Samen is dubbel genieten - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Samen is dubbel genieten - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Samen is dubbel genieten

Blijf op de hoogte en volg Marjan

06 Mei 2015 | Israel, Jeruzalem

Nog 1 keer dan, als echte afsluiting van Israel 2.
Vanochtend of te wel vannacht om 3.15 de wekker. We sleuren ons uit bed en na snel wat te hebben gedronken en gegeten stappen we in de auto. Het wordt een beetje een spannende rit. Jeruzalem ligt hoog, dat weten de meesten van jullie en als we richting vliegveld, Ben Gurion rijden hangt er in het dal zeer dichte mist. Bijna geen hand voor ogen te zien. We doen maar wat kalmer aan, ontsteken de alarmlichten. De mistlampen kan ik zo snel niet vinden en een voorganger geeft het goede voorbeeld. Zo rijden we onze laatste kilometers in het Heilige land. Voorlopig dan he; want ja, ik wil toch graag geloven nog eens terug te komen. We hebben al weer heel veel nieuwe ideeën
Na een aantal kilometers gaat het weer beter en ik zet het gas erop. Bij de auto-inruilbalie zitten twee gezelligerds die als ik: "goodmorning", zeg, niet eens opkijken! Dat moet je niet doen als ik niet goed geslapen heb! Zonder een woord te zeggen stuurt de dame van het gezelschap iemand naar de auto, die moet checken hoeveel deuken we er in hebben gereden en of de benzine wel bijgetankt is. Vervolgens gaat ze weer achter haar balie zitten en zegt wederom geen woord. De keuringsmeneer is al weer bij een andere auto om te checken dus ik vraag allervriendelijkst of we kunnen gaan. 1 knikje is de reactie. Ik ben met stomheid geslagen. "Thank you for you're kindness", (dank voor uw vriendelijkheid) zeg ik nog. Ze kijkt me nu zo waar aan maar blijft in alle talen zwijgen. Prima, ik heb weer een mooi voorbeeld voor op school hoe je klantvriendelijk kan zijn......... Lichtelijke stoomwolken komen uit mijn oren.
We proppen ons in de shuttlebus die ons naar de luchthaven brengt. Ben Gurion is trouwens veel kleiner dan Schiphol maar wel heel mooi en modern.
In de centrale hal bij de fontein is het tijd voor het (voorlopig laatste ;-)) Israëlische kopje koffie.
Toch kan je met koffie halen ook weer een heel toneelstuk aan je voorbij zien gaan.
Hetty besteld 3 cappuccino. Omdat ze dit bij een volgend loketje af moet halen vraagt de jongeman achter de bestelbalie naar haar naam. Tot 2 x toe geeft ze aan dat ze "de Jonge" heet. Maar dat is toch echt te moeilijk voor een Jood, hij zegt een paar keer "Daphne"??!! Oké, Daphne is het voor vandaag. Het is wel even lachen hoor.
We hebben ons verbaasd over het snelle ratelen in het Hebreeuws maar eh ik vrees dat voor de Israëliërs ons Nederlands wel net zo moeilijk is.
Maar we krijgen de koffie en de reis verloopt voorspoedig.
Tijdens het eerste deel van de vlucht kom ik er achter dat mijn insuline nog in de koelkast in Jeruzalem ligt. Ik was duidelijk niet geheel helder van geest. Ach, in Nederland is genoeg maar mijn koeltasje die al 15 jaar met me meereist zal nu eenzaam achterblijven.
In Turkije weer de overstap in Istanboel. Bij de daling zien we hoe prachtig ook dit land is en we verbazen ons over de vele sneeuw op de bergen. Vanuit de lucht is de schepping toch ook wel heel bijzonder mooi om te zien hoor.

Veilig thuisgekomen stappen we door de voordeur en de lucht wordt grijs. Het begint te donderen en dikke hagelstenen vallen als bakstenen neer. Het deert ons niet. De zon schijnt in ons hart en hoofd, wat een overweldigende prachtige dagen hebben we gehad. Loof de Here mijn ziel en al wat in mij is Zijn Heilige naam.

