veel gedaan en beleefd. Wat was het goed!

Morgen hopen we weer in Nederland aan te komen. We hebben weer zoveel om voor te danken en kunnen met alle ervaringen weer een hele tijd vooruit. En ja, Israel is voor mij anders dan andere landen. Het is nu eenmaal zo. Ik leef en beleef deze ervaringen telkens opnieuw als ik in de Bijbel lees, in de kerk ben en met anderen er over spreek. Dat ga ik dan voorlopig maar even veel doen. Als het te gek wordt dan hoor ik het wel he?!

Ik wens vrede voor Jeruzalem, maar ook voor jullie allen, beste lezers.
Vrede onder de mensen, maar vooral vrede met Hem. Shalom.

  • 05 Mei 2015 - 20:03

    Reina :

    Nou deze keer alleen "Sjaloom"
    D.V. tot ziens in Emmen.
    Lieve groet en goede reis.

  • 05 Mei 2015 - 20:32

    H De Jonge (vader Van):

    Een waardig slotaccoord,het was fantastisch.10 dagen voelt als enkele weken en kom nu maar weer deze kant op ( Rolderbrink heet het geloof ik.)

  • 05 Mei 2015 - 21:49

    Ina Bouman:

    Een veilig thuiskomst gewenst en doen wel een sjaal om


  • 05 Mei 2015 - 21:49

    Ria Klein:

    Marjan, bedankt voor je mooie dagelijkse verslaggeving.
    Ik kan niet meevoelen in jouw beleving, maar geloof wel dat het
    heel mooi is te lopen daar waar Jezus was. Ik wens jullie een
    goede terugreis toe en tot ziens in Emmen. D.V.10 mei 1998
    Ik keek elke dag uit naar jouw verhaal en heb ervan genoten.
    Hartelijke groeten voor jullie allemaal Ria

  • 05 Mei 2015 - 21:51

    Truus:

    Dank je wel dat we deze reis van jullie mochten meebeleven op afstand.
    Goede reis naar huis..........en de volgende keer lezen we graag weer mee.

  • 05 Mei 2015 - 21:51

    Ria Klein:

    Sorry voor het jaartal moet natuurlijk zijn 2015......
    Was met foto's bezig voor onze zoon en ik was nog in Engeland in 1998.
    Groet Ria

  • 05 Mei 2015 - 22:20

    Thea:

    bedankt voor jullie mooie verhalen, ik zal er nooit komen in Israel, maar jullie verhalen er over is zo sprekend dat ik er toch wat van voor me zie
    Prettige thuiskomst en ja het is hier geen zomer

  • 05 Mei 2015 - 22:27

    Jos En Leny:

    Dit gaan jullie niet menen dat jullie vakantie er weer op zit.
    Hartelijk dank voor de mooie verslagen en wij wensen jullie een goede reis toe

  • 05 Mei 2015 - 23:42

    Gerdien Bredenhoff :

    Wat leuk om zo elke dag een beetje met jullie mee te reizen!
    Goede reis terug enne ... het is hier ongeveer de helft kouder (in graden)

  • 05 Mei 2015 - 23:58

    H&T:

    Marjan bedankt dat we zo mee mochten genieten van jullie mooie reis.
    Want genoten hebben we van je mooie verhalen en fotos
    Een goede reis terug saampjes.

  • 06 Mei 2015 - 08:34

    Dieneke En Elbert:

    Als je (we) al zo onder de indruk bent (zijn) van het huidige Jeruzalem en het land, hoe mooi wordt het dan wel in het Nieuwe Jeruzalem! Goede reis en we spreken elkaar snel in Emmen.

  • 06 Mei 2015 - 10:17

    Jan Kok:

    Zo te lezen zal deze reis niet snel verdampen,en je krijgt
    van mij een schouderklop(je)voor de mooie verslaggeving
    van al die belevenissen.
    Ik denk dat je nog vaker naar de hemel kijkt,maar nu weer
    met de hollandse wind door de haren,want
    als uiteraard je haar maar goed zit :))))

    Meiden het was mooi om te reageren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 06 Mei 2015 - 11:45

    Hetty :

    Dankje Marjan voor jouw reisverslagen en ik vond het fijn om het allemaal te volgen.
    Groetjes van jouw oud-collega Hetty!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 983
Totaal aantal bezoekers 112973

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: