Kletsnat in het kwadraat - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu Kletsnat in het kwadraat - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marjan Jonge - WaarBenJij.nu

Kletsnat in het kwadraat

Blijf op de hoogte en volg Marjan

28 Juli 2013 | Nederland, Amersfoort

Gisteren was het echt te laat om nog een verhaal te plaatsen. We zijn soms ook wel een beetje gek misschien; huishoudelijke zaken blijven liggen, de nieuwe kast is nog steeds niet ingepakt, in alle haast worden boodschappen gedaan, want in die spaarzame vrije dagen MOET er immers gewandeld?!
Nu ook nog bij zeer zomerse temperaturen waarbij je na een uurtje lopen geen droog draad meer aan je lijf hebt. Dat sommige mensen zich verzuchtend afvragen wat daar nu zo leuk aan is, blijf ik ondanks alles, een rare vraag vinden. Het antwoord blijf ik ook niet schuldig, zie het volgende verhaal.
De trein komt om 8.30 op stoom in Nijkerk. Niet veel later stappen we uit in Baarn.
Via het oorlogsmonument lopen we Baarn uit en wandelen door de weilanden richting Amersfoort. Eigenlijk het hele stuk langs het spoor, waar eens de treinen volgepakt met Joodse medelanders richting Westerbork zijn gereden. Er zijn allerlei bloemen in de weilanden en slootjes te zien. Reigers staan roerloos in de sloot, wachtend op een hapje.
Kattenstaarten staan enthousiast te bloeien naast het spoor. Via een klompenpad komen we Amersfoort binnen, de lucht begint ook te bloeien. We zien op internet dat daar niet veel goeds uit voort zal komen. Kom op, zoeken naar een schuilplaats. Zwager en zus schuilen weer in een bushokje en wij onder een luifel van een verpleegtehuis. Zo brengen we een uur door met broodjes eten, elkaar een sms sturen (we zitten nl. 100 meter om de hoek) en turen naar de lucht. Langzaam maar zeker wordt het lichter vrouw Slichter en vervolgen we onze weg. Langs de synagoge waar we even stil staan bij; "de eeuwige doodt en maakt levend, stort in het graf en voert opwaarts". Ik denk even aan iedereen die nu heel andere tijden meemaakt en misschien ook graag had willen wandelen maar het nooit meer zal kunnen. Maar goed dat we weten waar onze route eindigt maar gemakkelijk is dat niet altijd. Zo zie je maar weer; het Westerborkpad heet dus niet voor niets een bezinning en herdenkingsroute. We lopen verder vanaf station Amersfoort de route die eens de gevangenen liepen naar kamp Amersfoort. In de bossen is het prettig lopen maar zelfs daar is het vandaag klam en warm. Het kamp geeft ook veel stof tot nadenken, wat is hier veel gebeurd! Helaas is het info centrum gesloten. Hoe kan dat nou??!! In vakantietijd en op zaterdag. Ik vind het teleurstellend. We maken maar de afspraak met onszelf dit toch nog maar eens te bezoeken op een ander moment.
Bij Oud Leusden verorberen we soep met wat te drinken. Jongens wat kan je een dorst hebben op zulke warme dagen. Ondanks 4 pakjes drinken en 2 liter water in de rugzak..... Vol goede moed, verder maar weer door de groene bossen richting, wel ja, weer Amersfoort. We hebben de stad nu van 3 kanten gezien en het moet gezegd: wat een mooie stad!
Levendig druk, prachtige oude straatjes, huizen en veel historie in meerder opzichten. Ooit toch nog maar eens een rondvaart doen. Nu marcheren we verder naar station Schothorst. Het minste deel van de tocht. Gewoon saai een fietspad langs de nieuwe woonwijk. Niks enig! SAAI! Maar ja, je kan weer je eigen huis en tuin waarderen en dat je toch wel even op zo' n dag 25 km lopen kan.
Terug in Nijkerk verorberen we een Chinees menu en treinen 1 ste klas terug naar Emmen, dankzij de gratis kaartjes van de NS. Ook wel eens leuk.
Is het helder waarom wandelen door Nederland zo bijzonder, mooi, gezellig en opwindend is? Nee?! Lees dan nog eens het voorgaande en misschien helpt psalm 8 ook als je het even niet meer weet. Want vanochtend in de kerk sloot de dienst naadloos aan op voorgaande dagen. Heer, hoe heerlijk is uw naam! Hemel en aarde vertellen uitgebreid alles van Uw heerlijkheid.

Foto's van eergisteren ook aanwezig inmiddels. Tot de volgende keer maar weer!

• 28 Juli 2013 - 15:08

Jan Kok:

Ik weet hoe mooi Amerersfoort is want broer Ben woont daar al sinds
    het hunnebed tijdperk,en wij hebben menig wandeling gemaakt.
    verder goed bezig m.i.

grt Jan

• 28 Juli 2013 - 16:43

Cathrien:

Wat een enige foto's :)

• 28 Juli 2013 - 17:49

Ellen Luiting:

Jammer van de regen ,als jullie nog 15 km hadden doorgelopen had je bij ons kunnen schuilen. :.)Ellen

• 28 Juli 2013 - 20:28

Thea Van Der Stam:

wat bijzonder jullie zijn in mijn geboortestad geweest,daar heb ik altijd gewoond totdat ik in Emmen kwam wonen 9jaar terug

• 28 Juli 2013 - 23:22

Greta:

Beetje gek dan misschien maar weet zeker dat het veel gezonder en gezelliger is dan stofzuigen,wassen,strijken, boodschappen.....................ha ha!

• 29 Juli 2013 - 22:19

Jos En Leny Platzer:

Van regen weten wij in Sleen ook alles, het kwam bij ons de voordeur binnen en dat werd midden in de nacht dweilen. Maar zo te zien op de foto's draaien jullie je hand er niet voor om. Wij zien met veel leesplezier jullie volgende verhaal tegemoet.

• 30 Juli 2013 - 19:38

Hennie:

Hoi Marjan, wat kan ik genieten van jou stukjes en wat ontzettend dapper om met deze temperaturen te gaan wandelen. Genoten van de foto"s erg leuk, krijg je toch een beetje inzicht hoe het er uit ziet. Benieuwd naar jullie volgende trip. Hartelijke groet Hennie