Lieve medereizigers wat hebben we ongelofelijk genoten. Ik weet, ik schrijf het nu op maar het is echt zo; ik heb geen goede woorden om het te omschrijven. Dat is best bijzonder voor me toch? Het was iedere dag, iedere minuut een feest. Ook toen we vroeg uit bed moesten, ook toen we de auto zo ver weg moesten parkeren, ook toen we bijna dachten te bezwijken van de hitte, ook toen we niet helemaal volgens plan konden rijden, ook toen........ Ja, zelfs toen!
Wat hebben we gelachen. Wat hebben we intense momenten beleefd. Dank dat jullie zijn zoals je bent, blijf zo, dat is heerlijk/ eerlijk! We hebben heel erg ervaren dat SAMEN, dubbel genieten is.

Dank lieve medelezers en meeschrijvers. Het is zo leuk en fijn te weten dat mensen door mijn vertelsels ook een beetje meegenieten. Het doet mijzelf ook goed, dat jullie meeleven en meebeleven. Samen!
Voor nu is het verhaal weer even uit, alhoewel, in de planning ligt al snel weer een etappe Westerborkpad. Anders, maar ook heel mooi om te doen. En ja, ook dan zal Israel met me mee reizen, de mensen, de gewoontes en hun geschiedenis.
Lopen jullie ook dan weer met ons mee?

  • 06 Mei 2015 - 18:32

    Geke:

    Fijn dat jullie zo genoten hebben , ik heb genoten van jullie verslag.
    en dankbaar dat jullie weer veilig op echte Hollandsche bodem voet aan de grond hebben gezet.
    En geniet vooral van dit afwisselende weer! dat heeft toch ook wel z,n charmes he? maar als ik nu naar de lucht kijk ,hebben jullie het mooie weer meegebracht.

    Groetjes
    Geke Janssen.


  • 06 Mei 2015 - 18:48

    Thea Van Der Stam:

    dag allebei
    Leuke maam Daphne
    Fijn dat jullie heelhuids in Emmen zijn aangekomen en ja het is hier bijzonder weer, met zon, regen, hagel en veel wind
    Iets koeler dan in Israel
    Bedankt voor de verslagen en tot de volgende keer maar weer! Groetjes Thea

  • 06 Mei 2015 - 19:23

    Reina:

    Goed te weten dat jullie weer veilig op honk zijn en gelijk met de neus in de boter.
    In zo'n soort bui kwam ik gister naar Emmen gereden, nu dan ben je heel dankbaar als je heelhuids weer op je eigen erf staat. Nu dus nagenieten thuis en weer slapen in je eigen bed, ook altijd weer een heerlijk gevoel toch? groetjes en nogmaals dank voor jullie verfrissende en beeldende verhalen.
    Ik heb genoten.

  • 06 Mei 2015 - 20:11

    Mirjam Vh:

    Welkom thuis! Jullie zijn goed verkleurd, heerlijk. Geniet ook weer van het Nederlandse.

  • 07 Mei 2015 - 11:19

    Dieneke En Elbert:

    Fijn dat jullie, boordevol verhalen, weer heelhuids zijn thuisgekomen. Dat wordt vast nog lange tijd nagenieten! Bedankt voor het enthousiaste reisverhaal!

  • 07 Mei 2015 - 21:56

    Hennie:

    Allereerst ontzettend bedankt voor de boeiende verhalen, heb er van genoten, en bewaar ze zodat ik het nog eens weer een keer kan lezen. En nu aan de slag met een fotoboek??? En heerlijk weer geslapen in je eigen bed.
    Ook weer fantastisch om thuis te zijn toch.
    Geniet nog lang na van deze reis.

  • 08 Mei 2015 - 14:58

    Jan:

    Het wordt m.i tijd om ff een bakkie te doen bij ons.
    voor de big holiday?? hoewel de agenda bij ons vrij vol staat.

    Meiden, buisness as usual???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 112977

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: