Survival off - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Survival off - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Survival off

Blijf op de hoogte en volg Marjan

10 April 2013 | Nederland, Emmen

Ja hoor, om 4.00 de wekker. Had niet gehoeven hoor want slapen deden we toch niet.
Om 5.00 staan we met nog twee vroege vogels bij de Goede Herderkerk. De rest meld zich stipt 15 minuten over 5.
De herderin schenkt koffie, die we ons heerlijk doen smaken. Dank aan de koster die alles al had klaar gezet. We danken samen voor gezondheid en bidden voor een gezegende reis. Hup in de bus, op naar Schiphol met nog een klein tussenstopje voor de mensen uit Gees. We zingen uit volle borst nog voor de jarige onder ons (zij trakteert) en ondanks het vroege tijdstip zit de stemming er dus best goed in.
De reis loopt zeer voorspoedig zodat we zelfs voor op schema op de luchthaven aankomen. Aldaar........... De douane. Eerst even melden dat je niemand in Israël kent, met wie je mee reist, vertellen dat je geen ondefinieerbare spullen hebt meegenomen en dan, voor ons de moeilijkste vraag: wat ga je doen, in welke plaatsen? Weer dat gevoel als klein kind; ik heb nooit een voldoende gehaald voor topografie. Zo waar ik slaag en mag door met de melding dat bij het inchecken het verhaal van de insuline gemeld moet.
Maar daar zijn ze op de hoogte en dat is dus geen probleem. We drinken een bakkie troost en wandelen wat in het rond. Wat verlaat, komt de laatste hobbel.
Maar nee hoor, alles is zonder enige plooi. Ik word gescand, mijn koffertje voor 2 sec. bekeken en HOERA, zonder slag of stoot bereik ik de grote witte vogel. Geen brief van de dokter ingezien, jammer van de stempeltjes ;-)
In de vogel wordt in rap tempo de wijn, humus en falafel geserveerd. Wij zijn transverdrogia gewend dus tja t'is even wennen, deze culinaire kunsten, all in.
Dan komen we rond 17.00 op het vliegveld aan, alwaar weer het vragen uur begint maar de beambte ontdekt, zonder dat hij beide paspoorten heeft gezien dat we sisters zijn.
Hetty begint te zingen: we are family..... En ja hoor, doorlopen maar. Onze reisleider heeft minder geluk. Met een stempel van Syrië in zijn paspoort willen ze hem niet zomaar binnen laten. Na enige spannende ogenblikken, ja hoor, de herder mag ook mee.
Zo tuimelen we Israël binnen. Nee, Cathrien nu nog geen warm gevoel van, hier is het.
Meer van: cultuurschok, grote stad Tel Aviv met veel blokkendozen en ook toch wel wat afval. Ook nog onder de indruk van de bewaking en strenge voorzorgsmaatregelen.
Toch ligt het land er ogenschijnlijk rustig bij in de warme zon.
We zien de oleanders en bougainville bloeien.
In het hotel eten we onze eerste maaltijd op Israëlische bodem, danken samen voor de dag en zingen psalm 133, ook in het Jiddisch. (met dank aan onze wijkfamilieleden die gisteravond een verrassingspakketje bij ons thuis afleverden)
Doordat ik gezellig met een Joodse dame heb zitten babbelen in het vliegtuig wist ik wat er op het kaartje stond. "Hoe goed, hoe lieflijk is' t als zonen,
van het zelfde huis als broeders samen wonen"
We gaan er aan werken de komende dagen maar voor nu hebben we het goed.
Na een bom shekels te hebben gepind, nu douchen en dan.............sssstttttttt.
Wat een dag!

Afred, een fijne verjaardag toegewenst, we toosten op je!

  • 10 April 2013 - 20:22

    Sylvester:

    Jaloers op je! Geniet van dit prachtige, zanderige, culturele en bijbelse land!!!!!! Bijzonder om daar te zijn!

  • 10 April 2013 - 20:44

    Magda:

    Ik visualiseer alles en dat is heel gemakkelijk met jouw verslag-schrijfstijl. Super! Genieten, sisters!! Haha, ook samen gezongen?? "we are family"... Wij toosten ook op jullie enne ik zal het niet vergeten te geven hoor aan A!!

  • 10 April 2013 - 20:54

    H De Jonge:

    Onbegrijpelijk ,wat er in 1 dag allemaal kan gebeuren.En een razendsnel verslag van de afgelopen dag.Ik ben een "beetje"trots ,mag dat? Want tenslotte.............
    Dat het ook verder in de komende dagen goed mag gaan.Hartelijk groeten vanuit de Mantingerbrink.

  • 10 April 2013 - 21:11

    Fam. Oskam:

    Fijn dat jullie veilig aangekomen zijn.
    We wensen jullie een goede tijd toe daar.
    J/R/D/T

  • 10 April 2013 - 21:18

    Ria Woortman:

    Fijn, dat het allemaal goed is gegaan. Leuk om het reisverslag te lezen. Geniet van ieder moment en ik lees trouw het verslag.
    Groetjes uit de Buidelmees.

  • 10 April 2013 - 21:26

    Greta :

    Hetty en Marjan.....Ja hoor eindelijk dan geweldig geniet en een hele fijne vakantie!!!

  • 10 April 2013 - 21:42

    Harry En Ina:

    Leuk en plezierig verslag, jullie vader kan met recht trots zijn op 2 ondernemende dochters. Veel plezier

  • 10 April 2013 - 21:58

    Alie:

    Fijn dat jullie zonder problemen in Israel zijn aangekomen.
    En nu genieten van een hele speciale reis.

  • 10 April 2013 - 22:23

    Reina:

    Fijn deze vlotte reis, slaap lekker en veel warme zonnige dagen.

  • 10 April 2013 - 22:30

    Lianne Zwaan:

    Gelukkig dat alles goed is gegaan en jullie probleemloos door de doane zijn gekomen! Veel plezier en lekker genieten (doen wij hier ook met jullie levendige verhalen -> zie het voor me :-))

  • 10 April 2013 - 22:47

    Gea:

    heel veel plezier morgen!!

  • 10 April 2013 - 22:49

    Thea Van Der Stam:

    fijn voor jullie dat alles goed is gegaan, we wensen jullie vanuit de flintstraat alle goedsk

  • 10 April 2013 - 23:05

    Jan Kok:

    Gelukkig, ondanks alle high tech, is de douane ook niet meer wat het geweest is,en je gaat nu het verleden in.
    advies: blijf (de) Jong

  • 11 April 2013 - 00:12

    Gert En Annalies:

    Bedankt voor jullie lieve reactie en gezellige reisverslag. Gelukkig is alles goed gegaan onderweg.
    We wensen jullie een fijne en leerzame tijd toe in Israe.
    Omdat jullie zo genieten, genieten wij mee.

  • 11 April 2013 - 07:14

    Yvette:

    Leuk om je verslag te lezen.
    Blij dat alles goed gegaan is met de reis.
    Ik wens jullie hele fijne dagen. Geniet ervan.

  • 11 April 2013 - 08:57

    Mirjam:

    Beste reizigers,
    Leuk, leuk, leuk om dit allemaal te lezen en de foto's te zien.
    Gelukkig dat de reisleider mee mocht, ondanks de stempel van Syrië, wel zo handig. Ik ken iemand die met een stempel van Israël, Syrië niet in kwam, de reis liep bij de grens ten einde...
    Geniet van alle mooie dingen, humus, falafel en nog veel meer!
    Groetjes,
    Mirjam

  • 11 April 2013 - 09:45

    Jolanda En Senn:

    Fijn dat jullie goed over zijn gekomen en dat het hele diabetes gebeuren mee viel. Zo zie je altijd dat als de voorbereiding goed is en er veel werk van hebt gehad, dat het op het moment zelf allemaal overbodig lijkt. Maar wie weet op de terugweg... Hoop dat jullie iets hebben kunnen slapen. Senn ligt lekker in de box te spelen.

    Liefs Jolanda en kusje van Senn

  • 11 April 2013 - 10:16

    Dieneke En Elbert Gouman:

    Bedankt voor je leuke verslag van de eerste dag. Een zonnige nieuwe dag toegewenst vanuit een druilerig Nederlandje.

  • 11 April 2013 - 10:51

    Maartje:

    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen zonder teveel problemen aan de douane!

  • 11 April 2013 - 10:53

    Gholsappel:

    Eerste verslag gelezen en het smaakt naar meer.We genieten zo mee!
    Groetjes Gerrit en Tjal.

  • 11 April 2013 - 13:25

    Katrien:

    Wat fijn dat je ons zo laat meegenieten van jouw reis.
    Ik wens jou en Hetty en alle andere reisgenoten een onvergetelijke mooie reis toe.
    groetjes Katrien

  • 11 April 2013 - 14:00

    Aly -Geerling:

    Mooi met jullie mee op reis met dit leuke verslag, geniet van het land en van elkaar!

  • 11 April 2013 - 16:59

    Geertje:

    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn, inclusief insuline e.a materiaal; en gebedsverhoring. Hoemoes en falaffel zijn lekker, maar vergeet ook niet om te genieten van de heerlijke zuivelproducten in Israel en de fruithapjes/smoothies. Ze zijn daar keigoed in om die zo lekker te maken.
    We zien uit naar het volgende verslag!
    Heb het goed en hou het goed.
    Groet,
    Geertje en Henk

  • 11 April 2013 - 18:41

    Annite:

    Fijn voor je dat alles zo goed is verlopen bij de douane, en nu maar heerlijk genieten van wat er op je afkomt.
    Leuk dat wij op deze manier een beetje ervan meekrijgen. groet Annite en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 880
Totaal aantal bezoekers 112942

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: