Kip, ik heb je? - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Kip, ik heb je? - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Kip, ik heb je?

Blijf op de hoogte en volg Marjan

12 April 2013 | Nederland, Emmen

Toch wel weer een brakke nacht. Het adrenaline-pijl was wat te hoog opgelopen na ons late gevecht met een kakkerlak. We hebben gewonnen uiteindelijk, sommige fauna alhier is niet helemaal aan ons besteedt dus voor jullie geen foto.
Ook zijn alle indrukken zodanig dat we nog hyperdepiep zijn als we op bed liggen.
De verhaaltjes schrijven is dus geen moeite maar een heuse therapie.
De dagen zijn vol en druk en nog veel meer. 's Avonds om 20.00 ben je even kwijt wat je ook alweer om 10.00 's ochtends aan het doen was. Ik schrijf dus niet voor jullie en jullie reacties maar om mijzelf op het rechte spoor te houden ;-) maar jongens wat hebben we het fijn!!!
Onze nieuwe chauffeur Kadir rijdt ons de nieuwe dag in.
Ik mag even de microfoon vast houden om jullie reacties te laten horen. Het meeste wordt met luid gejuich ontmoet. Hetty is trouwens gewoon zoals ze altijd is, oké dus!

We komen aan in Megiddo. Eens was het een grote stad in Kanaän waar verscheidende koningen hebben geheerst, waaronder Salomo. Het was een stad waar vele oorlogen zijn gevoerd. De vlakte van Jizreeel leende zich ook prachtig voor deze veldslagen. Nu gelukkig alleen een adembenemend mooi uitzicht. Sommige mensen geloven dat hier eens de laatste veldslag zich zal voltrekken, het laatste strijd toneel. Kunnen we daar niet verlangend naar uit zien, waar dat dan ook zal zijn?
Via de watertunnel en het waterreservoir bereiken we weer de buitenlucht en de warme zon. Weer in de bus gekomen wil onze reisleider even een goed idee invoeren voor het verzekeren van "ieder persoon aan boord". "Het kip en kuiken systeem".
Na veel gekakel vind iedere kip in de bus zijn/ haar kuiken. Nu heb ik dus de schone taak om op te letten of mijn kuiken, na iedere uitstap present is....... Zucht, vakantie.......
Zo kan ik ook wel reisleider zijn.
Maar goed met alle kuikens naar Nazareth. Aldaar KOFFIE bij een ober uit Dalfsen.
Handig hoor koffie in het Nederlands bestellen.
Daarna bezoeken we de kerk die gebouwd is om de grot waarvan men zegt dat Maria en Jozef daar ooit gewoond hebben. Ik weet niet hoor, het geeft ook niet. Nazareth is en blijft wat het is; eens de woonplaats van onze Heiland. We zingen bij het beeld van Maria, de lofzang van Maria met elkaar. Ze is en blijft immers de moeder van Jezus.
Na de kerk, kerk nummer twee, gebouwd om een waterbron. Vroeger een stad stichten zonder dat er water aanwezig is, dat kon natuurlijk niet. In deze kerk (Grieks orthodox) herkennen we het devote gezang maar ook het zich steeds herhalende geprevel.
Het geeft mij in ieder geval steeds weer stof tot nadenken. Hoe beleef ik mijn geloof, wat is mijn referentiekader?
We eten meer dan genoeg in een restaurantje in Nazareth. Het toetje won het wat mij betreft; kokosmacroontjes zal ik maar zeggen, mmmmmmm niet te versmaden.
Het is superdruk in Nazareth dus wat verlaat wurmen we ons met de bus door de overvolle straten. Zie je Maria al op de ezel voor je?

In de oude stad Bet She' an zien we het oude theater, de markt, een luxe badhuis met heuse sauna, uit de weet niet meer welke eeuw. Normaal spreekt de sauna ons aan maar eh, t' is nu best een beetje heet in de zon. Toch gaan we, met nog een aantal sportievelingen het hoogste punt op. Prachtig uitzicht en oksel fris even, want het waait er wel. We kennen de plaats Bet She' an uit de bijbel van het verhaal van Saul en zijn zonen die na hun dood aan de stadsmuur zijn gehangen nadat ze waren gesneuveld in de bergen van Gilboa. Wil u nog weten dat hun hoofden van te voren waren afgehakt?
We verlaten het terrein met een leuk toeristen treintje. De koningin van de groep verzucht als we uitstappen: "dit was nu echt het hoogtepunt van de dag". Zo zie je maar voor iedereen is er wat wilds. Hetty en ik nemen een mint ijsje en genieten nog even rustig na in de bus, op weg naar Tiberias.
Aangekomen in het hotel aan de oevers van het meer gaan aan aantal zwemmen, genieten van de sauna of gewoon even uitrusten.

  • 12 April 2013 - 21:25

    Mirjam:

    Zucht.... wat spannend ja, al die belevenissen! Leuk verhaaltje voor het slapen gaan, (haha) tot morgen.

  • 12 April 2013 - 21:29

    Thea Van Der Stam:

    hallo kippen, zijn er geen hanen bij.? Leuk verslag weer, bijzonder wat jullie allemaal meemaken, maar je moet wel slapen hoor anders hou je het niet vol al die dagen. Zijn er ook enge spinnen ontdekt, of alleen viese kakkerbeestjes.we wensen jullie morgen weer een fijne dag toe, groetjes aan iedereen,

  • 12 April 2013 - 21:35

    Ronald B:

    Die kakkerlak interesseert ons natuurlijk wel. Maar wel spannend. Wie weet kom je nog meer moois tegen. Enkele leden van de groep zullen hier wel jeuk van krijgen denk ik. Hier heeft het geplenst. Goed voor de tuin zeggen we dan bij ons thuis. Een goede sabbat verder.

  • 12 April 2013 - 21:36

    Geke Janssen:

    nou jullie hebben het wel heel druk he?? maar heel fijn om jullie te volgen.
    wij gaan v/a zondag uit de winterslaap want het wordt 20 gr . heeft de weerman ons beloofd,
    we wachten op jullie belevenis van morgen alvast een goede zondag gewenst gr.. Geke Janssen

  • 12 April 2013 - 21:37

    Cathrien:

    Volgens mij zitten jullie in hetzelfde hotel als wij vorig jaar: Golan hotel?
    Vandaag naar Emmen geweest, was gezellig. Heb jammer genoeg geen fresia's kunnen bemachtigen.
    Genieten jullie ook van het lekkere eten daar? Je moet vooral die rodebietensalade eens proeven! En neem je ook vis bij het ontbijt?! Slaap lekker straks. Vieren jullie sabbath of zondag?

  • 12 April 2013 - 21:47

    H De Jonge:

    Om te voorkomen dat jullie zouden vergeten dat je uit Nederland afkomstig bent,even de economische toestand in beeld op dit moment . Onze Mr. President Rutten zegt dat we niet zo somber moeten doen over de economie in ons land,het valt allemaal nog best mee, wat betekent dat hij adviseerd om flink wat geld uit te geven ten bate van onze economie en dan komt het allemaal weer goed. Dit geldt natuurlijk niet voor jullie,want jullie hebben dat al ruimschoots gedaan.Waarvan akte!

  • 12 April 2013 - 21:58

    Greta:

    Hey meiden,tsjonge tsjonge tjonge.............heerlijk ben jaloers op jullie wat een belevenis!! Denk dat je een boek moeten schrijven want je kan het wel geweldig vertellen hoor. Geniet er van en lekker slapen voor straks zonder kakkerlakken!! Gr. Greta

  • 12 April 2013 - 22:00

    Lianne Zwaan:

    Heerlijk jullie verhalen! Je schrijft ook zo grappig en beeldend. Ik zie het gevecht met de kakkerlak gewoon voor me ha, ha. Ik weet nog zo'n avond te herinneren, tijdens onze eerste verre reis met de kinderen, ivm een hagedis. Grote hilariteit. Tijdens de volgende reizen waren ze er heel nuchter over. Wie weet went het bij jullie ook nog ;-)
    Ook zo herkenbaar, de verhalen schrijven als therapie en hieperdepiep in bed liggen :-)
    We zien nu al uit naar het volgende verhaal! Veel plezier en hopelijk een kakkerlaklloze nacht ;-)

  • 12 April 2013 - 22:16

    Reina:

    Luitjes, wat fijn dat wij zo met jullie mee mogen genieten. Wat kun je dan veel doen op 1 dag.
    Het voordeel van vroeg opstaan.
    Onze bijbelkennis wordt zo ook weer opgefrist. Wat een practische reisleider, dat bespaart moeite en tijd.
    Hoe is de bloemenstand? Weet je dat geroosterde kakkerlakken in Afrika een decalitesse is.
    Had je hem niet voor de kok kunnen bewaren. Gezien de toetjes, gaan er denk ik heel wat meer kilo's mee terug in het vliegtuig.
    Gelukkig hoef je nu nog niet voor die extra kilo;s te betalen.
    Hoe is de temperatuur zo midden op de dag? Ons is zondag 20 graden beloofd, ook niet te versmaden.
    Morgen wens ik jullie weer zo'n superdag toe.

  • 12 April 2013 - 22:41

    Fred Luiting:

    Wat een belevenissen zeg

  • 12 April 2013 - 22:42

    Rob Vos:

    En Uh..... Kunnen de oudjes nog een beetje meekomen????? ;-)

  • 12 April 2013 - 22:43

    Jos En Leny:

    Wat beleven jullie veel, een druk programma, je toetje Marjan zag er goed uit.
    Hopelijk slapen jullie vanacht zonder kakkelakken.
    Wij wensen jullie morgen veel reisplezier.

  • 12 April 2013 - 23:00

    Dieneke En Elbert Gouman:

    We zijn weer op de hoogte. Bedankt! Mogen we het volgende verslag ook getrakteerd worden op wat extra foto's van de omgeving? Of een filmpje...? Een geslaagde reis toegewenst en de hartelijke groeten aan je reisgenoten.

  • 12 April 2013 - 23:10

    Trijnie:

    Wat een geweldige verhalen weer. En kakkerlakken? Blegh.
    O Marjan wat een lekker toetje heb je daar. Kun je niet wat meenemen in je koffer?
    Ik probeer jullie verslag ook iedere keer te linken in de kerkfacebook.
    Weltrusten allen en morgen gezond weer op. Groet, Trijnie.

  • 13 April 2013 - 09:07

    Geertje:

    Weergaloos! Benieuwd wat er vandaag weer gegeten en beleefd wordt.
    Wij zijn weer even omgeven door plastic. Het plafond in de kamer wordt vandaag gewit. Ik voel me net zo'n grotbewoner op dit moment. Maaar het wordt wel erg mooi. Ons schildertje is nog een jonge knul die graag wat extra's verdient naast z'n reguliere baan. Hij draait ook een beetje met ons gewone gezinsleven mee: komt na z'n werk hier mee eten en gaat dan aan de slag. En verder leggen we hem ook flink in de culinaire watte. Hij wodt er vrolijk van, zegt ie. En dat is te merken: hij werkt als een tierelier. We hopen dat we vanavond weer gewoon kunnen zitten waar we altijd zitten.

    Geniet ze maar weer vandaag,
    Groet, ook namens Henk en aan alle reisgenoten ook,

    Geertje

  • 13 April 2013 - 12:35

    Hetty Ruiter-Wagelaar:

    Een heel mooi en uitgebreid verslag Marjan. Maar volgende keer willen we natuurlijk wel een prentje zien van de kakkerlak. Wij hebben ook eens in hetzelfde schuitje gezeten in India. Tijdens een lange nachtelijke treinreis hadden we ook een gevecht met verschillende kakkerlakken. Brrr...dat was niet zo leuk. Geniet verder van jullie reis.

  • 13 April 2013 - 13:41

    Jos En Thirza:

    Leuke/mooie verhalen, zeg! Geniet ervan!
    Jos & Thirza

  • 13 April 2013 - 14:25

    IEMPIE :

    Hallo allemaal heb weer genoten Marjan.alleen kakkerlakken !!! Ik zou de hele nacht niet slapen. Ik had sokken over mijn broek gedaan. Alleen als ik dat bord zie staan mmmmm. Veel plezier verder Gr.

  • 13 April 2013 - 16:19

    Ria Klein:

    Geniet elke dag weer van je leuke mooie verhalen.
    Voor vandaag weer een fijne gezellige dag gewenst.
    Nu ( zaterdag ) voor morgen ( zondag ) richting Jeruzalem?
    Gezegende zondag gewenst voor jullie allemaal.
    Ria Klein

  • 13 April 2013 - 19:38

    Maartje:

    Hetty is gewoon zoals altijd?! compleet met.........je weet wel?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Emmen

Marjan

Op 21 juni 2008 ging ik de lucht in, richting Suriname. Na 1 week acclimatiseren of te wel: werken op de neonatologie afdeling van het AZP (Academisch Ziekenhuis Paramaribo), ging het project Neonatal Respiratory Care, qua doceren, echt van start. Zie www.amhdy.org Na 3 weken werken in het ziekenhuis ben ik samen met mijn zus Hetty (die ging werken op de SEH van het AZP) nog 15 dagen gaan rondreizen in het mooie land. In totaal zijn we 6 weken onderweg geweest. Via deze weblog heb ik iedereen op de hoogte houden van onze belevenissen in Suriname. Ik reis eigenlijk heel wat af maar vind niet elke reis de moeite waard om te delen met anderen op het www. Maar binnenkort........... .......... ga ik vertrekken naar Israel. Een reis waarvan ik denk dat die ook heel bijzonder zal zijn. Een reis die ik ooit eens hoopte te gaan maken. Een reis naar het land waar Jezus geboren is, Abraham heeft rond getrokken en Zacheüs in de vijgenboom zat. Misschien zijn er mensen die mijn (onze) ervaringen willen delen? Ik heb geen flauw idee of het internetten een beetje gaat lukken maar ik ga zeker mijn best doen. Natuurlijk vind ik het ook erg leuk om iets van JOU te horen, U/ jij die mijn site bezoekt, dus reageer, laat weten wat je ervan vindt. Het aftellen is vorig jaar al begonnen maar nu komt het voelbaar dichterbij. Ik heb er zin in! Groet Marjan en …………………….. het blijft: no span of te wel: maak je niet druk! Dat doe ik zelf wel ;-)

Actief sinds 22 April 2008
Verslag gelezen: 1123
Totaal aantal bezoekers 112953

Voorgaande reizen:

20 April 2017 - 01 Mei 2017

Jesus Trail 2017

10 April 2013 - 19 April 2013

Go to Israël

21 Juni 2008 - 03 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: